Jump to content

Edit History

da Cali

da Cali

Hei

Dagen var egentlig ment til båtkoz. With`en ligger stort sett ved en stor innsjø med mindre det passer seg med en tur i Trondheimsfjorden.

 

Båten ble kjøpt på impuls en helg for en god del år siden. I lys av en del andre prosjekt som stadig oppstår var vel forutsetningen at with´en ikke skulle bli nettopp det:-)

 

Båten ble handlet uten motor for båtpenger som ikke er verdt å nevne. Motor, en eldre Yamaha 10hk, ble kjøpt og montert samme dag (natt). Neste dag bars det av gårde til første sjøsetting. Funket OK, men manglet "revers" samt at et par steiner fikk merke yamaha´en. 

 

Senere ble det tur på annen innsjø i traktene innbefattet også en tur til fots i røa vassdraget. Innsjøer er kjent for å være krevende tidvis, så også på retur fra røa. Vi ble vel frakjørt av bølgene...da relativt tunglastet med 4 voksne inkl oppakning:-)

 

En ny hendelse med yamaha´en hvor rederinnen ble slått i dørken av kapteinens albue i forsøk på å få start på en noe motvillig motor ble spiker´n i kista for 10 hk.

 

40 hk Evinrude med EL start ble handlet inn, skal sies med manglende "revers" - altså nytt prosjekt. Fixen var relativt enkel, virket som dårlig justert girstang med dertil mangelfullt innslag mellom drev og "clutsj dog". Nye drev, clutsj dog og impeller etc handlet inn og montert. Samstundes ble akterspeilet forsterket og "løftet" (dvs støpt på nytt) samt hele båten malt innvendig og utvendig med tilhørende nedsliping etc.

 

Båten ble sjøsatt med 40 hk 2016, grei fart etc--- dog vannspruten sto til vers - ergo motor for lavt montert (leste meg av en eller annen grunn fram til at kavitasjonsplate gjerne kunne stå 5 cm under kjøl.... I tillegg sto motor ved måling av lengder etc med for mye trim...)

Samstundes hadde skuta blitt fryktelig baktung, 40 hk motor, 35 liter bensin, batteri samt benk hadde vel blitt litt for mye...

 

Ble lite kjøring og mer glassfiberarbeid i 2016 da bakspeil måtte heves...

 

2017 skulle bli året med mye båtkoz....:-)

Kom sent i gang, ble ikke vann under kjølen før forrige helg. Alt fungerte perfekt, hadde for året også en selvlaget kalesje som "vanntetting" for ny "innredning". Finvær kom og det ble en topp tur på innsjøen:-)

 

image.jpeg.0db025192c71f8d8aa225771c785bb3a.jpeg

 

Helga gikk som alltid alt for fort, hastverk på søndag og båt ble liggende på vannet.

image.jpeg.deee51f5918a9e719b094223caaf94d5.jpeg

 

Som en ser av bildet, fremdeles baktung.

 

Siden værvarsel plutselig ble relativt OK ble det en tur denne helga oxo, og det va jaggu bra.

 

Båten lå slik når vi kom opp...

image.jpeg.68fc9e918d472f41175dcc8d0041c7f2.jpeg

 

AU!!!

 

Kombinasjon Biltema synketau og sikkert 3-4 år + vind og sjø---- tau hadde snappet rett av!! Flaks at båt ikke hadde forsvunnet lengre unna, flaks at det ikke er alt for stor skade, men betyr jo en del arbeid læll....

 

Mye ny maling borte (epoxy primer og polyetylen biltema), skrapet av inn til glassfiber flere steder. Kjølen størst skade med avslipt glassfiber slik at det kommer noe vann ut av skaden... Tok den opp på henger for å sjekke nærmere i dag. 

 

Tok også ut propp i lensegropen for å sjekke for vann i dobbeltbunn, det så heldigvis relativt bra ut (kun litt fuktighet som det forsåvidt har vært i all tid). Dog mulig ting kan eskalere her nå, all den tid det kommer litt vann ut av bunn kjøl på det mest skadde området:-)

 

Slapp ut båt igjen for å navigere til naust, noe fomling med tau, motor som ikke var varm etc. Var kanskje litt kjapp fra "revers" til nøytral med det følge at motor kutta/stoppa. Startet ikke etterpå heller.. Propell dreier ikke rundt,,,Ikke tau i propell.

 

Virker jaggu som om jeg har greid å ta livet av underhuset i samme slengen...

 

Båtkozen ser ut til å bli kortvarig i 2017...

 

Får ta den opp på henger og inn i verkstedet en snar tur:-)

 

I mellomtiden, noen som har lyst til å synse vedr. følgende:

 

1. Hva har gått galt med underhuset?

 

2. Hvordan få mer oppdrift akter? Batteri, bensin, oljetank etc akter har jeg ikke lyst til å flytte fremover. Område under "panser" blir flittig brukt av unger til lek og moro samt ved litt kjølige turer... Tenker muligens støpe på oppdriftstanker på hver side av motor akter, dog usikker på om effekten av dette gir betaling for alt arbeid. Legger jeg 60-70 kg helt fram på panser får båten nivå som ønsket. Regner da med at oppdrift akter må ha et bra volum (som er vanskelig å oppnå).

 

Nå ligger båten såpass baktung at bunn motorbrønn ligger oversvømt med ett par cm. Må også opp i noe for mye fart for å komme i plan, har ikke trim på motor. Tenker at enten "flaps" på motor, evt "automatiske" trim flaps montert akter vil hjelpe. F.eks slike: http://www.ebay.com/itm/Nauticus-SX9510-40-Smart-Tabs-SX-Series-Trim-stabilizer-boat-40-80-hp-motor-/152382749876?epid=1322151345&hash=item237ab83cb4:g:zkkAAOSwpDdVQMQc&vxp=mtr

 

Hilsen Landkrabbe:-)

 

da Cali

da Cali

Hei

Dagen var egentlig ment til båtkoz. With`en ligger stort sett ved en stor innsjø med mindre det passer seg med en tur i Trondheimsfjorden.

 

Båten ble kjøpt på impuls en helg for en god del år siden. I lys av en del andre prosjekt som stadig oppstår var vel forutsetningen at with´en ikke skulle bli nettopp det:-)

 

Båten ble handlet uten motor for båtpenger som ikke er verdt å nevne. Motor, en eldre Yamaha 10hk, ble kjøpt og montert samme dag (natt). Neste dag bars det av gårde til første sjøsetting. Funket OK, men manglet "revers" samt at et par steiner fikk merke yamaha´en. 

 

Senere ble det tur på annen innsjø i traktene innbefattet også en tur til fots i røa vassdraget. Innsjøer er kjent for å være krevende tidvis, så også på retur fra røa. Vi ble vel frakjørt av bølgene...da relativt tunglastet med 4 voksne inkl oppakning:-)

 

En ny hendelse med yamaha´en hvor rederinnen ble slått i dørken av kapteinens albue i forsøk på å få start på en noe motvillig motor ble spiker´n i kista for 10 hk.

 

40 hk Evinrude med EL start ble handlet inn, skal sies med manglende "revers" - altså nytt prosjekt. Fixen var relativt enkel, virket som dårlig justert girstang med dertil mangelfullt innslag mellom drev og "clutsj dog". Nye drev, clutsj dog og impeller etc handlet inn og montert. Samstundes ble akterspeilet forsterket og "løftet" (dvs støpt på nytt) samt hele båten malt innvendig og utvendig med tilhørende nedsliping etc.

 

Båten ble sjøsatt med 40 hk 2016, grei fart etc--- dog vannspruten sto til vers - ergo motor for lavt montert (leste meg av en eller enten grunn fram til at kavitasjonsplate gjerne kunne stå 5 cm under kjøl.... I tillegg sto motor ved måling av lenger etc med for mye trim...)

Samstundes hadde skuta blitt fryktelig baktung, 40 hk motor, 35 liter bensin, batteri samt benk hadde vel blitt litt for mye...

 

Ble lite kjøring og mer glassfiberarbeid da bakspeil måtte heves...

 

2017 skulle bli året med mye båtkoz....:-)

Kom sent i gang, ble ikke vann under kjølen før forrige helg. Alt fungerte perfekt, hadde for året også en selvlaget kalesje som "vanntetting" for ny "innredning". Finvær kom og det ble en topp tur på innsjøen:-)

 

image.jpeg.0db025192c71f8d8aa225771c785bb3a.jpeg

 

Helga gikk som alltid alt for fort, hastverk på søndag og båt ble liggende på vannet.

image.jpeg.deee51f5918a9e719b094223caaf94d5.jpeg

 

Som en ser av bildet, fremdeles baktung.

 

Siden værvarsel plutselig ble relativt OK ble det en tur denne helga oxo, og det va jaggu bra.

 

Båten lå slik når vi kom opp...

image.jpeg.68fc9e918d472f41175dcc8d0041c7f2.jpeg

 

AU!!!

 

Kombinasjon Biltema synketau og sikkert 3-4 år + vind og sjø---- tau hadde snappet rett av!! Flaks at båt ikke hadde forsvunnet lengre unna, flaks at det ikke er alt for stor skade, men betyr jo en del arbeid læll....

 

Mye ny maling borte (epoxy primer og polyetylen biltema), skrapet av inn til glassfiber flere steder. Kjølen størst skade med avslipt glassfiber slik at det kommer noe vann ut av skaden... Tok den opp på henger for å sjekke nærmere i dag. 

 

Tok også ut propp i lensegropen for å sjekke for vann i dobbeltbunn, det så heldigvis relativt bra ut (kun litt fuktighet som det forsåvidt har vært i all tid). Dog mulig ting kan eskalere her nå, all den tid det kommer litt vann ut av bunn kjøl på det mest skadde området:-)

 

Slapp ut båt igjen for å navigere til naust, noe fomling med tau, motor som ikke var varm etc. Var kanskje litt kjapp fra "revers" til nøytral med det følge at motor kutta/stoppa. Startet ikke etterpå heller.. Propell dreier ikke rundt,,,Ikke tau i propell.

 

Virker jaggu som om jeg har greid å ta livet av underhuset i samme slengen...

 

Båtkozen ser ut til å bli kortvarig i 2017...

 

Får ta den opp på henger og inn i verkstedet en snar tur:-)

 

I mellomtiden, noen som har lyst til å synse vedr. følgende:

 

1. Hva har gått galt med underhuset?

 

2. Hvordan få mer oppdrift akter? Batteri, bensin, oljetank etc akter har jeg ikke lyst til å flytte fremover. Område under "panser" blir flittig brukt av unger til lek og moro samt ved litt kjølige turer... Tenker muligens støpe på oppdriftstanker på hver side av motor akter, dog usikker på om effekten av dette gir betaling for alt arbeid. Legger jeg 60-70 kg helt fram på panser får båten nivå som ønsket. Regner da med at oppdrift akter må ha et bra volum (som er vanskelig å oppnå).

 

Nå ligger båten såpass baktung at bunn motorbrønn ligger oversvømt med ett par cm. Må også opp i noe for mye fart for å komme i plan, har ikke trim på motor. Tenker at enten "flaps" på motor, evt "automatiske" trim flaps montert akter vil hjelpe. F.eks slike: http://www.ebay.com/itm/Nauticus-SX9510-40-Smart-Tabs-SX-Series-Trim-stabilizer-boat-40-80-hp-motor-/152382749876?epid=1322151345&hash=item237ab83cb4:g:zkkAAOSwpDdVQMQc&vxp=mtr

 

Hilsen Landkrabbe:-)

 

da Cali

da Cali

Hei

Dagen var egentlig ment til båtkoz. With`en ligger stort sett ved en stor innsjø med mindre det passer seg med en tur i Trondheimsfjorden.

 

Båten ble kjøpt på impuls en helg for en god del år siden. I lys av en del andre prosjekt som stadig oppstår var vel forutsetningen at with´en ikke skulle bli nettopp det:-)

 

Båten ble handlet uten motor for båtpenger som ikke er verdt å nevne. Motor, en eldre Yamaha 10hk, ble kjøpt og montert samme dag (natt). Neste dag bars det av gårde til første sjøsetting. Funket OK, men manglet "revers" samt at et par steiner fikk merke yamaha´en. 

 

Senere ble det tur på annen innsjø i traktene innbefattet også en tur til fots i røa vassdraget. Innsjøer er kjent for å være krevende tidvis, så også på retur fra røa. Vi ble vel frakjørt av bølgene...da relativt tunglastet med 4 voksne inkl oppakning:-)

 

En ny hendelse med yamaha´en hvor rederinnen ble slått i dørken av kapteinens albue i forsøk på å få start på en noe motvillig motor ble spikker´n i kista for 10 hk.

 

40 hk Evinrude med EL start ble handlet inn, skal sies med manglende "revers" - altså nytt prosjekt. Fixen var relativt enkel, virket som dårlig justert girstang med dertil mangelfullt innslag mellom drev og "clutsj dog". Nye drev, clutsj dog og impeller etc handlet inn og montert. Samstundes ble akterspeilet forsterket og "løftet" (dvs støpt på nytt) samt hele båten malt innvendig og utvendig med tilhørende nedsliping etc.

 

Båten ble sjøsatt med 40 hk 2016, grei fart etc--- dog vannspruten sto til vers - ergo motor for lavt montert (leste meg av en eller enten grunn fram til at kavitasjonsplate gjerne kunne stå 5 cm under kjøl.... I tillegg sto motor ved måling av lenger etc med for mye trim...)

Samstundes hadde skuta blitt fryktelig baktung, 40 hk motor, 35 liter bensin, batteri samt benk hadde vel blitt litt for mye...

 

Ble lite kjøring og mer glassfiberarbeid da bakspeil måtte heves...

 

2017 skulle bli året med mye båtkoz....:-)

Kom sent i gang, ble ikke vann under kjølen før forrige helg. Alt fungerte perfekt, hadde for året også en selvlaget kalesje som "vanntetting" for ny "innredning". Finvær kom og det ble en topp tur på innsjøen:-)

 

image.jpeg.0db025192c71f8d8aa225771c785bb3a.jpeg

 

Helga gikk som alltid alt for fort, hastverk på søndag og båt ble liggende på vannet.

image.jpeg.deee51f5918a9e719b094223caaf94d5.jpeg

 

Som en ser av bildet, fremdeles baktung.

 

Siden værvarsel plutselig ble relativt OK ble det en tur denne helga oxo, og det va jaggu bra.

 

Båten lå slik når vi kom opp...

image.jpeg.68fc9e918d472f41175dcc8d0041c7f2.jpeg

 

AU!!!

 

Kombinasjon Biltema synketau og sikkert 3-4 år + vind og sjø---- tau hadde snappet rett av!! Flaks at båt ikke hadde forsvunnet lengre unna, flaks at det ikke er alt for stor skade, men betyr jo en del arbeid læll....

 

Mye ny maling borte (epoxy primer og polyetylen biltema), skrapet av inn til glassfiber flere steder. Kjølen størst skade med avslipt glassfiber slik at det kommer noe vann ut av skaden... Tok den opp på henger for å sjekke nærmere i dag. 

 

Tok også ut propp i lensegropen for å sjekke for vann i dobbeltbunn, det så heldigvis relativt bra ut (kun litt fuktighet som det forsåvidt har vært i all tid). Dog mulig ting kan eskalere her nå, all den tid det kommer litt vann ut av bunn kjøl på det mest skadde området:-)

 

Slapp ut båt igjen for å navigere til naust, noe fomling med tau, motor som ikke var varm etc. Var kanskje litt kjapp fra "revers" til nøytral med det følge at motor kutta/stoppa. Startet ikke etterpå heller.. Propell dreier ikke rundt,,,Ikke tau i propell.

 

Virker jaggu som om jeg har greid å ta livet av underhuset i samme slengen...

 

Båtkozen ser ut til å bli kortvarig i 2017...

 

Får ta den opp på henger og inn i verkstedet en snar tur:-)

 

I mellomtiden, noen som har lyst til å synse vedr. følgende:

 

1. Hva har gått galt med underhuset?

 

2. Hvordan få mer oppdrift akter? Batteri, bensin, oljetank etc akter har jeg ikke lyst til å flytte fremover. Område under "panser" blir flittig brukt av unger til lek og moro samt ved litt kjølige turer... Tenker muligens støpe på oppdriftstanker på hver side av motor akter, dog usikker på om effekten av dette gir betaling for alt arbeid. Legger jeg 60-70 kg helt fram på panser får båten nivå som ønsket. Regner da med at oppdrift akter må ha et bra volum (som er vanskelig å oppnå).

 

Nå ligger båten såpass baktung at bunn motorbrønn ligger oversvømt med ett par cm. Må også opp i noe for mye fart for å komme i plan, har ikke trim på motor. Tenker at enten "flaps" på motor, evt "automatiske" trim flaps montert akter vil hjelpe. F.eks slike: http://www.ebay.com/itm/Nauticus-SX9510-40-Smart-Tabs-SX-Series-Trim-stabilizer-boat-40-80-hp-motor-/152382749876?epid=1322151345&hash=item237ab83cb4:g:zkkAAOSwpDdVQMQc&vxp=mtr

 

Hilsen Landkrabbe:-)

 

da Cali

da Cali

Hei

Dagen var egentlig ment til båtkoz. With`en ligger stort sett ved en stor innsjø med mindre det passer deg med en tur i Trondheimsfjorden.

 

Båten ble kjøpt på impuls en helg for en god del år siden. I lys av en del andre prosjekt som stadig oppstår var vel forutsetningen at with´en ikke skulle bli nettopp det:-)

 

Båten ble handlet uten motor for båtpenger som ikke er verdt å nevne. Motor, en eldre Yamaha 10hk, ble kjøpt og montert samme dag (natt). Neste dag bars det av gårde til første sjøsetting. Funket OK, men manglet "revers" samt at et par steiner fikk merke yamaha´en. 

 

Senere ble det tur på annen innsjø i traktene innbefattet også en tur til fots i røa vassdraget. Innsjøer er kjent for å være krevende tidvis, så også på retur fra røa. Vi ble vel frakjørt av bølgene...da relativt tunglastet med 4 voksne inkl oppakning:-)

 

En ny hendelse med yamaha´en hvor rederinnen ble slått i dørken av kapteinens albue i forsøk på å få start på en noe motvillig motor ble spikker´n i kista for 10 hk.

 

40 hk Evinrude med EL start ble handlet inn, skal sies med manglende "revers" - altså nytt prosjekt. Fixen var relativt enkel, virket som dårlig justert girstang med dertil mangelfullt innslag mellom drev og "clutsj dog". Nye drev, clutsj dog og impeller etc handlet inn og montert. Samstundes ble akterspeilet forsterket og "løftet" (dvs støpt på nytt) samt hele båten malt innvendig og utvendig med tilhørende nedsliping etc.

 

Båten ble sjøsatt med 40 hk 2016, grei fart etc--- dog vannspruten sto til vers - ergo motor for lavt montert (leste meg av en eller enten grunn fram til at kavitasjonsplate gjerne kunne stå 5 cm under kjøl.... I tillegg sto motor ved måling av lenger etc med for mye trim...)

Samstundes hadde skuta blitt fryktelig baktung, 40 hk motor, 35 liter bensin, batteri samt benk hadde vel blitt litt for mye...

 

Ble lite kjøring og mer glassfiberarbeid da bakspeil måtte heves...

 

2017 skulle bli året med mye båtkoz....:-)

Kom sent i gang, ble ikke vann under kjølen før forrige helg. Alt fungerte perfekt, hadde for året også en selvlaget kalesje som "vanntetting" for ny "innredning". Finvær kom og det ble en topp tur på innsjøen:-)

 

image.jpeg.0db025192c71f8d8aa225771c785bb3a.jpeg

 

Helga gikk som alltid alt for fort, hastverk på søndag og båt ble liggende på vannet.

image.jpeg.deee51f5918a9e719b094223caaf94d5.jpeg

 

Som en ser av bildet, fremdeles baktung.

 

Siden værvarsel plutselig ble relativt OK ble det en tur denne helga oxo, og det va jaggu bra.

 

Båten lå slik når vi kom opp...

image.jpeg.68fc9e918d472f41175dcc8d0041c7f2.jpeg

 

AU!!!

 

Kombinasjon Biltema synketau og sikkert 3-4 år + vind og sjø---- tau hadde snappet rett av!! Flaks at båt ikke hadde forsvunnet lengre unna, flaks at det ikke er alt for stor skade, men betyr jo en del arbeid læll....

 

Mye ny maling borte (epoxy primer og polyetylen biltema), skrapet av inn til glassfiber flere steder. Kjølen størst skade med avslipt glassfiber slik at det kommer noe vann ut av skaden... Tok den opp på henger for å sjekke nærmere i dag. 

 

Tok også ut propp i lensegropen for å sjekke for vann i dobbeltbunn, det så heldigvis relativt bra ut (kun litt fuktighet som det forsåvidt har vært i all tid). Dog mulig ting kan eskalere her nå, all den tid det kommer litt vann ut av bunn kjøl på det mest skadde området:-)

 

Slapp ut båt igjen for å navigere til naust, noe fomling med tau, motor som ikke var varm etc. Var kanskje litt kjapp fra "revers" til nøytral med det følge at motor kutta/stoppa. Startet ikke etterpå heller.. Propell dreier ikke rundt,,,Ikke tau i propell.

 

Virker jaggu som om jeg har greid å ta livet av underhuset i samme slengen...

 

Båtkozen ser ut til å bli kortvarig i 2017...

 

Får ta den opp på henger og inn i verkstedet en snar tur:-)

 

I mellomtiden, noen som har lyst til å synse vedr. følgende:

 

1. Hva har gått galt med underhuset?

 

2. Hvordan få mer oppdrift akter? Batteri, bensin, oljetank etc akter har jeg ikke lyst til å flytte fremover. Område under "panser" blir flittig brukt av unger til lek og moro samt ved litt kjølige turer... Tenker muligens støpe på oppdriftstanker på hver side av motor akter, dog usikker på om effekten av dette gir betaling for alt arbeid. Legger jeg 60-70 kg helt fram på panser får båten nivå som ønsket. Regner da med at oppdrift akter må ha et bra volum (som er vanskelig å oppnå).

 

Nå ligger båten såpass baktung at bunn motorbrønn ligger oversvømt med ett par cm. Må også opp i noe for mye fart for å komme i plan, har ikke trim på motor. Tenker at enten "flaps" på motor, evt "automatiske" trim flaps montert akter vil hjelpe. F.eks slike: http://www.ebay.com/itm/Nauticus-SX9510-40-Smart-Tabs-SX-Series-Trim-stabilizer-boat-40-80-hp-motor-/152382749876?epid=1322151345&hash=item237ab83cb4:g:zkkAAOSwpDdVQMQc&vxp=mtr

 

Hilsen Landkrabbe:-)

 



×
×
  • Create New...