Dreuf Startet 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2017 Jeg har en 97 Yamaha 4hk 2-takt som jeg bare skulle bytte impeller på. Det resulterte i at jeg har byttet veiv og at det meste av pakninger og slikt er nytt. Motoren har vært totalt demontert. Nå har jeg endelig fått den sammen igjen og tok første prøvetur i dag, alt virket fint. Den gikk litt rask på tomgang (Det mener jeg den gjorde før jeg overhalte den og). Så jeg justerte ned tomgangen litt. Kjørte en tur på 5-6minutter og besøkte butikken. Går ut igjen og den starter på første drag og skal kjøre mot hjemmehavn igjen. Da går den ca 2min før jeg hører at den ikke går som den skal. Drar av gassen, da kommer den seg litt så jeg prøver å gi gass igjen men da dør den bare ut igjen og stopper. Ikke snakk om å få den igang igjen. Ror tilbake til hjemmehavn og prøver ett drag igjen. Da starter den og går 1min så dør den ut igjen, samme hva jeg gjør med gass og choke. Luftingen på bensintanken var åpen, og bensinen var nyinnkjøpt for turen. Det kom også veldig mye eksos av motoren. Oljeblandingen er på 1%. Jeg låg også merke til at det var litt bensin i bunn av motoren som kom ut fra dette lille hullet på forgasseren: Teorien min er at motoren får for mye bensin og blir rå. Er jeg inne på noe, og hvordan fikser jeg det evnt? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Høres ut som at flotøren din har hengt seg opp. Bruker du intern eller ekstern tank ? Har du ekstern kan du pumpe på blæren og se om det renner bensin ut av hullet da. Prøv å plasser et skrujern på flotørkammeret, og gi skrujernet et par forsiktige dunk med en hammer. Det kan være nok til at flotøren slipper. Ellers på du pille forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Flotørkammeret, er det hva man ser på høyre side av den røde ringen? Om så, kan det være en ide å skru det opp, eller ryker jeg på enda flere deler fra skrotnisse-lageret da? :) Bruker ekstern tank foressten. Mener at når jeg pumpet på blæra så kom det mer bensin ut av det hullet. Redigert 26.Juni.2017 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 flotørkammeret er den underste delen av forgasser. Inne i kammeret opererer flotøren nåleventilen. Om motoren har stått lenge setter den seg eller den tørker ut. Den kan også være feil justert eller vært byttet til feil lengde... Har du klart å gruse en påhengsmotor så klarer du dette også... Plystre Jan Eggum s "då e de på'an igjen" det hjelper :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 ... har akkurat byttet gearhendel på en 4hk - greit når all demontering kan gjøres med en 10mm fastnøkkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dreuf Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Ja, veldig kjekt med at det meste er skrudd med 10mm og at moment står trykket inn i godset. I dag plukket jeg ut forgasser, skrudde ut dreneringsplugg under (som kjentes ut som den var full av grus), skrudde ut flottørdekselet og rengjorde inni der. Var ikke så mye grums, men litt var det. Etter det kom det ikke ut bensin fra hullet når jeg pumpet og motoren går som en kule! Maritimjolla "spratt" opp i plan (etter en stund). Jeg justerte også på skruen for luft/bensin. Leste ett sted på nettet at den skulle skrues helt inn også 1 1/2 omdreining ut igjen. Så jeg gjorde det. Dette er vel en grunninnstilling vil jeg tro, trenger jeg å justere noe mer? Eneste jeg nå merket var at når jeg ruser motoren så bruker den litt tid på å roe seg ned igjen til tomgang. Ikke noe problem, men er det bare en quickfix så vil jeg gjerne ha tips. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 at den henger litt på tomgang indikerer gjerne at den er en tanke mager, prøv +- et kvart tørn på skruen, Jeg bruker å tune for best gassvar Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Gassvaier går kanskje litt tregt, prøv å smøre den.... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Gassvaier er helt ny. Skal teste en kvarting på skruen. Takker og bukker :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Prøv å smøre den delen som vaieren beveger på selve forgasseren da. Noe er det som går tregt..... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 ivar skrev for 14 timer siden: at den henger litt på tomgang indikerer gjerne at den er en tanke mager ...eller at ett eller flere av hullene i tomgangsdysa er tette eller delvis tette... svært små hull som lett tetter seg og man må ha godt syn for å se om de er åpne... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Liten oppdatering: Motoren gikk som sagt fint med litt pådrag, brukte tid på å roe seg ned på tomgang, og etter litt gange på tomgang så stoppet den. Prøvde først en kvart omdreining inn og da ble motoren vanskelig å starte. Skrudde den da en halv omdreining ut igjen. (altså en kvart omdreining ut i forhold til grunninnstilling). Og nå går motoren fint både på tomgang og under pådrag. Jeg har ikke fått testet den så mye, men virket som om den roer seg fort ned til tomgang også. Problemet løst og takk for all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har akkurat skrudd på en tilsvarende motor fra 2003. Blandingsforholdet har jeg satt til 1 3/4 ut, jeg fikk også opplyst 1 1/2 fra Yamaha, men lar den få litt til. Jeg har riktignok problemer med at den kveler seg på kald motor, også med 1/2 choke om man ikke går ut med nesten full gass med én gang. Varm motor putrer og går som den skal. Forgasser har vært demontert og renset/trykkluft blåst. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 oppgitte tørn på blandeskruen er en grunninnstilling. Kan gjerne kreves +- en kvart omdreining for best resultat. (kreves noe særlig mer enn dette kan det tyde på trøbbel andre steder..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dreuf Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 @LuckyFalls Er termostaten din i orden? Mener i min søken at jeg leste dersom det er noe galt med termostaten så vil du få problemer når motoren er kald. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Virker ikke logisk på meg. Termostaten har ingen aktiv funksjon før den begynner å åpne. Dersom termostaten er defekt og står åpen hele tiden forblir motoren kald lengre... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg kan ikke nok om funksjonen til termostaten, men tenkte at teorien bak er at om termostaten er åpen så tar det lenger tid før motoren får driftstemp og sånnsett så tar det lengre tid før motoren går skikkelig på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Jeg har ikke sjekket den. Jeg har forsøkt 2 eksterne tanker, og opplever det samme på begge. Om jeg legger ut, og får opp turtallet relativt raskt, tar en runde på 1 minutt, så går den fint etterpå. Om jeg starter og lar den gå på litt turtall ved brygga, så kveler den seg, evt. kan reddes med choke og gradvis gasspådrag. Jeg mistenker bensinpumpe da det virker som at den ikke holder flotørkammeret fylt opp. Koblet bort den interne tanken, slik at eksternt inntak nå er koblet rett på pumpen. Så det blir å ta med forgasser og pumpe hjem fra hytta, og gå gjennom disse en gang til i vinter ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fenderr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 LuckyFalls skrev On 1.8.2017 at 10.04: Jeg har ikke sjekket den. Jeg har forsøkt 2 eksterne tanker, og opplever det samme på begge. Om jeg legger ut, og får opp turtallet relativt raskt, tar en runde på 1 minutt, så går den fint etterpå. Om jeg starter og lar den gå på litt turtall ved brygga, så kveler den seg, evt. kan reddes med choke og gradvis gasspådrag. Jeg mistenker bensinpumpe da det virker som at den ikke holder flotørkammeret fylt opp. Koblet bort den interne tanken, slik at eksternt inntak nå er koblet rett på pumpen. Så det blir å ta med forgasser og pumpe hjem fra hytta, og gå gjennom disse en gang til i vinter ;-) Hvordan gikk dette, LuckyFalls? Min totakter Evinrude 70 hk fra 1997 gjør tilsvarende. Skrudde av luftboksen og observerte at det kom mye bensin fra forgasserne. Jeg får start på motoren med primer solenoid på, men den gir seg etter 5-10 sekunder. Har nettopp skiftet bensinslange og tennplugger. Tipper det er flottørene her også :) Jeg oppdaget også at pakningen til luftboksen hadde strekt seg, slik at det ikke har vært helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
Fenderr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Det er også vann i tanken. Av ca. 10 liter bensin var ca. 3 liter vann ? Ikke rart totakteren startet og dauvet. Den fikk ikke rent drivstoff!! Redigert 27.Juni.2021 av Fenderr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.