
PIMCO
Bringer denne opp fra døden, da problemene fra i fjor ser ut til å forsure denne båtsesongen også.
Er nå temmelig overbevist om at problemene skyldes for mye bensin - ikke for lite som vi spekulerte i sist.
Båten er fremdeles svært motorsvak, men kan nå lunte av gårde i gir med (antagelig under) halv effekt. Jeg begynte å lure på om den bare gikk på én sylinder, og pluggene ble således byttet uten at det gjorde noe fra eller til. Har forsøkt å justere blandingsskruen på forgasser, da denne stod usedvanlig langt ut. Halvannen rotasjon ut (+/- en 180 grader) så først ut til å gi noe bedre tomgangsgange, men ikke noe øvrig forbedring.
Motor konsumerte ca. 10L på en 4km tur på et kvarter i lunkefart (dvs. at fullt pådrag og 50% gass gir omtrent de samme 6-7 knopene). Videre ser det mer eller mindre konsekvent ut til å være et slør av bensin rundt stammen, samt sterk bensinlukt, som åpenbart tyder på (altfor stor grad av) uforbrent drivstoff. Pumper man bensinbelgen under fart gjør det at motor sakker ytterligere eller dauer helt. Videre ble den øverste pluggen meget sotet etter nevnte tur. Etter siste testing (og justering av blandingskrue) har pluggene tilsynelatende vært usedvanlig våte.
Et annet rart aspekt er hvordan båten ved et par anledning har våknet opp fra "dvalen" - uten særlig annen forvarsel enn at turtallet gradvis bygger seg opp - og fungert ved fullt potensial ved å ta båten raskt opp i plan og (anslagsvis) 25+ knop. Disse episodene har vart 15-25 sekunder og ender med at den dauer av seg selv.
Noen som har noen formening om hva dette problemet skyldes?