Bitteliten
Da vi hadde Windy 37 vurderte vi å bytte til Typhoon. Syntes vel at 2 mill var mye for en båt som i prinsippet bare hadde litt mer plass rundtomkring og ett bad mer enn i GMen. kom aldri så langt at det ble prøvekjøring.
jeg har en bekjent med Typhoon som er bygd om til 2xD6 350 på drev. De er superfornøyde. Windy kvalitet er og blir Windy kvalitet (ihvertfall de som er lagd i Arendal).
Eldre typhooner har rett aksling og store tunge motorer. Det gjør den dyr i drift - men enklere vedlikehold på drivsystemet. Men 20 år gamle marinemotorer er og blir en sjangse å ta da. Så det hele koker vel ned til hva man må betale og om man er villige til å ta risikoen. Særlig om det er EDC elektronikk på motorene (elektroniske girspaker) ville jeg vært skeptisk - etterhvert blir deletilgangen begrenset på disse databoksene.
Windy 42 er en smal kjøremaskin. Typhoon med aksling er et tungt lokomotiv. Bomessig synes jeg 42en er litt knotete innredet med to små stikkabiner og en salong med kjøkkenet i som kan res opp.
Skulle jeg lagt 1,5 mill på Windy i dag hadde jeg valgt 37Grand Mistral (igjen). Mye båt for pengene og en fantastisk god båt.