j0oaa Startet 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2017 Fikk tak i en gammel trejolle og for å sjekke tilstanden til den så hev jeg den på vannet for å la den trutne. Etter ett par dager var den tett. Spørsmålet mitt er da, hvor tørt må treverket være før jeg kan olje det? Har fuktighetsmåler så jeg kan få målt fuktigheten i treverket med. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Oljer du med en 50/50 blanding av rå linolje og amerikansk/vegetabilsk terpentin eller ren Owatrol D1 (eller tilsvarende produkter) vil olja presse fuktigheten ut av treet. Ideelt sett bør treet være tørt, men i praksis blir det sjelden slik. Så for impregnerende og saktetørkende oljer som tidligere nevnt trenger ikke båten være helt tørr. Du bør ha toppstrøk med tørkende/herdende oljer for å unngå at den impregnerende olja vaskes ut. Da bør treet være tørt og mettet med impregnerende olje før du tar toppstrøkene. For blandingens del kan du da bruke kokt linolje og amerikaner, eventuelt iblandet en slump tretjære for å mørkne litt (i tillegg hjelper tretjære, spesielt den milebrente, mot sopp). Bruker du Owatrol D1 kan du avslutte med noen strøk med Owatrol D2 som toppstrøk. Sitér dette innlegget Link to post
j0oaa Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.