Jump to content

Sollux 24 med OM636 og HBW 10-2r gir, hvilken propell? Specs på girkasse?

Dieseldyret123

Recommended Posts

Har en Sollux 24ac, med en Mercedes diesel ( OM636 ) og en girkasse som jeg er litt usikker på, det er en Carl Wurth Munchen, som heter HBW 10-2R, er ihvertfall det som står på siden av den, har ikke funnet noen "merkelapp" med utveksling på desverre, skulle også visst eksakt hvor mye olje denne skal ha, har fylt på 0,5L nå, og da er det olje opp til merke på peiliepinne, så håper det er riktig

Har målt propell som står på nå, og den er 18,8" i str hvis jeg har målt riktig. 

Problemet mitt er at på motor, så står det "maks turtall 3800omdr", men den klarer ikke mer enn 2500omdr på full gass (ved kjøring) og da ryker den veldig svart, men klarer fint og ligge på rundt 2200omdr og marsje uten å ryke/slite med og holde farta.

Jeg har da en teori om at jeg har for stor propell, men har ikke særlig peiling på dette.. Håper noen kan ha noe forslag,eller kanskje har samme båt/motor og har litt ideer 

Legger ved bilder av det som står på propell, og girkasse :)

20170619_170652.jpg

20170614_143438.jpg

20170614_143452.jpg

Sånn jeg har målt meg frem på min Sollux uten ac (samme skrog), så skal ikke diameteren være større enn 17". Jeg har 17"x17" 4-blader, dog annen utveksling enn deg. Max på min motor er 3000 omdr. Men får ikke mer enn 2700 omdr. Tviler på at den er for stor, fordi fra 1000 til 2700 omdr. kommer turtallet raskt, og kan derfor faktisk virke som den er for liten eller for lite effektiv. Merket er Mikado. Vil ikke anbefale dette merket videre da den ser ut til å piske for mye luft/kaviterer/ineffektiv.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

har også Mikado og Radicen var bedre ja, litt propellsang mellom 1000-1500 rpm.

Du kan levere den inn til Winrace og få den tunet skikkelig.

Det som du må sjekke Torsen er om lokket på tunnellen over propellen er helt tett (legg på en ny pakning her, jeg brukte bare dørlist som jeg la i flere omganger)

Hvis det ikke er tett her vil den oppføre seg litt merkelig med pisking osv.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...