Jump to content

Maling/lakking av With Dromedille?

MegaTrondy

Recommended Posts

Har en KMW with Dromedille i original gulfarge. Den er ikke så fin i gelcoaten så har lyst til å friske den opp. Er det noen som vet fargekoden på "dromedille gul"? Kan jeg få blandet maling på for ekempel coop obs bygg som jeg kan bruke til å male båten? Hva anbefaler dere eventuelt å bruke? Slik farge er det originalt på båten min.

9311906_660x495.jpg

Havlengt skrev 1 time siden:

Den båten blir finare med rubbing og boning enn med å lakka over den orginale fargen...

Du må uansett rubba for å få heft, då har du allerede gjort mykje av jobben

Det er noen som har malt båten før meg, så den er ikke helt original. Den er malt i original farge men jobben er ikke så fint utført. Enkelte steder har malingen flasset av så man ser litt fargeforskjell på den originale coaten og den av nyere dato. Ikke minst er det noen steder dypere skraper i den originale coaten, så jeg tror båten blir finere hvis den blir pusset ned, sparklet og lakket/malt opp igjen i original farge.

Vil du ha malingen til å vare bør du gå for tokomponent polyuretan. Da må du først være sikker på å ha fått vekk eventuelle rester av enkomponent maling, men resultatet blir langt mer hardført mot mekanisk slitasje og kan i tillegg poleres.

Blant annet Maritim har slikt, men usikker om de har i riktig farge. Da kan du eventuelt kontakte et billakkeringsfirma, eller forhandler av slikt, som kan blande for deg. Blant annet Sandtec på Gandal kan fikse dette. 

Bakdelen med tokomponent er en dyrere pris her og nå, men varigheten (forutsatt skikkelig grunnarbeid) er såpass god at det svarer seg i forhold til arbeidet. Tenker nok du må til med et par bokser på 0,75 for å få dekket alt to strøk. Selv har jeg pleid å bruke skumrulle til slikt, der det har vært nødvendig har jeg hatt med meg en til å gå etter med fordriver for å jevne ut overflaten.

Hadde en nøyaktig lik båt da jeg var 15-18,  den rullet jeg utvendig med hvit bengalakk, og sprayet inni med "kornblå" quicklakk.  Veldig dårlig grunnarbeid, 5 min med sandpapir, men bengalakken gang som bare det de tre årene jeg hadde den, quicken derimot hang ikke like bra.  Vet ikke om du får tak i benga med den fargen, men til et slik prosjekt, hadde jeg gått får bengalakk og rull!  Regner ikke med du krever ekstrem finnish.  Alternativ er jo rubbing og polering med maskin, gjør underverk på matt gelcoat!

Sliping og sparkel til gammel maling og riper er borte. Avslutt med fint papir 180. Bruk tokomponent polyurethan. Denne kan rulles, men har en tendens til å begynne å herde før du rekker å jevne ut hele flaten. Lakkering med sprøyte fungerer bra, bare den tynnes noe. Da får du blank og jevn overflate som er hard og kan poleres. 

Hadde stålbåt hvor skroget var malt med en poleretan maling.( fargekode ferdig på boksen) Var plaget avslitasje fra fendere. Malte med samme året etter som flakking. Ikke pent da det selvfølgelig ble fargeforskjell . Gikk så over til skipolin . Toppstrøk enkomponent . Aner ikke hvorfor men den var halve prisen og sterkere forhold til slitasje fra fendere. 

Lankjenning på bolter påryggel eller skarpe steiner går igjennom uansett.

lykke til med valget

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg er litt redd for at det er brukt 1 komponent maling på båten fra før for å friske opp fargen, vil ikke jeg få et problem med at det bobler når 1 komponent maling reagerer med to komponent? Noen som eventuelt vet hvem som forhandler jotun hardtop i Bergen? Har ringt rundt og har ikke funnet noen forhandlere ennå. Har fargekoden til båten med jotun farge. Forsøke å se om den gikk an å få i bengalakk da de kan blande, men de kunne ikke se hvilke farge det tilsvarer i benga sine farger. Hvis båten er malt med enkomponent fra før er det ikke lettest å male med enkomponent videre for å unngå problemer med bobler og krakelering? 

MegaTrondy skrev for 3 timer siden:

Hvis båten er malt med enkomponent fra før er det ikke lettest å male med enkomponent videre for å unngå problemer med bobler og krakelering? 

Det stemmer, skal du male med tokomponent bør du være sikker på å få fjernet eventuelle rester etter enkomponent først. Sånn sett er nok Shipolin et greit alternativ, den har glans og kan blandes i de fleste farger.

Nå er jeg ferdig med første strøket på båten. Syns det ble bra resultat. Skal pusse forsikrig enkelte steder for å få det jevnere, men alt i alt syns jeg det ble ganske glatt og fint. Har malt både innvendig og utvendig med jotun shipolin. Fargen heter "yellow leaf" og er en original with farge. Her er før og etter bilde. 

image.png

image.png

Ser Mega-fin ut på min skjerm :thumbsup: Takk også for fargekodene, har notert de i min lille gule for jeg har en hyggelig hyttenabo som også ville male sin, så han blir også glad for din hjelp :thumbsup:  

Har du prøvd å tilte Tohatsuen ett hakk ut ? (ser ut som du har den på innerste hull nå)  Min With 385 liker å ha motoren tilta ut litt over nøytral. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
  • 3 år senere...

Får min shipolin blandet på lokale maxbo og kunne velge gjennom heile jotun sin farge katalog. Regner bare med dei kan også fikse 3062 som e jotun sin egen kode

Fikk inntrykk av att shipolin blei kun levert som base, dvs fargeløs kunde valgte farge

E4059672-0D5A-4C92-89B7-A2C0B665DC6B.png

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...