hakonrk Startet 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2017 Har en Yamaha F115B på båten min, og jeg pleier følge produsentens anbefaling om å skylle motoren med ferskvann etter de fleste kjøreturer. Takket være slangetilkoblingen på motoren er det ikke veldig mye jobb å gjøre det. Når man skyller med denne tilkoblingen skal ikke motoren gå, så det er ingen impeller som hjelper til, det er kun vanntrykket i slangen. Jeg har lagt merke til at vanntrykket på slangen er lavere i år enn tidligere år, og antar dette er grunnen til at jeg i år ikke ser noen pilotstråle når jeg skyller. Det kommer vann ut flere steder lenger ned på motorstammen, men altså ikke noe fra hullet for pilotstrålen. Betyr dette at jeg ikke får skylt de øvre delene av motoren ordentlig? Hvor viktig er det å skylle dette sammenlignet med det som er lenger ned i motorstammen? Hvis det er slik at jeg nå ikke får skylt der problemene (korrosjon og gjengroing av salt) pleier å oppstå, så er det kanskje like greit å droppe hele skyllingen, eller gå over til å bruke spylemuffer? Jeg klarer faktisk å få lirket muffene på når motoren er tiltet opp, og med disse får jeg faktisk pilotstråle, men det er ikke like enkelt som å bruke slangetilkoblingen. Hvis det er noen eksperter på påhengsmotorer her, så setter jeg pris på tips. Sitér dette innlegget Link to post
Racetiger Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 På min Mercury skylles ikke hele motoren med slangestussløsningen. Bare nedre del. For full ferskvannsskylling av hele motoren, MÅ jeg bruke muffe. Du kan forsøke å "stake opp" hullet/slangen til pilotstrålen med en tynn stålwire. Blir veldig ofte saltavleiringer der, og da kommer det ingen stråle. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Jeg fikk slangene i motorrommet blåst av pga for høyt vanntrykke i hageslangen, slik at all vann rant inne i motorrommet og langs stammen. Ble mye demontering for å få tak i slangene igjen, heldigvis fikk jeg dette på garantien. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
hakonrk Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 6 hours ago, Racetiger said: På min Mercury skylles ikke hele motoren med slangestussløsningen. Bare nedre del. For full ferskvannsskylling av hele motoren, MÅ jeg bruke muffe. Du kan forsøke å "stake opp" hullet/slangen til pilotstrålen med en tynn stålwire. Blir veldig ofte saltavleiringer der, og da kommer det ingen stråle. Jeg får pilotstråle når jeg kjører motoren (både når den tar inn sjøvann, og når jeg bruker spylemuffe), så jeg tror ikke problemet er avleiringer. Jeg mener å huske at jeg fikk stråle med slangetilkobling tidligere, så derfor mistenker jeg at trykket er lavere i år. 5 hours ago, John_Kr said: Jeg fikk slangene i motorrommet blåst av pga for høyt vanntrykke i hageslangen, slik at all vann rant inne i motorrommet og langs stammen. Ble mye demontering for å få tak i slangene igjen, heldigvis fikk jeg dette på garantien. Kanskje det er like greit å bruke spylemuffe uansett da. :) Når motoren er tiltet opp og jeg står helt bakerst i båten, så klarer jeg å lirke på spylemuffen, så det er fullt mulig å bruke den mens båten ligger i sjøen. Syntes bare det var enklere å bruke direkte slangetilkobling, men basert på det dere sier virker det helt klart som spylemuffe gir best resultat. Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye salt som faktisk avleires på en motor som kun går i Oslofjorden. Vannet der har lavere saltinnhold enn gjennomsnittet i havet, så jeg håpte å lese noen erfaringer fra folk som har skrudd opp gamle påhengsmotorer som sjelden ble skylt. Jeg har sett videoer på nettet, men det er båter som har gått i varmere strøk med mye saltere hav, så jeg vet ikke om de skrekkhistoriene er noe å bry seg om her. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Må også si at jeg hadde en Yamaha HPDI/ V-Max 150hk, spylte den innvendig etter hver tur, aldri noe problemer. Det var den jeg har i dag Evinrude e-tek som slangene spratt av. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.