Jump to content

Byttet fra alu propell til stål. Økte RPM med 900. Hvorfor?


bOFFE1968

Recommended Posts

Jeg har en Flipper 575 med en Suzuki 90 DF på hekken. WOT på DF90 er 4500-5500 rpm. Orginalt er det montert en suzuki aluminiumspropell 3x14x21. Med den  oppnår jeg ca 33 knop/5300rpm. Marsjer på rundt 26-27 knop/4500rpm.

Bestilte en orginal Suzuki rustrfri stålpropell fra USA på ebay 3x14x20. Har lest meg frem til at man vanligvis må gå ned litt i pitch fra alu til stål pga av at den er tyngre å dreie rundt. Resultatet ble maksfart på rundt 30knop/6200rpm og jeg måtte helt opp på rundt 5500 for å oppnå 26-27 knop. 

Noen kloker hoder der ute som kan gi meg en god forklaring på dette? Bør jeg gå for en Solas SS 3x13 7/8x23? Eller er det andre gode forslag på hvordan jeg kan optimalisere propell/maksfart/ marsjfart. Tar i mot alle gode råd og tips med stor takk?

 

Link to post

En stålpropeller er ikke tyngre å dreie men alupropellere flekser mere og har tjukkere blader slik at faktisk stigning blir mindre ved høy belastning. Under ~35kn kan du godt bruke aluminiumspropeller, iallefall på en så lettdrevet båt. For å finne rett propeller til planende båt må man bare prøve, leter du litt på nettet finner du sikkert noen som har gjort dette før. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...