LALUNA II Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 (redigert) Høres bra ut bare tenkte på det du sa de kjørte 180Nm og gikk tom inn til Helgoland så da er det jo på grensen av rekkevidde så de burde bunkre noe tidligere Redigert 6.Juli.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
casie Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Da stoppet bb motor.Samme greien som rett før helgoland.Det virker som den får luft når tankene er langt nede.Nå var de såvidt begynt på reservetanken,så det er godt med suppe igjen.Ligger på ca 2000 omr,så begynner den å jage seg ned til 1800 omr,før det sier stopp...Når han lufter så går den igjen,men stopper etter en stund... Båt altså....det skal alltid være NOE!! Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Artig med en en hentetråd via land til båtplassen ? Med en pensjonert maskinsjef og en pensjonert skipper ombord får man vel ikke bedre kompetanse. De har vel sånn ca 100 års erfaring på sjøen ? Gratulerer med ny båt casie. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Tjoo,,, - vi havde 205 års erfaring tilsammen os 3 der leverede Major Andy's båt fra Helsingør til Lysekil i August 2015. Dette må være BP rekord i erfaring :-) /bmf Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 10 hours ago, casie said: Da stoppet bb motor.Samme greien som rett før helgoland.Det virker som den får luft når tankene er langt nede.Nå var de såvidt begynt på reservetanken,så det er godt med suppe igjen.Ligger på ca 2000 omr,så begynner den å jage seg ned til 1800 omr,før det sier stopp...Når han lufter så går den igjen,men stopper etter en stund... Båt altså....det skal alltid være NOE!! Kjører sjelden tanken under 50% så det å kjøre så langt ned som reservetanken er langt utover det jeg ville anbefalt. Fyll tanken, sjekk filter og dersom det er lett tilgang til tanken sjekk om det er mye bunnfall og skitt i bunnen av tanken, eventuelt vann. Har de sjekket vannutskillerene? Kjører du med fulle tanker er dette sjelden et problem. Fyll ofte! Videre god tur! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 I manualen til min Fairline 36 med 2x575 liters tanker står det at det må være igjen minimum 80 liter på hver tank for ikke å suge luft i systemet ved litt bølger. Høres ut som dere opplever bestilte utfordringer :-) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Hørt noe mere fra dem kom de seg til land for egen hjelp ?? Hvor var de når dette skjedde Første bud i båt er å forvisse seg om at det er tilstrekkelig med fuel / filer og reservereimer å strekke strikket som disse karene gjør syntes jeg er uforsvarelig og som gamle sjøfolk så burde de vite bedre en å tyne de siste dråpene ut før neste tanking ...De utsetter seg selv og andre for fare og båteier for ekstra utgifter hvis bergigshjelp må tilkalles Redigert 7.Juli.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Olepo Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Unødvendig/uklokt å ta sjanser når det gjelder fuel og rekkevidde ja.... Er jo å be om problemer. Hvordan er tankoppsettet i disse båtene? Motorene forsynes fra hver sin tank separat? Mulighet til å velge tank eller overføre fra den ene til den andre?? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Vi får vente med synsingen til vi får en oppdatering fra casie; det blir spennende! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
casie Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Tja hva skal man si...det ser ut for at den ene motoren begynner å tulle seg når det begynner å bli lite fuel igjen...de prøvde og starte den 4 ganger.Startet hver gang og gikk noen minutter før den slokner igjen...De kom seg inn til thyborøn med en maskin og fikk fylt opp tankene.De har byttet alt av filtre...de var helt rene,så det er nok ikke der det ligger.Han mener at det må være en bitteliten lekkasje et sted på sugesiden mellom matepumpe og tank.Når det begynner og bli lite fuel igjen,så må det suges hardere,og da kommer det luft inn et sted...det er ihvertfall torien til maskinsjefen. De begynte og kjøre fra thyborøn kl 5 i dag,forventer og være i egersund noe etter midnatt.Så får vi se om den begynner og tulle seg når de er lav på fuel.Maskineriet ellers funker bra.særdeles lettstartet,pen gange,og ikke noe forbruk av olje eller kjølevann.tørt og rent i maskinrom Gode forslag på feilsøking mottas:) Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Fant lekkasje på sugesiden på følgende måte i min båt: - Stengte kranen på tanken - koblet fra slangen inn på matepumpen og koblet denne til en gummibåt pumpe. -Pumpet luft og hørte hvor det lakk. Er der tett så er alt i orden. Da er det trolig sugerøret til en motor som går litt kortere ned i tanken enn på den andre siden. Rene filtre etter en slik tur er forøvrig ett svært godt tegn. Gratulerer med kjekk båt! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Sjekke stigerør på gjellende tank /motor ...hvor mye diesel er det igjen på den tanken Hvis lite der i forhold til andre siden kan det være retur går til andre tanken og derfor mindre volum .Best å sjekke det ved tanking og se forskjellen på nivået / forbruket Redigert 7.Juli.2017 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
casie Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Det var et veldig godt forslag @kdtran! Jeg spurte de om det @LALUNA II,og de hadde faktisk fylt mer på den andre tanken... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 casie skrev 27 minutes ago: Jeg spurte de om det @LALUNA II,og de hadde faktisk fylt mer på den andre tanken... Da er det sikkert bare stigerøret som står høyere over bunn i den ene tanken. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Er ikke det litt rart da...de hadde jo bare såvidt kommet ned på det røde før den ga seg... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Det kommer litt an på hvordan giveren i tanken er justert. Er det vippegiver kan du justere dette selv. Er det stavgiver må du bytte giver. Nå vet jeg ikke hvordan tilkomsten er til tankene dine, men dette kan du jo sjekke selv ved anledning. Ellers synes jeg de tar litt sjanser ved å kjøre en ukjent båt så tom for suppe. Redigert 7.Juli.2017 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Slik som jeg forstår det så er det ikke noe i veien med giverene...Snakket med de for 10 minutter siden.Da var de såpass nært svenskekysten at de hadde fått telefondekning.CATepusene maler som ekte catter skal:) Så det er nå helt tydelig at den ene motoren begynner og tulle kun når den kommer ned på det røde feltet. Meldt endel vind imorgen,så de blir liggende i egersund imorgen.skipperen skal i middagsbesøk i stavanger,og maskinsjefen bor jo i egersund... Jeg stikker nedover imorgen,slik at jeg kan være med på siste etappe opp til bergen. GLEDER MEG!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Skjønner ikke hva de skal nede på det røde feltet å gjøre! De fleste erfarne båtfolk fyller lenge før de er i nærheten av dette. Nettopp for å unngå slike problemer som dette... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Er jo grei nok innstilling det. Men det skal virke selv om det minker på tanken.... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Det gikk jo bra til slutt. Godt å få hjem skuta, å kunne nyte investeringen?? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Skal bli morro dette her.Må jo si at den er rimelig gjennomprøvd og med sine 800 nm fra southampton til bergen.Kun den greien med at ene catten kubber når den går ned på reserve tank...må være bra tenker jeg:) De er vel kommet inn til egersund nå tenker jeg.Tar buss nedover imorgen tidlig Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 5 minutes ago, casie said: Skal bli morro dette her.Må jo si at den er rimelig gjennomprøvd og med sine 800 nm fra southampton til bergen.Kun den greien med at ene catten kubber når den går ned på reserve tank...må være bra tenker jeg:) De er vel kommet inn til egersund nå tenker jeg.Tar buss nedover imorgen tidlig Uansett, gratulerer med flott båt og spennende hentetråd @casie! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Mix Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 casie skrev 2 minutes ago: Kun den greien med at ene catten kubber når den går ned på reserve tank... Det finnes ingen reservetank. Skal du ha mer i reserve når tankmåler går mot rødt må du justere giveren, eventuellt sjekke hvor stigerøret ender nede i tanken. Uansett gratulerer med ny flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 På en båt som dette med store tanker må det nødvendigvis komme luft i systemet npr du kjører tankene langt ned. Ligget det en manaual i båten får du en indikasjon på hvor mye som må være igjen for at systemet skal virket. På min båt er dette angitt til omlag 15 prosent i liter. Tankene er ikke allltid like brede nederst heller - mine smalner inn slik at giveren slik sett lyver på beholdningen målt i liter. Godt at alt virket greit - ble en skikkelig lang gjennomkjøring, dette Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Ser i vår båt at måleren i tanken ikke viser sannheten, hopper 25% fra full til trekvart tank f.eks. når den viser under halv tank er det fortsatt 2/3 full. Farlig å stole blindt på måleren... Jeg lurte på å sjekke giver og kanskje kalibrere men er vel egentlig bare tull. Den viser mindre enn realiteten. Viser måleren under kvart tank så fyller jeg fortere enn svint og da er jeg alltid 100% sikker. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.