Jump to content

Forstår ikke flaggreglene


PiperBill

Recommended Posts

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733?q=Flagging

 

§ 6.  ...... Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.

 

Det er denne henvisningen i Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget. som jeg savner entydig dokumentasjon for.

Linken din Mouche er for meg bare en oppsummering av sedvane og tradisjoner nedskrevet av enda en synser. 

Forskriften henviser til de almindelige regler for flagning til sjøs. Disse regler finnes ikke nedskrevet i form av lov eller forskrift. Heller ikke form av regler på linje med sjøvettreglene eller fjellvettreglene som "eies" eller forvaltes av en organisasjon eller offentlig institusjon. 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 7 timer siden:

 

Det løses ganske enkelt med ei stang i overkant, som vist på månen:wink:

Hva med å felle inn et rør opp i flaggstanga, tilkoblet en liten kompressor. Oppe ved flagget har man hull med jevne mellomrom slik at luften presser flagget fint vaiende utover. :giggle:

 

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Jeg syns det blir veldig feil å fortelle andre hva respekt for flagget er, det er hva man gjør det til så lenge man bruker flagget fordi man er stolt av det og det flagget representerer. Flagget er like pent klokka 2159 som 2059. Hver mann sitt flagg, behandle det pent og med respekt så blir det bra. 

Godt sagt.

 

Mouche skrev 1 time siden:

 

Mens man samtidig ser en rulletekst hvor det fremkommer navnet på produsenten av leppepomaden som har sponset sendingen?:flag:

Man kan jo ha en slik boks som NRK2 bruker i sin annonsering, denne som ene dagen står ved operaen, neste dag ved noen konteienere og viser NRK2 vandrende over skjermen.

Ser jo for meg et stort reklamemarked i de tusen hjem, en lyssatt flaggstang med norske flagget vaiende midt på natta, med rulletekst under "Denne uken, tilbud på Nora syltetøy hos Ræma"

 

 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 51 minutes ago:

Linken din Mouche er for meg bare en oppsummering av sedvane og tradisjoner nedskrevet av enda en synser. 

 

 

Ja, det er jeg helt enig med deg i, men denne synseren mener akkurat de samme som alle andre synsere siden dette er tuftet på tradisjon, kotyme, sedvane, kultur, arv eller hva man måtte ønske å kalle det og er ikke nedfelt i noen lov. Lover er det kun Stortinget som vedtar.

 

Med andre ord kan man gjøre akkurat hva man vil, men hvorfor bruke flagg i det hele tatt hvis man ikke anser slik sedvane, kultur, arv, tradisjon eller hva man måtte velge å kalle det, hvis man ikke har sans for slikt? 

 

Forøvrig kjenner jeg heller ikke til hvor man finner disse "alminnelige regler for flagging til sjøs" i noen formell offisiell form, og det gjør visst heller ikke UD!

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/våre-flaggregler-en-uskreven-lov

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi er faktisk enige om bruk og respekt for flagget @Mouche. For min del brukes flagget på den måten som de fleste gjør. Flagg føres mellom 08 og  21/solnedgang når båten er i bruk. Er gammel speider og fohenværende yrkesmilitær, så respekten for flagget står sterkt. Sammen med respekten for andres frihet. 

Øvrig argumentasjon er bare flisespikkeri for vise at selvutnevnt "flagg-politi" faktisk ikke har juridisk ryggdekning for å stille krav til andres bruk av flagget. Det er greit å vite at man kan gi hverandre  et vennlig tips om at klokken er passert 21 og at de fleste av oss andre tar ned flagget nå, men  også greit å vite at man ikke kan kreve at flagget tas ned. 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Helt enig Pinkvin, og skaff et nytt flagg før det blir fillet og blast i fargene.

 

Dette synes jeg er litt interessant. Så nylig et fillete og falmet flagg på en stor og flott båt. Bemerket det til min sønn, som mener at noen synes det er kult. Stemmer det?

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Vi er faktisk enige om bruk og respekt for flagget @Mouche. For min del brukes flagget på den måten som de fleste gjør. Flagg føres mellom 08 og  21/solnedgang når båten er i bruk. Er gammel speider og fohenværende yrkesmilitær, så respekten for flagget står sterkt. Sammen med respekten for andres frihet. 

Øvrig argumentasjon er bare flisespikkeri for vise at selvutnevnt "flagg-politi" faktisk ikke har juridisk ryggdekning for å stille krav til andres bruk av flagget. Det er greit å vite at man kan gi hverandre  et vennlig tips om at klokken er passert 21 og at de fleste av oss andre tar ned flagget nå, men  også greit å vite at man ikke kan kreve at flagget tas ned. 

 

 

Amen! 

Etter å ha risikert livet i utlandet med flagget på ermet blir jeg hver gang opprørt når folk ikke (etter min definisjon) respekterer flagget. Men jeg biter det i meg, fordi jeg vet jeg ikke har noen "rett". 

En gang tok jeg ned gjesteflagget på seilbåten til en britisk admiral. Det ga ham masse trøbbel, men han bet det i seg, han også. 

Så lurer jeg på: Det er vel liten tvil om at det ikke finnes noen rettskraftige lover eller forskrifter som regulerer flaggbruk på fritidsbåter. Likevel finnes det masse "regler", sedvane, kutyme, tradisjon,respektoppfatninger etc. Er det latskap, trass eller sinne eller noe annet som får folk til å la flagget henge opp døgnet rundt, året rundt ?  

Excuse my French!

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilersnobben skrev 47 minutes ago:

 Er det latskap, trass eller sinne eller noe annet som får folk til å la flagget henge opp døgnet rundt, året rundt ?  

Excuse my French!

Har i høyeste grad respekt for flagget, men ikke for "flagg politiet". Jeg er en av de som setter flagget når jeg kommer ombord i båten, tar det ned når jeg forlater båten. Det betyr at jeg flagger flere uker i strekk i juli. Har noe med hvor en har seilt. Er særnorsk å ta ned flagget. Synes det er stas å se nasjonalitetsflagg også på kvelden. Når en forlater skandinavia er regelen at flagget er oppe.

Prøver så godt jeg kan å unngå havner der det er "flagg politi" (hva kalle man de som tuter kl 2100?). Har med typen personer som er i havna.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Seilersnobben skrev 1 time siden:

 

Dette synes jeg er litt interessant. Så nylig et fillete og falmet flagg på en stor og flott båt. Bemerket det til min sønn, som mener at noen synes det er kult. Stemmer det?

 

Ja det er det nok. Har sett det på enkelte blogger osv. Tror det er enkelte unge med litt sånn "sjørøver, Jarle Andøy" holdning a la "fuck the world" som nok ønsker å provosere litt. Jeg liker det ikke, men samtidig, om de var så veldig "tøffe" så hadde de ikke flagget i det hele tatt. Så jeg tror de liker flagget, på sin egen måte. 

 

Kanskje det også signaliserer "vi har seilt langt og lenge" eller noe. Kan være at det i hovedsak blir brukt for å åpne en samtale der en kan fortelle at det flagget har vært med jorda rundt eller noe ;-) 

 

Har også møtt en del seilere gjennom årene med litt sån loslitt, solbleket old- school style. Men de pleier faktisk å ha strøkent flagg. Det går mer på klær osv. 

--

Båt er vel langt på vei ofte også et slags "fashion statement", folk har ulik stil og gjør det til "sin greie". 

 

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 33 minutes ago:

Prøver så godt jeg kan å unngå havner der det er "flagg politi" (hva kalle man de som tuter kl 2100?). Har med typen personer som er i havna.

 

Tror ikke det nødvendigvis er flaggpoliti som tuter kl 2100, men også de som liker en gammel tradisjon. Min sønn elsker å spille flaggsignal på trompet når vi ligger i havn med andre båter. Det blir (tilsynelatende, i hvert fall) satt pris på.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flaggpolitiet er vel de som går ombord i andres båter, tar ned flagget om det skulle henge oppe etter 2100 og legger det på kaien som jeg har lest her/facebook har skjedd. Men de har kanskje fått for mange ankerdrammer?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror du er inne på noe der ja, Lars. Helt greit om noen gir signal at klokken er 2100, og helt greit at man tar ned flagget da. Det er også helt greit at det blir hengende oppe. Det som IKKE er helt greit er når noen selvutnevnte juss- og flaggeksperter begynner å ta seg til rette med andres båt og flagg....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

At flagget bør ned kl. 21:00 eller ved solnedgang er de fleste enige om, men hvor mange forskjellige meninger er det om i hvilke situasjoner det skal fires ved nevnte klokkeslett?

Underveis... til ankers.. når fortøyd? etc..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg aldri flagget med min nåværende båt. Oppdaget når jeg kjøpte den for 7 år siden at flagghullet manglet i kalesjen oppdaget i vinter at flagghullet manglet også i reservekalesjen så det blir nok ingen flagging sålenge båten er i mitt eie:giggle: Etter utallige turer i Norge og Sverige har jeg ikke blitt skutt på, fengslet, bøtelagt eller fått noen onde kommentarer....

Svenskene derimot de har jeg senest i år observert er noen iherdige flaggere, i Hamburgsund flagget de selv når de var i hjemmehavn uten at de selv var i båten, dog var denne her båteieren fra Molløsund enda mer iherdig:lol:

WP_20150615_19_15_42_Pro.jpg.9b0cafcf2e6dc7d61e0057a72fb0166b.jpg

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev 1 time siden:

At flagget bør ned kl. 21:00 eller ved solnedgang er de fleste enige om, men hvor mange forskjellige meninger er det om i hvilke situasjoner det skal fires ved nevnte klokkeslett?

Underveis... til ankers.. når fortøyd? etc..

 

Det er nok ikke de fleste enige om, nei. 

Men ellers mener jeg "regelen" er ned når fortøyd, inkl under anker. Det er jo en svaifortøning. 

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 8 minutes ago:

Bare et lite tips til TS:

 

Ettersom du etterspør skikk og bruk. Har du behov for å flytte holderen til flagget; flagg skal være midtskips eller på styrbord side (hjertesiden) ;)

Flagget skal vel strengt tatt heises på midten akterut. Utover det skal det "edleste flagget" heises i styrbord rå. I utlandet er det uten unntak gjesteflagget, underveis er det gjerne rederiflagget


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 4 timer siden:

 Når en forlater skandinavia er regelen at flagget er oppe.

 

 

Regelen? Er man ikke pålagt ved lov de fleste steder i utlandet å vise sitt nasjonalflagg når man er der med norskregistrert båt?

 

 

Fru Jacobsen skrev 8 minutes ago:

Da er du kanskje litt ekstra snobbete for i handelsflåten flagger vi til ankers

 

Også ved kai i Norge med norskregistrert skip?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var det ikke en her på forumet som fortalte en historie om en som var så ivrig på at alle i gjestehavnen skulle ta ned flagget kl 21:00 og maste om det til alle og ropte "Flagget skal ned, Flagget skal ned" . Vår informant var etter sigende en smule irritert og kl. 08:05 dagen etter - siden masekoppens båt da fortsatt hadde naken flaggstang - tok han med seg signalhoret og tutet ned i masekoppens åpne luke, hvorpå han roper "flagget skal opp - flagget skal opp". :wink:  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...