Jump to content

Biltema 100A hovedstrømbryter kraftig nok til startbatteri?

PiperBill

Recommended Posts

Hovedstrømbryteren til startbatteriet har tatt kvelden etter 3 år. Den star på hele tiden og er ikke mulig å slå av.  Det var egentlig en ganske dyr sak på rundt kr400 men det beviser at høy pris ikke nødvendigvis betyr god kvalitet.

Jeg har tenk å prøve en fra Biltema på 100 amp. Kontinuerlig 100 A. Maks. 250 A. Koster kr70,-

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Hovedstrombryter-100-A-2000016429/

Start batteriet er på 75A og dynamoen leverer 80 A under ladning.  Ankervinsjen or baug-thruster er koblet startbatteriet.

Jeg bare lurte på om bryteren er stor nok?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Har svært dårlig erfaring med billige hovedstrømbrytere. Kontaktene i de er helt blank kobber (med mindre annet er angitt) noe som er utmerket når de er helt nye, men som gjør at de irrer veldig lett i maritimt miljø. Til slutt ender man opp med at startreleet klikker inn, men startmotoren går ikke. Måler du hvilespenning med multimeter, så finner du sannsynlig ingenting galt. Så da står man der å lurer på hva som er feil...

min erfaring er at slike brytere som regel har begrenset varighet.. Men skal vel ikke klage siden min originalmonterte i yamarinen holdt 11 sesonger 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Knurrbart skrev for 5 timer siden:

Men hvorfor ha en bryter mellom batteri og motor? Har aldri skjønt den der. Heilt meiningslaust. Bryteren kan du ha på 'innkabelen' fra batteri til båtens øvrige utstyr. 

Hva gjør du hvis starter henger seg? Vil du jobbe på motor uten å kunne sikre deg mot utilsiktet start? Ønsker du å være sikker på at startbatteri ikke er uttappet når du skal starte? Etc

Men så er det nå ikke bil vi snakker om heller. Personlig så synes det er greit å gjøre motor strømløs. Både av sikkerhet men også pga en eventuell krypstrøm som tapper batteriet. På bil så ringer du bare etter NAF eller sånt, men når du ligger i uthavn så er det jo litt flaut og ikke fullt så enkelt å ringe etter hjelp pga strømmangel. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kallethekid skrev On ‎26‎.‎06‎.‎2017 at 21.01:

Startbatteriet er nok på 75 AH. Hvor mange A batteriet gir ved start eller bruk av vinsj/thruster er noe annet. En thruster på 1,5 kw vill trekke 125 A ved 12 volt. Faller spenningen litt ved bruk øker strømmen.

Dette stemmer nok ikke  faller spenningen så faller også strømmen. Det eneste som skjer er at du får en thruster med mindre effect.

Ellers så er jeg helt enig I at å kjøpe billig bryter er feil mate å spare på. Båtgleden kan fort bli til irritasjon.

Vedrørende å utelukke bryter er jeg helt uenig. I en bil forlater du bilen ved en eventuell overledning. Det kan du kansje ikke I båt og brannen er et faktum. Ellers så er jeg helt enig I at dette øker faren for galvansik korrosjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...