ThorAlex.
Hei folkens! Tenkte jeg skulle skrive litt om båten min her. Mye flotte prosjekter her på foumet, og mye nydelig oppussingsarbeid... Det blir det ikke noe av i denne tråden, her blir det billig, kjapt og enkelt!
Jeg kom over denne båten på det lokale gjenbrukstorget i fjor, den skulle kastes men de ansatte synes den var før bra til det og brakte den til bruktbutikken der isteden. Fikk opplyst at den var tett og grei, men han som kastet den synes den var før gammel å bruke tid på å vedlikeholde. Så vidt jeg har kunnet finne ut er det den fra Rana båtfabrikk, trolig bygget på 70-tallet en gang. Den var tett, men et par sprekker fikk litt glassfiber for sikkerhets skyld, og noen riper ble malt. På grunn av stedet jeg kjøpte den, og at jeg kjøpte feil farge til flikkingen i farta så ble den døpt "MJ Dynga". Synes det passer godt med historien og det shabby utseendet :p En 75-modell Johnson 6hk ble også kjøpt inn, den ser ikke mye bedre ut utenpå enn båten, men under lokket ser den nesten ny ut og den starter på første draget!
Så langt har jeg snekret sammen en ny tofte, lappet og/eller malt noen småskader i glassfiberen, byttet plugger til dobbeltbunnen og laget ny fenderlist av et vannrør. Totalpris så langt ligger rett under tre lapper, inkludert kjøp av båt og motor...
Planene videre er ikke så store, men litt til må fikses før jeg kaller meg ferdig. Den må ha en tofte til, tjener to knop på å sitte der tofta skulle vert fremfor helt bak når jeg er alene i båten... Vann lekker fra innsiden av båten og inn i dobbeltbunnen, så det må jeg fikse. Og så har jeg en liten plan for ei lensepumpe også, vi får se hvordan det går.
På grunn av flytting har båten fått lite oppmerksomhet i år, men i forrige uke fant jeg en plass i nærheten å sette ut og tok en tur på fjorden for å bli litt kjent... Første fisketur i morra tidlig, og forhåpentlig blir det mange flere fremover!