Jump to content

Forstår ikke flaggreglene


PiperBill

Recommended Posts

Når jeg har brukt flagg så har jeg alltid tatt det ned før vi legger oss og vi legger oss (som regel) ganske tidlig uten at det er nødvendigvis kl 21. Jeg har stått opp mange ganger ganske tidlig og sett andre båter som har hatt flagget ute hele natten uten at det bryr meg i det heletatt. Bare en observasjon.

Men dette er ikke det jeg spurte om «in the first place» og nå merker jeg at følelsene til enkelte tar overhånd.. As usual J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det er kun flaggregler for offentlige bygninger og for de som er medlemmer i KNS og bruker deres flagg.

Gjesteflagg (courtesy flag)  skal føres under styrbord saling. Eller en annen plass på styrbord side.

Du kan enkelte steder i utlandet få beskjed om at flagget skal være oppe som nasjonalitetsmerke.

Enkelte langturseilere maler flagget på skutesida for å gjøre et enkelt.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 får nærmest panikk dersom jeg glemmer å ta ned flagget ved solnedgang, senest kl.2100! Men hva andre gjør? Det får være opp til dem.

 

Merkelig egentlig at det der er så viktig i Norge, og at skikken er annerledes i Sverige. Tror det har noe med KNS å gjøre og at de vel har nedfelt i reglene at de må følge marinens flaggreglement for splittflagget sitt? Jeg har ikke splittflagg så jeg tillater meg å føle litt mindre grad av panikk. Men det er alltid lurt å følge sedvane og skikk, og ikke minst loven, der man er. Kan f.eks. utenlandske lystfartøy ankomme norsk farvann uten flagg? Det fins jo en bråte med merkelige regler for utlendingers lystseilas i norsk farvann, som ingen håndhever eller overholder...

Link to post
Share on other sites

Ser at det fortsatt er en del misforståelser ute og går. I forskriften Code0 linker til går det tydelig fram at det gjelder bruk av statsflagget på statens bygninger, og at til sjøs følges regler for flagning til sjøs. Dette står det noe om her https://www.nrk.no/sommer/nar-ma-flagget-ned_-1.11126017.

Som svar på trådstarters spørsmål bør det altså være klinkende klart at de første svarene i tråden er helt korrekte. Og at så lenge båten er i fart kan en uansett flagge!

God flaggsommer!

DSC_0568.JPG.f85f8f57ac382b1eae4fcc1d1678d810.JPG

Link to post
Share on other sites

Merk at i enkelte land så skal utenlands båt flagge 24/7. F.eks. en norsk båt i Tyskland skal føre norsk flagg 24/7. Men det er da tyske regler, ikke norske. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Når jeg flagger hjemme, 17. mai f.eks, så tar jeg ned flagget kl 21. Det er vel ikke hjemlet i lov det heller..? Så hvorfor skal jeg gjøre noe annet ombord (Båt under fart / kommando kan ha flagg oppe eter mørkets frembrudd, jeg kjenner til det...)? Dere som flagger heler ferien, hvordan håndterer dere flagging hjemme? Lar 17. mai flagget henge til neste gang..?

Link to post
Share on other sites

Regler er nå en ting, sedvane og tradisjon noe annet. Gjerne det er like verdifullt for enkelte.

 

Jeg flagger når jeg er på tur og under fart, tar flagget ned klokka 21:00 om båten ligger til kai eller for anker. Min kjære og dypt savnede bestefar lærte meg at slik var vanlig å gjøre på land, og også greit å følge i båt. Flagger ikke om jeg bare skal en kjapp tur bort og fylle diesel, heller ikke hvis jeg er alene utpå og det blåser stikker og strå, pøsregner og er generelt ufint. 

 

Har ikke problemer med om andre gjør annet, men synes jo det er greiest om folk tar ned flagget i hjemmehavn. Ser enkelte glemmer ta ned flagget og så henger det og blafrer døgnet rundt et par uker til neste gang de skal på tur. Det er ikke kriminelt å la flagge henge i hjemmehavn utenom 17. mai og andre store dager, men personlig har jeg valgt å la være.

 

Flagget (sett bort fra eventuelle lover og lignende) er et symbol på frihet og at vi har et eget fritt land, et land folk har kjempet for. Sånn sett synes jeg det er greit å vise flagget den respekten det fortjener, ruller det fint sammen etter bruk (hvis det ikke er blitt fuktig/vått) og behandle det fint. Ble strengt oppdratt til at flagget ikke skal sope i bakken da jeg var liten og gikk i tog, blant annet på grunn av de offer besteforeldrene, oldeforeldrene og andre ga under krigen. Hvis noen mener noe annet er det deres sak, selv om jeg skulle være uenig.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 3 timer siden:

Pinkvin: trådstarter ba om henvisning til lover. Jeg har postet til forskrift til norsk lov, som setter regler for flagging. så når du synes det blir veldig feil å sette tidspunkt for når flagget skal ned, så får du be lovgivende forsamling endre speiderboka si, også kalt Norges Lover.lagg.

Det er alltid lurt å sjekke for hvem lovene gjelder og her er det flagging på offentlig sted som er regulert.
Det finnes ikke noen flagglov eller regler som omfatter privat flagginng.
Ts var kun interisert i lovverket og ikke sikk og bruk,sedvane,kontyme osv så da bruker jeg heller ikke tid på det.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 1 time siden:

...åja, jeg snakker om flaggregler...

Man kan la flagget henge fra 17. mai til neste 17. mai og man kan la juletreet stå i stua fra den ene jula til den neste. Evt. kan man kvitte seg med begge, lovlig å fyre med både juletre og flagg i Norge. Men det er jo ikke så vanlig å fyre med flagget, da.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Eller vi snakker om kultur, tradisjon, sedvane, respekt osv, men i dag er det ikke alle som verdsetter slikt lenger, dessverre.

 

Jeg tror mange av de som mener vi burde gå vekk fra å være kongedømme har stor respekt for kongen vår. Likeså tror jeg mange som lar flagget henge ute om natta har stor respekt for f.eks. de falne som forsvarte vår frihet under 2. vk. Det er mange måter å vise respekt på. Å tute i bærtbærten kl. 21:00 er én av dem, men i mine øyne kanskje ikke blant de viktigste. Ikke det at jeg ikke tar ned flagget, men det er vanskelig å opparbeide den helt store stolthetsfølelsen over innsatsen når jobben er gjort ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kultur, tradisjon, sedvane osv skapes akkurat nå. 

--

Jeg syns det er respektløst å legge begrensinger i folks bruk av flagg basert på egne meninger som ikke er befestet i hverken regler eller lover. 

I Norge har vi en flott flaggtradisjon hvor flagget stolt blir brukt i de alle mulige sammenhenger. At noen griner på nesa fordi andre maler flagget i ansiktet under langrennsløp i Holmenkollen, eller at en fritidsbåt fører flagget etter 2100 er ingenting å bry seg om. 

 

De bakstreberske surpompene har ikke vært med på å bygge den flaggtradisjonen vi har i Norge i dag, hvor vi er stolte brukere av flagget alle sammen. Være seg båret av en innvandrer i 17 mai tog, malt i ansiktet, tatovert på rumpeballen eller på en fritidsbåt i havn kl 0300. 

 

Heldigvis har gledesdreperne, surpompene og flaggpedantene liten innflytelse så vi kan ha gleden av å se flagget brukt mye og ofte. I Norge er flagget virkelig folkets flagg som vi bruker og er stolte av. La oss fortsette å ha det sånn. Bruk flagget når du selv syns det er riktig. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det er en stor forskjell på nasjonalfølelsen mellom generasjonene her i landet om en har aner tilbake til Harald Hårfagre eller har kommet til landet senere. Selv er jeg født under krigen, har opplevet at det fremdeles var rasjonering på matvarer og bilkjøp på 50-tallet og levet store deler av livet før noen tenkte på at Norge skulle bli en oljenasjon. For yngre mennesker, og da tenker jeg ikke bare på 20-åringer, er dette som har vært min tid, kun historie, kanskje de har lært litt om dette på skolen. Nå skal alt alt være multikulturelt. Hadde vi vært så dumme å bli med i EU, hadde vel det norske flagget blitt byttet ut med EU-flagget på 17. mai, - satt litt på spissen. Så la oss ta litt vare på det gode i de nasjonale tradisjonene og behandle flagget med litt respekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 19 minutes ago:

 Så la oss ta litt vare på det gode i de nasjonale tradisjonene og behandle flagget med litt respekt.

 

Helt enig, men jeg tror det går et skille mellom generasjonene i forståelsen av "respekt". Var selv utsatt for rigide regler ved flaggbruk i militæret, hvor jeg syns det er 100% på sin plass å være rigid. 

 

For oss sivile vil jeg si at flagget brukt på en måte der en ser og skjønner at man liker flagget er å vise flagget respekt. Om det da bryter "en regel" eller noe må få være underordnet. Så lenge en maler flagget i ansiktet fordi man liker flagget så er det greit, så lenge man har flagget på båten fordi man syns det er pent og riktig, så er det greit. 

 

Jeg tror det fleste vil se/skjønne om intensjonen med flaggbruken er å vise dis-respekt for flagget. Å ha det heist på en fritidsbåt om natta i havn syns jeg ikke er i nærheten av å ikke respektere flagget, heller motsatt, man liker flagget og bruker det på sin måte, den måten man selv finner best. 

 

Fulle mannfolk som blåser i trompeter og sjangler akter for å ta ned flagget 2100 mens de lager fantasifulle seremonier syns jeg er respektløs behandling av flagget, og langt værre enn å la det henge etter 2100. Når det er sagt må en gjerne ta det ned 2100 for min del, syns det er en grei regel å forholde seg til, men ikke noe å henge seg opp i og fortelle at andre må følge ;-)

 

Jeg syns det blir veldig feil å fortelle andre hva respekt for flagget er, det er hva man gjør det til så lenge man bruker flagget fordi man er stolt av det og det flagget representerer. Flagget er like pent klokka 2159 som 2059. Hver mann sitt flagg, behandle det pent og med respekt så blir det bra. 

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i ett besteborgelig villastrøk der beborene ikke tar lett på det anavaret som det medfølger i eie en flaggstang.
For noen år siden kom jeg i skade for å glemme å ta ned flagget kl 2100 på selveste 17 mai.
Klokka bikket nok midnatt for jeg kom på det.
Neste gang jeg snakket med naboen så var han høflig nok til ikke å bemerke det men da jeg fortalte om mine synder så sa han at han hadde settet det og bemerket det til kona.
Jeg har lenge tenkt på å lyssette flaggstangen og flagge 24/7 som er vanlig i USA men kona er helt sikkert på at i tilegg til å bli uglesett kommer det til å medføre dødsfall og annen elendighet så hun har lagt ned vedto mot dette.
Personlig syntes jeg det hadde blitt vakkert

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jeg har lenge tenkt på å lyssette flaggstangen og flagge 24/7

 

Det er jo litt stilig når det norske flagget heises i mørket på seiersseremonien når Johaug har vunnet gull i langrenn mens den norske nasjonalsangen ljomer!:flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes det er pent med alle de lyssatte amerikanske flaggene som henger ute 24/7 i USA.
Det eneste jeg kan se som ett problem er at det ofte er vindstille på natten der jeg bor og da er det kanskje ikke like vakkert med ett lyssatt slapt flagg.
Jeg kjenner jo litt på alderen jeg også så merker at slike ting som går i mot hva som er ansett som akseptert sitter lengre og lengre inne for vært år som går.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 24 minutes ago:

Ja jeg synes det er pent med alle de lyssatte amerikanske flaggene som henger ute 24/7 i USA.
Det eneste jeg kan se som ett problem er at det ofte er vindstille på natten der jeg bor og da er det kanskje ikke like vakkert med ett lyssatt slapt flagg.

 

Det løses ganske enkelt med ei stang i overkant, som vist på månen:wink:

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 8 timer siden:

 

Jeg tror mange av de som mener vi burde gå vekk fra å være kongedømme har stor respekt for kongen vår.

 

Ja, det er jeg helt enig med deg i, er selv i den gruppen. Min "motstand" mot monarkiet er av prinsipiell art og ikke på person.

 

Når det gjelder praksisen rundt bruk av flagg på en fritidsbåt så var nok denne diskusjonen nokså enkel om man går en del år tilbake. Alle respekterte flaggreglene mht å ta ned flagget 21.00 (om sommeren), men nye tider gir ny praksis, forståelse og repsekt for tidligere praksis. Jeg synes selv at det er synd, men ikke noe som holder meg våken om natten.

 

At KNS har sitt eget flagg (og regler for bruk av dette) faller åpenbart noen tungt for brystet og benytter enhver anledning til å harselere med dette og den gruppen som er medlem av KNS, dem om det. Jeg anser KNS som en bærer av en god tradisjon og er en organisasjon som gjør mye bra

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 7 timer siden:

 

Det er jo litt stilig når det norske flagget heises i mørket på seiersseremonien når Johaug har vunnet gull i langrenn mens den norske nasjonalsangen ljomer!:flag:

 

Mens man samtidig ser en rulletekst hvor det fremkommer navnet på produsenten av leppepomaden som har sponset sendingen?:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 11 timer siden:

, og at til sjøs følges regler for flagning til sjøs. 

 

Disse reglene har jeg vært med på å lete etter i mer enn 10 år. Pr. dags dato har verken jeg eller noen andre greid å finne disse reglene og heller ikke greid å linke til et sted hvor disse er skrevet. :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...