Shore Startet 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2017 I min båt fra Danmark følger det med en komposittbeholder med gass. Den er merket Kosangas PH 30 bar, 3.80 kg 12.5 liter. Ser ut som den har samme type reduksjonsventil som vi bruker. Den er merket LPG 29 mbar. Noen som vet om det er felles standard i Norden og om den kan fylles her? Alternativt, finnes samme størrelse i Norge? Det er ikke plass til større uten ombygging. Regner med at den er litt mindre enn den vi kaller 5 kg hos oss, selv om den ligner noe. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Den kan du bytte inn hos de fleste som selger gass i Norge, men du får ikke byttet en Norsk i Danmark. Hurtigkopling er lik. Jeg har en Kosangas som jeg fyller i Norge og bytter den i Danmark og fyller den i Norge.. , Sverige har industri skrukopling, noen steder på vestkysten har Norsk / Dansk hurtigkopling (norske flasker) AGA Kompositt 5 kgFås med husholdningsventil (click-on). Innhold 5 kg Høyde ca 390 mm Diameter ca 305 mm Vekt uten propan 3,8 kg Redigert 27.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shore Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Får man byttet eventuelt fylt i Sverige også? Jeg pleier å fylle gass hos LPG stasjonen enten på Brobekk i Oslo eller Skjetten, men de er blitt rimelig vanskelige etter det nye systemet med 10 års varighet på beholderen. Min beholder er merket 2030, dvs den var testet 2015 med 15 års varighet før de nye reglene kom. Vil helst fylle, ikke bytte, for å ikke risikere å få en beholder med kort varighet, men det er kanskje ikke så mange som fyller rundt om? Redigert 27.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Er du bare Norge Sverige så hadde jeg byttet den før du får problemer, vilke havner i Sverige som har Norske flasker må du nesten søke opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shore Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Ok. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Krimart Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Kan du legge ut bilde? Jeg mener det er bare en type komposittbeholder i ( produsert av RAGASCO på Raufoss) og det skal være bare å bytte. Å sitte å " ruge" på den du har blir feil strategi, for det første er det vel få steder du får fyllt og ikke byttet, for det andre får du jo hele tiden nye beholdere med byttesystem, så levtiden med byttesystemet er jo i prinsippet "uendelig", mens med den du har er det endelig - 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) Shore skrev for 12 timer siden: Den er merket Kosangas PH 30 bar, 3.80 kg 12.5 liter. Ser ut som den har samme type reduksjonsventil som vi bruker. Den er merket LPG 29 mbar. Noen som vet om det er felles Regner med at den er litt mindre enn den vi kaller 5 kg hos oss, selv om den ligner noe. Det er en 5 kg du har 3.80 kg er Tara. (Grønntopp) Ser Kosangas er kommet til Norge nå..Asker / Tønsberg Det er fargen på toppen og det skrevende ord på ringen som sier noe om hvem son leverte flaska første gangen den ble tatt i bruk (dato). Redigert 28.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Shore Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Krimart skrev for 9 timer siden: Kan du legge ut bilde? Jeg mener det er bare en type komposittbeholder i ( produsert av RAGASCO på Raufoss) og det skal være bare å bytte. Å sitte å " ruge" på den du har blir feil strategi, for det første er det vel få steder du får fyllt og ikke byttet, for det andre får du jo hele tiden nye beholdere med byttesystem, så levtiden med byttesystemet er jo i prinsippet "uendelig", mens med den du har er det endelig - 15 år. Ja, kan legge ut bilde senere. Mulig det er feil strategi å ruge på 5 literen, men jeg har 11 kg på hytta og de kan det ta lang tid før skal byttes/fylles. Sist jeg byttet i automat fikk jeg en som var nær utløpsdato, skulle en slik stå over fra høst ene året til påsken 1 1/2 år etter kan flasken være vanskelig å bytte og umulig å fylle. Tidligere var det bare å bytte i automaten, nå står det plutselig advarsel om at man kan risikere å få ettersendt krav om å betale for ny flaske hvis det er noe galt/skadet med den man byttet inn. Står ikke noe om hva som menes med galt, men regner med at man kan fanges av systemet hvis.man leverer en tombeholder som har gått over datoen. Roger jo skrev for 6 timer siden: Det er en 5 kg du har 3.80 kg er Tara. (Grønntopp) Ser Kosangas er kommet til Norge nå..Asker / Tønsberg Det er fargen på toppen og det skrevende ord på ringen som sier noe om hvem son leverte flaska første gangen den ble tatt i bruk (dato). Min flaske har gul topp. Står testet eller retestet 2015, neste test 2030. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Fargen har med gassleverandør og ikke levetid å gjøre. Det er så stor sikkerhetsmargin på dette så du kan ha en gammel flaske med utgått dato i årevis uten å bekymre deg. Men vil du være sikker så bytt et sted der du kan se flasken du får, og krev en annen hvis de gir deg gammel flaske. Så lenge flasken ikke er fysisk skadet, så der det eneste som skjer når du leverer er at flasken tas ut av sirkulasjon før den retestes eller destrueres. Det er ikke slik at mottaksstedet kan nekte å ta i mot en gammel flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Krimart skrev On 29.6.2017 at 5.58: Fargen har med gassleverandør og ikke levetid å gjøre. Det er så stor sikkerhetsmargin på dette så du kan ha en gammel flaske med utgått dato i årevis uten å bekymre deg. Men vil du være sikker så bytt et sted der du kan se flasken du får, og krev en annen hvis de gir deg gammel flaske. Så lenge flasken ikke er fysisk skadet, så der det eneste som skjer når du leverer er at flasken tas ut av sirkulasjon før den retestes eller destrueres. Det er ikke slik at mottaksstedet kan nekte å ta i mot en gammel flaske. Vi prater nok noe forbi hverandre. Det med fargen og utløpstid var myntet på Roger jo. Det er greit å nekte å ta imot for gammel flaske om en bytter hos Elkjøp, ikke like enkelt når man bytter i automat, men sikkert ikke umulig. Det går å kommunisere med ansvarlig for automaten og vedkommende kan fjernstyre prosessen. Her er forøvrig bilder av flasken. Redigert 30.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Roger jo Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Jeg så på hjemmesiden til Kosangas at 5 kg var grønne og 10 kg gule. Det er tydeligvis hips om haps fargen på toppen, men det skrevne ord på ringen som teller. Bruker du lite gass ville jeg byttet på steder hvor du kan sjekke utløpsdato på flasken, men som allerede er sagt kan du gått bytte inn flaskene som er utløpt på dato bare de er hele og pene. Etter bilde og dømme er det 5 kg du har. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Jepp, dette er 5 kg Ragasco-flaske. Kan fritt byttes i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Kan noen tipse om eventuelle steder Sør for Strømstad det er mulig å bytte/fylle flasker med norsk kobling? Eventuelt, hva skal til av koblinger/ventiler om man kjøper en svensk 5 kg med industrikobling? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Popeye70 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Jeg byttet en flaske i Fjällbacka, på den kombinerte jernvare-/båtutstyrssjappa rett over veien for gjestehavna. Fikk vanlig "norsk" komposittflaske med norsk kobling. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Shore Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Takk for raskt svar. Passer ypperlig Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.