PiperBill Startet 26.Juni.2017 Del på Facebook Startet 26.Juni.2017 Hovedstrømbryteren til startbatteriet har tatt kvelden etter 3 år. Den star på hele tiden og er ikke mulig å slå av. Det var egentlig en ganske dyr sak på rundt kr400 men det beviser at høy pris ikke nødvendigvis betyr god kvalitet. Jeg har tenk å prøve en fra Biltema på 100 amp. Kontinuerlig 100 A. Maks. 250 A. Koster kr70,- http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Hovedstrombryter-100-A-2000016429/ Start batteriet er på 75A og dynamoen leverer 80 A under ladning. Ankervinsjen or baug-thruster er koblet startbatteriet. Jeg bare lurte på om bryteren er stor nok? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fantino Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Det er startstrømmen som teller så det kommer an på hvor kraftig startmotor du har. Den du linker til er for svak i de aller fleste tilfeller og er nok beregnet som bryter på forbruk. Denne er kraftigere og er beregnet for bruk på start. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Startbatteriet er nok på 75 AH. Hvor mange A batteriet gir ved start eller bruk av vinsj/thruster er noe annet. En thruster på 1,5 kw vill trekke 125 A ved 12 volt. Faller spenningen litt ved bruk øker strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Jeg ville nok ha lagt på 109kr og kjøpt denne: http://www.biltema.no/no/Bat/Elektrisk/Strombryter/Batteribryter-2000022613/ Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Ville ikke knuslet på bryter til startbatteri. Den jeg linket til tåler 2500A i 5 sek og koster 299,- Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Men hvorfor ha en bryter mellom batteri og motor? Har aldri skjønt den der. Heilt meiningslaust. Bryteren kan du ha på 'innkabelen' fra batteri til båtens øvrige utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Har svært dårlig erfaring med billige hovedstrømbrytere. Kontaktene i de er helt blank kobber (med mindre annet er angitt) noe som er utmerket når de er helt nye, men som gjør at de irrer veldig lett i maritimt miljø. Til slutt ender man opp med at startreleet klikker inn, men startmotoren går ikke. Måler du hvilespenning med multimeter, så finner du sannsynlig ingenting galt. Så da står man der å lurer på hva som er feil... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Tror jeg går for den som Fantimo linket til. Den ligner mest på den som er ødelagt og dermed lettere å byte ut. Den jeg har er her. https://www.maritim.no/hovedbryter-kraftig-300-1000a#.WVKizojyjIV Tok kvelden nå etter 3 sesonger. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
ivar Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 min erfaring er at slike brytere som regel har begrenset varighet.. Men skal vel ikke klage siden min originalmonterte i yamarinen holdt 11 sesonger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fantino Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Knurrbart skrev for 5 timer siden: Men hvorfor ha en bryter mellom batteri og motor? Har aldri skjønt den der. Heilt meiningslaust. Bryteren kan du ha på 'innkabelen' fra batteri til båtens øvrige utstyr. Hva gjør du hvis starter henger seg? Vil du jobbe på motor uten å kunne sikre deg mot utilsiktet start? Ønsker du å være sikker på at startbatteri ikke er uttappet når du skal starte? Etc Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Alt det du nevner der er på ingen måte noen grunn. Ingen av oss har sånt på bilen heller og det er vel strengt tatt ikkje noe tema er det? nei. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Ikke noe problem, jeg nevnte bare de viktigste grunnene jeg kom på i farten. Heldigvis ingen som tvinger deg. Men jeg blir ikke overrasket om det er et direktiv eller sytten som foreskriver det, uten at jeg kjenner til det. Er litt lettere å dra opp håndbrekket og ringe etter taxi på land. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 (redigert) Men så er det nå ikke bil vi snakker om heller. Personlig så synes det er greit å gjøre motor strømløs. Både av sikkerhet men også pga en eventuell krypstrøm som tapper batteriet. På bil så ringer du bare etter NAF eller sånt, men når du ligger i uthavn så er det jo litt flaut og ikke fullt så enkelt å ringe etter hjelp pga strømmangel. Redigert 28.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Kallethekid skrev On 26.06.2017 at 21.01: Startbatteriet er nok på 75 AH. Hvor mange A batteriet gir ved start eller bruk av vinsj/thruster er noe annet. En thruster på 1,5 kw vill trekke 125 A ved 12 volt. Faller spenningen litt ved bruk øker strømmen. Dette stemmer nok ikke faller spenningen så faller også strømmen. Det eneste som skjer er at du får en thruster med mindre effect. Ellers så er jeg helt enig I at å kjøpe billig bryter er feil mate å spare på. Båtgleden kan fort bli til irritasjon. Vedrørende å utelukke bryter er jeg helt uenig. I en bil forlater du bilen ved en eventuell overledning. Det kan du kansje ikke I båt og brannen er et faktum. Ellers så er jeg helt enig I at dette øker faren for galvansik korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.