Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Hehe... Zoegas Skånerost... jaså har det spridit sig ända till Norge.

Det är såklart vår husblandning härnere oxå. 

:giggle:

Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 640Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 180 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara drygt 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex ett tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning.

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som för min del är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut. Men det innebär ju hur som hur nära 200A per batteri!

ebonita

ebonita

Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 640Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 180 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara drygt 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex en tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning.

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som för min del är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut. Men det innebär ju hur som hur nära 200A per batteri!

ebonita

ebonita

Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 640Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 180 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara drygt 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex en tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning.

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som för min del är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut. Men det innebär ju hur som hur upp till 200A per batteri!

ebonita

ebonita

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som för min del är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut.

ebonita

ebonita

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut.

ebonita

ebonita

Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 650Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 180 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara drygt 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex en tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning.

Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut.

ebonita

ebonita

Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 650Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 150 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara sådär 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex en tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning.

• Create New...