Jump to content

Uttern D77 til en liten familie

anders1234

Recommended Posts

Hei alle sammen!!

Vi er en familie på tre, med en datter på 11 som har lyst til å prøve ut båtlivet i litt større grad en en 19 fot skjærgårdsjeep og dagsturer.  Båten vil ble brukt til weekendturer og kanskje en lang uke som ferie midt på sommeren. Vi er avhengige av å ha plass nok til å ha med oss en venninde til jentungen. Jentene vil ha toalett i båten og det skjønner jeg. Ikke så stas å sette seg på huk med en gjeng tilskuere. 

Jeg har lest og kikket og lest tester ennå en gang av diverse daycruisere og Uttern D77 virker helt perfekt for oss!! Det er god plass inne og ute. God høyde i kabin, båtene er som regel godt utstyrt med det meste man kunne behøve såvidt jeg kan bedømme.. Uttern D77 overkommelig og Finnmaster T8 litt for dyr. Yamrin 76 er en fin og populær båt, men det er mye større plass i Uttern.

Har ikke så lyst til å kline til med en 30 fots Joda/Marex eller Bavaria med en gang i tilfellet kone og barn ikke trives med dette, da fruen er mer av den landfaste typen. Skjønner godt og ser at disse større båtene rundt 30 fot er mye mere båt, og kanskje det vi ville trives aller best i. Men så er det kostnadsbiten med det å eie en eldre større cabincruiser med inboard diesel og drev jeg er også litt skeptisk til. Jeg har greie på motorer/mekanikk og skjer det noe kan jeg alltids overhale selv, men det frister lite og deler koster det også.

Så til den nest største utfordringen (overtale kona er den største, hehe): Å faktisk få prøvd båten. Bakken har båten utstilt, men ikke mulig å prøvekjøre, Jeg er har veldig lyst til å prøvekjøre før an handler. Er det noen i Drammen/Oslo distriktet som eier en og kunne tenke seg å la meg få prøve båten deres en liten tur? Eventuelt vet om en forhandler som har båt til prøvekjøring.

Tusen takk for hjelpen.

Anders

D77 er uten tvil blant de største i den klassen. Vi sjekket ut mange typer ifjor da vi skulle ha ny dc. Sto igjen med D77 og Finnmaster. Ibiza, Askeladden og Nordkapp ble for små, Yamarin gammel i designet. Valgte selv Finnmaster pga kvalitetsfølelsen og design, men blir også en dyrere båt som du sier. I D77 får du mye plass og utstyr til prisen.

Blir du/dere solgt på båtlivet er nok uansett veien kort til enda større båt. Vi har byttet tre ganger det siste året.

A.J.

Redigert av AJ82 (see edit history)

Jeg er på tredje sesong med en D77. 

Jeg var i samme situasjon som trådstarter. Etter å kikka på "alle" båtene i klassen, var det bare Finnmaster T8 som var et reelt alternativ. Som var litt større, og litt dyrere. I dag er Ibiza 811 også et alternativ. D77 har veldig funksjonell innredning. Lett å komme inn og ut av båten, enten forfra eller fra den romslige badeplatformen. 

Etter mange timer, og en del overnattinger, og mange dagsturer med opp til åtte personer, så funker båten meget bra. Veldig bra planløsning. Fører til at når en er på tur så "lever" en i båten, når en før dro på land. Bader, spiser soling. Den er en veldig sosialt båt. Er litt trang med fire på overnatting. Men greit å lære de unge( og de eldre..) å pakke i en liten bag hver, og prøve å holde orden under dekk... Begrensa med skapplass samenlikned med en 30 forer. 

Jeg hadde noen reklamasjoner i starten. Det var en tidlig produksjons-nummer. Det har blitt ryddet opp i. Men nå på tredje sesong så holder båten veldig godt. Solid bygget. Var ute i helga i varslet signifikant bølgehøyde på opp til fire meter. Artig i medsjøe, og motsjø gikk stødig. Ingen skrammel i innredningen. Prisen for å være tung i sjøen, er at den drar litt bensin, ca 1,7/mil. 

Lykke til med båt valg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...