Jump to content

97 Yamaha 4hk 2takt får for mye bensin.


Dreuf

Recommended Posts

Jeg har en 97 Yamaha 4hk 2-takt som jeg bare skulle bytte impeller på.

Det resulterte i at jeg har byttet veiv og at det meste av pakninger og slikt er nytt. 

Motoren har vært totalt demontert.

Nå har jeg endelig fått den sammen igjen og tok første prøvetur i dag, alt virket fint. Den gikk litt rask på tomgang (Det mener jeg den gjorde før jeg overhalte den og).

Så jeg justerte ned tomgangen litt.

Kjørte en tur på 5-6minutter og besøkte butikken. Går ut igjen og den starter på første drag og skal kjøre mot hjemmehavn igjen.

Da går den ca 2min før jeg hører at den ikke går som den skal. Drar av gassen, da kommer den seg litt så jeg prøver å gi gass igjen men da dør den bare ut igjen og stopper. Ikke snakk om å få den igang igjen.

Ror tilbake til hjemmehavn og prøver ett drag igjen. Da starter den og går 1min så dør den ut igjen, samme hva jeg gjør med gass og choke.

Luftingen på bensintanken var åpen, og bensinen var nyinnkjøpt for turen.

Det kom også veldig mye eksos av motoren. Oljeblandingen er på 1%.

 

Jeg låg også merke til at det var litt bensin i bunn av motoren som kom ut fra dette lille hullet på forgasseren:

 

20170626_213912.jpg.ee7216a2366cc0c911906942a75198f7.jpg

 

Teorien min er at motoren får for mye bensin og blir rå. 

 

Er jeg inne på noe, og hvordan fikser jeg det evnt?

Link to post

Høres ut som at flotøren din har hengt seg opp. Bruker du intern eller ekstern tank ? Har du ekstern kan du pumpe på blæren og se om det renner bensin ut av hullet da.

 

Prøv å plasser et skrujern på flotørkammeret, og gi skrujernet et par forsiktige dunk med en hammer. Det kan være nok til at flotøren slipper. Ellers på du pille forgasseren.

Link to post

flotørkammeret er den underste delen av forgasser. Inne i kammeret opererer flotøren nåleventilen. Om motoren har stått lenge setter den seg eller den tørker ut. Den kan også være feil justert eller vært byttet til feil lengde...

Har du klart å gruse en påhengsmotor så klarer du dette også...

Plystre Jan Eggum s  "då e de på'an igjen"    det hjelper  :):thumbsup:

 

Link to post

Ja, veldig kjekt med at det meste er skrudd med 10mm og at moment står trykket inn i godset.

 

I dag plukket jeg ut forgasser, skrudde ut dreneringsplugg under (som kjentes ut som den var full av grus), skrudde ut flottørdekselet og rengjorde inni der. Var ikke så mye grums, men litt var det.

Etter det kom det ikke ut bensin fra hullet når jeg pumpet og motoren går som en kule!

Maritimjolla "spratt" opp i plan (etter en stund).

 

Jeg justerte også på skruen for luft/bensin. Leste ett sted på nettet at den skulle skrues helt inn også 1 1/2 omdreining ut igjen. Så jeg gjorde det.

Dette er vel en grunninnstilling vil jeg tro, trenger jeg å justere noe mer?

 

Eneste jeg nå merket var at når jeg ruser motoren så bruker den litt tid på å roe seg ned igjen til tomgang.

Ikke noe problem, men er det bare en quickfix så vil jeg gjerne ha tips.

Link to post
  • 4 uker senere...

Liten oppdatering:

 

Motoren gikk som sagt fint med litt pådrag, brukte tid på å roe seg ned på tomgang, og etter litt gange på tomgang så stoppet den.

Prøvde først en kvart omdreining inn og da ble motoren vanskelig å starte.

Skrudde den da en halv omdreining ut igjen. (altså en kvart omdreining ut i forhold til grunninnstilling).

Og nå går motoren fint både på tomgang og under pådrag.

Jeg har ikke fått testet den så mye, men virket som om den roer seg fort ned til tomgang også.

 

Problemet løst og takk for all hjelp :)

Link to post

Jeg har akkurat skrudd på en tilsvarende motor fra 2003. Blandingsforholdet har jeg satt til 1 3/4 ut, jeg fikk også opplyst 1 1/2 fra Yamaha, men lar den få litt til.

Jeg har riktignok problemer med at den kveler seg på kald motor, også med 1/2 choke om man ikke går ut med nesten full gass med én gang.

Varm motor putrer og går som den skal. 

Forgasser har vært demontert og renset/trykkluft blåst.

 

Link to post

oppgitte tørn på blandeskruen er en grunninnstilling.  Kan gjerne kreves +- en kvart omdreining for best resultat.  

(kreves noe særlig mer enn dette kan det tyde på trøbbel andre steder..) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har ikke sjekket den. Jeg har forsøkt 2 eksterne tanker, og opplever det samme på begge. Om jeg legger ut, og får opp turtallet relativt raskt, tar en runde på 1 minutt, så går den fint etterpå. Om jeg starter og lar den gå på litt turtall ved brygga, så kveler den seg, evt. kan reddes med choke og gradvis gasspådrag. Jeg mistenker bensinpumpe da det virker som at den ikke holder flotørkammeret fylt opp.

Koblet bort den interne tanken, slik at eksternt inntak nå er koblet rett på pumpen. Så det blir å ta med forgasser og pumpe hjem fra hytta, og gå gjennom disse en gang til i vinter ;-)

 

Link to post
  • 3 år senere...
LuckyFalls skrev On 1.8.2017 at 10.04:

Jeg har ikke sjekket den. Jeg har forsøkt 2 eksterne tanker, og opplever det samme på begge. Om jeg legger ut, og får opp turtallet relativt raskt, tar en runde på 1 minutt, så går den fint etterpå. Om jeg starter og lar den gå på litt turtall ved brygga, så kveler den seg, evt. kan reddes med choke og gradvis gasspådrag. Jeg mistenker bensinpumpe da det virker som at den ikke holder flotørkammeret fylt opp.

Koblet bort den interne tanken, slik at eksternt inntak nå er koblet rett på pumpen. Så det blir å ta med forgasser og pumpe hjem fra hytta, og gå gjennom disse en gang til i vinter ;-)

 

Hvordan gikk dette, LuckyFalls?

 

Min totakter Evinrude 70 hk fra 1997 gjør tilsvarende. Skrudde av luftboksen og observerte at det kom mye bensin fra forgasserne. 
 

Jeg får start på motoren med primer solenoid på, men den gir seg etter 5-10 sekunder. 
 

Har nettopp skiftet bensinslange og tennplugger. Tipper det er flottørene her også :) 

 

Jeg oppdaget også at pakningen til luftboksen hadde strekt seg, slik at det ikke har vært helt tett. 

9D05F813-7A3C-4D0D-A632-BC657156519E.jpeg

8599ABB6-6D89-4780-9754-AE5B00C68402.jpeg

3D5CD1D3-8600-4041-A135-B49F2BDF9721.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...