Popeye70
Hallo. Jeg har kjøpt inn en Victron BlueSolar MPPT 75/15 og en VE.Direct bluetooth-adapter for å kunne følge litt med på status på ladingen. Etter å ha tenkt litt og kikket i skuffen så ser jeg at jeg har en ekstra Raspberry Pi som jeg tenkte jeg kunne installere Victron-programvare på så den fungerer tilsvarende en CCGX (men til en brøkdel av prisen). Denne jobben ser helt overkommelig ut.
Da dukker det plutselig opp noen spørsmål, som jeg ikke finner noe klart svar på etter et raskt søk:
- MPPT 75/15 har én VE.Direct-port, så det ser ut til at jeg må velge mellom bluetooth eller USB. Finnes det en "multiplekser"/"switch"/splitter eller annet som gjør at man kan koble både bluetooth og USB til en og samme laderegulator?
- Er det noen som vet om man kan bruke RPiens innebygde bluetooth for å få laderegulator og RPi til å snakke sammen? I så fall slipper jeg å kjøpe en VE.Direct to USB-overgang og kan bruke bluetooth-dongelen for å snakke både med mobil og RPi.
- Noe annet man bør tenke på når denne løsningen bygges og klargjøres? Noen vanlige feil jeg bør være obs på?
På forhånd takk for alle konstruktive svar.