YngveKL Startet 27.Juni.2017 Del på Facebook Startet 27.Juni.2017 (redigert) Mod får flytte dersom feilplassert. Var med på en quiz i går hvor spørsmålet var hva byssa ombord i en båt var. Alle hadde skrevet kjøkkenet som riktig er, men så var det en brumlebass som skulle skryte litt og måtte forklare forskjellen på pantry og bysse: Byssa er kjøkkenet og pantry er oppvaska! Ydmyk som jeg er kunne jeg ikke annet enn å si (hyle) at "det er f**n meg ikke riktig!" Fyren ble bråsur, snudde mot meg og sa at det kunne ikke snørrunger som meg (jeg er 44) vite, og at han hadde vært til sjøs i 40 år. "Ja da har du jammen meg tatt feil i 40 år da!" sa jeg tilbake. Fyren bare skula på meg ? Hjelpsom som jeg er dro jeg opp wiki og "bysse" og ba han lese høyt hva som stod... Fyren begynte å lese, stoppet opp på slutten, pakket sakene sine og stakk... ? Det var jo ikke helt meningen da... Så til spørsmålet: Mange skriver bysse og pantry om hverandre, og vi forstår jo meningen bak, men er det noen som egentlig har ei bysse i en båt opptil eksempelvis 50 fot? Redigert 27.Juni.2017 av YngveKL Trykkleif... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Fra Wikipedia: Kabysse, i blant forkortet bysse, er kjøkkenet ombord i et skip. Maten serveres mannskap og offiserer i messa. Ombord i båter der maten ikke tilberedes i et eget rom, betegnes kjøkkendelen gjerne pantry. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Engelsk Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Pantry = Spiskammer / rom til å lagre matvarer i, men i Viktoriatiden (1837-1901) tok man oppvasken i Pantry. https://en.wikipedia.org/wiki/Caboose_(ship's_galley) = Kjøkken i liten båt. Ordlista til UiB: pantry pantry n1 (utt òg pæn´tri; eng., opphavleg av lat. panis 'brød') i fly, båt: serveringsrom, anretningsrom; matkot på skip; penteri bysse I bysse f2 (forkorting for kabyss) 1 kjøken om bord i (større) fartøy 2 komfyr i ei bysse (I,1) fyre på, under byssa Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 6 hours ago, shipahoy said: ...men i Viktoriatiden (1837-1901) tok man oppvasken i Pantry... Se det... da er man ikke for gammel til å lære seg noe nytt ? Får vel gi ham med 40 år på sjøen delvis rett da ? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Ser mange annonser på finn som skriver "pantry" under bildet av vasken og dassen på badet :) Kanskje quizveteranen seilte i viktoriatiden vettu. Het han Sortebill til etternavn? Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Edvard "Blackbeard" Teach Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 shipahoy skrev for 12 timer siden: Engelsk Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Pantry = Spiskammer / rom til å lagre matvarer i de jeg kjenner som har seilt og vært byssegutt/kokk/stuert hadde gjerne provianten lagret i "stersen" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Glemmer aldri da jeg som 17-aring med sommerjobb som radioffiser lå med hurtigruten Sanct Svithun og det var tropevarme i Kirkenes. Jeg satt og førte last med kulepenn med 5 gjennomslag i boken og en av stersjentene kom innom radiostasjonene og lurte på om jeg hadde lyst på en kald øl? Den Mack'n er den beste ølen jeg noen gang har smakt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
YngveKL Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Hehe, ja det er noen som du aldri glemmer, om det nå er ølen eller jenta som kom med ølen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2017 Del på Facebook Svart 28.Juni.2017 Det var ølen! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.