Dieseldyret123 Startet 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2017 Har en Sollux 24ac, med en Mercedes diesel ( OM636 ) og en girkasse som jeg er litt usikker på, det er en Carl Wurth Munchen, som heter HBW 10-2R, er ihvertfall det som står på siden av den, har ikke funnet noen "merkelapp" med utveksling på desverre, skulle også visst eksakt hvor mye olje denne skal ha, har fylt på 0,5L nå, og da er det olje opp til merke på peiliepinne, så håper det er riktig Har målt propell som står på nå, og den er 18,8" i str hvis jeg har målt riktig. Problemet mitt er at på motor, så står det "maks turtall 3800omdr", men den klarer ikke mer enn 2500omdr på full gass (ved kjøring) og da ryker den veldig svart, men klarer fint og ligge på rundt 2200omdr og marsje uten å ryke/slite med og holde farta. Jeg har da en teori om at jeg har for stor propell, men har ikke særlig peiling på dette.. Håper noen kan ha noe forslag,eller kanskje har samme båt/motor og har litt ideer Legger ved bilder av det som står på propell, og girkasse :) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) Tror den propellen er altfor stor, jeg har en 16x12 til salgs, Radice hvis du er interessert. Nå har jeg på en 17x13, motor Iveco 60 hk/3600 rpm 2:1 utveksling på gir (TMC 60) Sollux 24 er samme båt som jeg har. (uten akterkabin) HBW 10-2R betyr vel at det er 2:1 utveksling og høyregående (R) Redigert 28.Juni.2017 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) Sånn jeg har målt meg frem på min Sollux uten ac (samme skrog), så skal ikke diameteren være større enn 17". Jeg har 17"x17" 4-blader, dog annen utveksling enn deg. Max på min motor er 3000 omdr. Men får ikke mer enn 2700 omdr. Tviler på at den er for stor, fordi fra 1000 til 2700 omdr. kommer turtallet raskt, og kan derfor faktisk virke som den er for liten eller for lite effektiv. Merket er Mikado. Vil ikke anbefale dette merket videre da den ser ut til å piske for mye luft/kaviterer/ineffektiv. Redigert 28.Juni.2017 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 har også Mikado og Radicen var bedre ja, litt propellsang mellom 1000-1500 rpm. Du kan levere den inn til Winrace og få den tunet skikkelig. Det som du må sjekke Torsen er om lokket på tunnellen over propellen er helt tett (legg på en ny pakning her, jeg brukte bare dørlist som jeg la i flere omganger) Hvis det ikke er tett her vil den oppføre seg litt merkelig med pisking osv. Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Men vet dere hva de tallene på propellen min betyr? Har det noe med vridning på den,eller hva? Hva skal du eventuellt ha for den propellen din? Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Ingen som har noe mer peiling på dette temaet? Nå er båten på land, og hadde passet bra og funnet ut ang propell før den skal hives utti :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.