Jump to content

Forstår ikke flaggreglene


PiperBill

Recommended Posts

37 minutes ago, Krimart said:

Var det ikke en her på forumet som fortalte en historie om en som var så ivrig på at alle i gjestehavnen skulle ta ned flagget kl 21:00 og maste om det til alle og ropte "Flagget skal ned, Flagget skal ned" . Vår informant var etter sigende en smule irritert og kl. 08:05 dagen etter - siden masekoppens båt da fortsatt hadde naken flaggstang - tok han med seg signalhoret og tutet ned i masekoppens åpne luke, hvorpå han roper "flagget skal opp - flagget skal opp". :wink:  

 

Nok en som har misforstått reglene for det står ikke at flagget skal opp kl 0800, kun at det ikke skal opp FØR 08.00 og på samme vis ned ikke senere enn 21.00, men man kan trygt og uten å bryte noen regel eller lov ta det ned 20.59!:tongue:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev for 3 timer siden:

Bare et lite tips til TS:

 

Ettersom du etterspør skikk og bruk. Har du behov for å flytte holderen til flagget; flagg skal være midtskips eller på styrbord side (hjertesiden) ;)

 

Men det går ikke slik som båten min er. Nå som jeg har forstått hvordan det er i forhold til loven, påbudt, osv. så kommer jeg til å droppe bruk av flagg i det heletatt. Det er ikke mitt flagg tross alt. Selv om jeg har stor respekt for andres bruk av det norske flagget så er det i bunn og grunn bare flagget til det landet jeg bor i.

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det så bra å få gjentatte bekreftelser på at det  er hverken forbud, påbud, regler, lover eller plikter for flagging på fritidsbåter.

Håper jeg aldri møter noen som virkelig mener at han skal gi signal kl 21:00.

Ser også noen som ikke ser forskjellen på sjø og land, men jeg håper det er bare for å holde tråden oppe.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 17 minutes ago:

Det er ikke mitt flagg tross alt. Selv om jeg har stor respekt for andres bruk av det norske flagget så er det i bunn og grunn bare flagget til det landet jeg bor i.

Mnei. Det har ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt.

Det er flagget til det landet fartøyet ditt hører hjemme.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 13 minutes ago:

Mnei. Det har ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt.

Det er flagget til det landet fartøyet ditt hører hjemme.

 

Point taken….. men så lenge det ikke er påbudt med flagg på fritidsbåter så er det egentlig en «ikke sak»

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang det å gi signal 2100, er ikke det respektløst ovenfor KNS båter som faktisk skal gi signal hvis det er flere KNS båter i samme havn/bukt? Mener de har noen regler om at eldste medlem skal gi signal osv. 

 

Blir litt dumt å ødelegge for de som har pålegg om å gjøre sånt ved at alle plutselig skal gjøre det samme "på gøy". Så i mitt hode er tuting osv 2100 ikke noe man skal drive med med mindre man faktisk har KNS flagg og er pålagt å gjøre det ihht reglementet de skal følge.

--

Ang plassering av flagget, på min franske båt er det på BB side.. :-/

 

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Pinkvin said:

Ang det å gi signal 2100, er ikke det respektløst ovenfor KNS båter som faktisk skal gi signal hvis det er flere KNS båter i samme havn/bukt? Mener de har noen regler om at eldste medlem skal gi signal osv.

 

Tror det var kotyme i de riktig  gamle dager, forrige årtusen engang, at det var eskadresjefen som blåste i hornet. Dette gjaldt nok bare når det var samlinger en sjelden gang i blant. Nå var nok ikke dete et problem for almuen da de nok var på jobb på golvet på Spikerverket mens fiffen var samlet i Sandspollen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 21 minutes ago:

 

Tror det var kotyme i de riktig  gamle dager, forrige årtusen engang, at det var eskadresjefen som blåste i hornet. Dette gjaldt nok bare når det var samlinger en sjelden gang i blant. Nå var nok ikke dete et problem for almuen da de nok var på jobb på golvet på Spikerverket mens fiffen var samlet i Sandspollen.

Norges svar på Upstairs Downstairs. I dagens Norge med lave renter og hinsides lånetilsagn er det nok ikke like enkelt å skille "klassene", men fiffen har kanskje oppgradert de også? :giggle:

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Mouche said:

 

Nok en som har misforstått reglene for det står ikke at flagget skal opp kl 0800, kun at det ikke skal opp FØR 08.00 og på samme vis ned ikke senere enn 21.00, men man kan trygt og uten å bryte noen regel eller lov ta det ned 20.59!:tongue:

Så for å værre helt sikker på å følge flagg"reglene" bør man egentlig ikke flagge i det hele tatt? 

 

Bare en morsom historie @Mouche. sikkert ikke sant en gang. 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Shore -  Nja, i dag er vel fiffen tidligere fiskere, kommer fra Vål'enga og fiskevær på Vestlandet og slikt så verden har forandret seg. Litt som når enkelte her omtaler folk fra Asker og Bærum eller oslo vest i nedlatende former, men folk som bor her/der kommer fra alle mulige steder i hele Norges land etter min erfaring.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

--

Ang plassering av flagget, på min franske båt er det på BB side.. :-/

 

 

M/B Bianca skrev for 1 time siden:

Også på min norske båt sitter flagget på BB. 

 

På min norskproduserte båt er det på styrbord side.  :giggle:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev for 17 timer siden:

Flagget skal vel strengt tatt heises på midten akterut. Utover det skal det "edleste flagget" heises i styrbord rå. I utlandet er det uten unntak gjesteflagget, underveis er det gjerne rederiflagget

 Akter ja, tenkte det ga seg selv :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

On 26.6.2017 at 9:10 PM, Mouche said:

 Litt som når enkelte her omtaler folk fra Asker og Bærum eller oslo vest i nedlatende former, men folk som bor her/der kommer fra alle mulige steder i hele Norges land etter min erfaring.

Ja det er ikke vaneskelig å skjønne etter keiser Raymond og hun gærne medhjelperen kom til makten.
Så nå kan vi smile litt overbærene av alle Oslofolk og ikke bare av de tradisjonelle sterro typene du nevnte
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...