Jump to content

Noen som vil kjøre en fairline 43 southampton-bergen

casie

Recommended Posts

Da stoppet bb motor.Samme greien som rett før helgoland.Det virker som den får luft når tankene er langt nede.Nå var de såvidt begynt på reservetanken,så det er godt med suppe igjen.Ligger på ca 2000 omr,så begynner den å jage seg ned til 1800 omr,før det sier stopp...Når han lufter så går den igjen,men stopper etter en stund...

Båt altså....det skal alltid være NOE!!

10 hours ago, casie said:

Da stoppet bb motor.Samme greien som rett før helgoland.Det virker som den får luft når tankene er langt nede.Nå var de såvidt begynt på reservetanken,så det er godt med suppe igjen.Ligger på ca 2000 omr,så begynner den å jage seg ned til 1800 omr,før det sier stopp...Når han lufter så går den igjen,men stopper etter en stund...

Båt altså....det skal alltid være NOE!!

Kjører sjelden tanken under 50% så det å kjøre så langt ned som reservetanken er langt utover det jeg ville anbefalt. Fyll tanken, sjekk filter og dersom det er lett tilgang til tanken sjekk om det er mye bunnfall og skitt i bunnen av tanken, eventuelt vann. Har de sjekket vannutskillerene? 

Kjører du med fulle tanker er dette sjelden et problem. Fyll ofte! 

Videre god tur!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hørt noe mere fra dem kom de seg til land for egen  hjelp ?? Hvor var de når dette skjedde

Første bud i båt er å forvisse seg om at det er tilstrekkelig med fuel / filer og reservereimer 
å strekke strikket som disse karene gjør syntes jeg er uforsvarelig og som gamle sjøfolk så burde de vite bedre en å tyne de siste dråpene ut før neste tanking 
...De utsetter seg selv og andre for fare og båteier for ekstra utgifter hvis bergigshjelp må tilkalles :thumbsdown:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Tja hva skal man si...det ser ut for at den ene motoren begynner å tulle seg når det begynner å bli lite fuel igjen...de prøvde og starte den 4 ganger.Startet  hver gang og gikk noen minutter før den slokner igjen...De kom seg inn til thyborøn med en maskin og fikk fylt opp tankene.De har byttet alt av filtre...de var helt rene,så det er nok ikke der det ligger.Han mener at det må være en bitteliten lekkasje et sted på sugesiden mellom matepumpe og tank.Når det begynner og bli lite fuel igjen,så må det suges hardere,og da kommer det luft inn et sted...det er ihvertfall torien til maskinsjefen.

De begynte og kjøre fra thyborøn kl 5 i dag,forventer og være i egersund noe etter midnatt.Så får vi se om den begynner og tulle seg når de er lav på fuel.Maskineriet ellers funker bra.særdeles lettstartet,pen gange,og ikke noe forbruk av olje eller kjølevann.tørt og rent i maskinrom

Gode forslag på feilsøking mottas:)

Fant lekkasje på sugesiden på følgende måte i min båt:

- Stengte kranen på tanken

- koblet fra slangen inn på matepumpen og koblet denne til en gummibåt pumpe. 

-Pumpet luft og hørte hvor det lakk.

Er der tett så er alt i orden. Da er det trolig sugerøret til en motor som går litt kortere ned i tanken enn på den andre siden. 

Rene filtre etter en slik tur er forøvrig ett svært godt tegn. 

Gratulerer med kjekk båt!

Sjekke stigerør på gjellende tank /motor ...hvor mye diesel er det igjen på den tanken
Hvis lite der i forhold til andre siden kan det være retur går til andre tanken og derfor mindre volum
.Best å sjekke det ved tanking  og se forskjellen på nivået / forbruket

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Det kommer litt an på hvordan giveren i tanken er justert.

Er det vippegiver kan du justere dette selv. Er det stavgiver må du bytte giver.

Nå vet jeg ikke hvordan tilkomsten er til tankene dine, men dette kan du jo sjekke selv ved anledning.

Ellers synes jeg de tar litt sjanser ved å kjøre en ukjent båt så tom for suppe.

Redigert av Mix (see edit history)

Slik som jeg forstår det så er det ikke noe i veien med giverene...Snakket med de for 10 minutter siden.Da var de såpass nært svenskekysten at de hadde fått telefondekning.CATepusene maler som ekte catter skal:) Så det er nå helt tydelig at den ene motoren begynner og tulle kun når den kommer ned på det røde feltet.

Meldt endel vind imorgen,så de blir liggende i egersund imorgen.skipperen skal i middagsbesøk i stavanger,og maskinsjefen bor jo i egersund...

Jeg stikker nedover imorgen,slik at jeg kan være med på siste etappe opp til bergen.

GLEDER MEG!!

5 minutes ago, casie said:

Skal bli morro dette her.Må jo si at den er rimelig gjennomprøvd og med sine 800 nm fra southampton til bergen.Kun den greien med at ene catten kubber når den går ned på reserve tank...må være bra tenker jeg:)

De er vel kommet inn til egersund nå tenker jeg.Tar buss nedover imorgen tidlig

Uansett, gratulerer med flott båt og spennende hentetråd @casie!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

På en båt som dette med store tanker må det nødvendigvis komme luft i systemet npr du kjører tankene langt ned. Ligget det en manaual i båten får du en indikasjon på hvor mye som må være igjen for at systemet skal virket. På min båt er dette angitt til omlag 15 prosent i liter. Tankene er ikke allltid like brede nederst heller - mine smalner inn slik at giveren slik sett lyver på beholdningen målt i liter. Godt at alt virket greit - ble en skikkelig lang gjennomkjøring, dette

Ser i vår båt at måleren i tanken ikke viser sannheten, hopper 25% fra full til trekvart tank f.eks. når den viser under halv tank er det fortsatt 2/3 full. Farlig å stole blindt på måleren... Jeg lurte på å sjekke giver og kanskje kalibrere men er vel egentlig bare tull. Den viser mindre enn realiteten. Viser måleren under kvart tank så fyller jeg fortere enn svint og da er jeg alltid 100% sikker. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...