FrøkenKaptein Startet 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2017 Hei. Jeg har en Marex 770 Holiday og vurderer en tur til Strømstad på lørdag. Marsjer i 8-10 knop. Er det noen erfarne båtfolk som kan fortelle meg om det er "innafor" med vinden som er meldt og hvilken rute jeg evnt bør ta? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Er det ,mulig å gå: Ja. Blir det behagelig: Nei. Hadde jeg gjort det: Nei. Ikke med egen båt heller. Båtlivet skal være behagelig og hyggelig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tropic1 Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Tja. hvorfor ikke det ?. Er meldt moderat med nordøst vind, blir vel ikke noe sjø å snakke om da. Tror ikke det blir noe stress i det hele tatt. Men er meldt regn da... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Jeg hadde gått med vår båt uten å tenke så mye på det, men det er gjerne enklere med seilbåt. Jeg ville i så fall gått mer eller mindre rett øst mit Hankø, og så fulgt kysten nedover. Blir det ille nok hadde jeg gått på innsiden av Hvaler (som jeg ikke kan pga masta, men du kan), men det er enklere å runde på utsiden av Hvaler og heller gå på innsiden av Nordre og Söndre Långön mot Strømstad. Enn så lenge hadde jeg sett ann vær og vind fram mot lørdagen - Yr har ikke akkurat vært gode på værprognoser mer enn ett døgn framover det siste året... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
5nacks Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Går alltid i rett linje fra Bolærne til Strømstad, kan bli litt ubehagelig når det bølger. Seilbåt 30 fot. Tenker at det er greit å få litt erfaring når det sjøer litt også :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Bolærne og rett over mellom Missingen/Rauer er 4-5 nm. Dvs at du bruker 30 minutter eller så, det er ikke lange tiden i åpen sjø. Etter det er du i le så og si hele veien om du ønsker det. Med nordøstlig vind ville jeg gått strake veien på utsiden av Hvaler og over Sekken om det ikke er noe gammelsjø eller noe. Bak Hvaler blir noe omvei når du skal til Strømstad, er været så dårlig at du må gå bak Hvaler ville jeg droppet turen for da er det antagelig temmelig utrivelig over Sekken og også rundt Strømtangen og videre mot elva. Inn mellom Missingen/Rauer og utsiden av Hvaler blir litt under 30nm. Så holder du 10 knop bruker du 3 timer. Er havet flatt ville jeg gått mest mulig rett over til Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Popeye70 skrev for 5 timer siden: Blir det ille nok hadde jeg gått på innsiden av Hvaler (som jeg ikke kan pga masta, men du kan), Si meg, hvor høy mast er du har satt på nå da Popeye70? :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
FrøkenKaptein Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Takk for svar. Så langt har jeg vært go`værskaptein i den lokale skjærgården, men en båt som var betydelig mindre stødig enn Marexen. Jeg har planlagt ferietur til Sverige med arvingen og føler for å teste både båten og meg selv før jeg tar med minstemann over. Følger spent med på værmeldingen(ca hvert femte minutt :) ) Jeg bruker Yr og Klart.se. Andre steder som er kjekt å følge med på vær og vind? Veldig kjekt med gode råd fra erfarne båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) her er beste ruta for å unngå sjø, det er vel bare ved Stømtangen at man er særlig utsatt om man følger denne: Redigert: dette gjelder ved kraftig vind fra syd eller sydvest, ser nå at det meldes nordlig vind, så i tilfelle vil det være mye mindre sjø, og man kan sikker gå sør om Rauer direkte. Redigert 29.Juni.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lurvetass Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Værmeldingen på lørdag ser fin ut for en sånn tur. Vi krysset ofte fra Lervik i Onsøy og over mot Tønsberg med 16 fot Mørebas for noen år siden. Og har fortsatt med litt større båter etterhvert. Jeg ville gått sydover på innsiden av Bolærnene og ut av skjærgården på sydsiden av Fulehuk og krysset rett over og gått på Nordsiden av Missingene og så gått mot Søstrene. Ville holdt syd for Hvaler med nordlig vind. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Jeg skal komme med en innrømmelse, jeg har aldri gått gjennom Hankøsundet :-) (Har vært innom fra ene siden og ut igjen) Men jeg har gått på utsiden i diverse vær temmelig mange ganger nå, både med snekke og seilbåt, og må vel si at jeg aldri har tenkt på at jeg burde finne mer le/gå Hankøsundet. Men er man på tur og har god tid så er det vel ingen grunn til å ikke gå der utover at det blir litt lengre. --- Og den ruta klin oppi Strømtangen er jo lun og fin helt til en skal runde Strømtangen, da er en på den værste plassen en kan finne i området når det blåser syd- sydvest, syns jeg. Strøm, bølger i retur fra land og alt for liten plass hvis noe skulle skje. Så om det ikke er plagsomt med sjø gå jeg alltid på utsiden der også. Og er det så mye sjø at en faktisk må gå i le før Strømtangen så ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg rundet der i motorbåt i det hele tatt. Mao, er det stille og fint går jeg gjerne klin oppi, er det sjø går jeg lengre ut. I fellesferien blir rundinga ved Strømtangen en del av E6 så da får en også veldig mye trafikk og hekksjø. Så kanskje en får det bedre ved å gå lengre ut også når det er stille.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Framtia skrev for 6 timer siden: Si meg, hvor høy mast er du har satt på nå da Popeye70? :-) For å få inn bedre VHF-signaler har jeg en 25 meters antenne på toppen... Neida, jeg tenkte visst litt i kryss. Fra mine yngre dager husket jeg den leia vi pleide å ta med motorbåt (mellom Håholmen og Kjøkøy - brohøyde 10m), og den kunne jeg ikke gjentatt med seilbåt. Dermed tenkte jeg visst at man ikke kan gå noen steder med seilbåt på innsiden av Hvaler. Går man rundt Kjøkøy på nordsiden skal det selvfølgelig gå greit. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Om det ikke er om å gjøre å komme raskest mulig frem så syns jeg det er veldig fint å gå opp Kjøkøysundet. Strekket bak Hvaler har også sin sjarm, flat sjø, lite båter og en spesiell stemning syns jeg. Så kan en velge hvilken vei en vil gå ut gjennom Hvaler, evt bak hele og ut Singlefjorden (litt langt/kjedelig). Ut bak Nordre- og Søndre Sandøya og ut Hefølrenna er jo en fin tur. Da har du en knapp nm tvers over Sekken til leden mot Strømstad på svenskesiden. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Popeye70 skrev for 2 timer siden: For å få inn bedre VHF-signaler har jeg en 25 meters antenne på toppen... Neida, jeg tenkte visst litt i kryss. Fra mine yngre dager husket jeg den leia vi pleide å ta med motorbåt (mellom Håholmen og Kjøkøy - brohøyde 10m), og den kunne jeg ikke gjentatt med seilbåt. Dermed tenkte jeg visst at man ikke kan gå noen steder med seilbåt på innsiden av Hvaler. Går man rundt Kjøkøy på nordsiden skal det selvfølgelig gå greit. Bare ikke følg ruten Fremtida har tegnet inn, den går under en bru på 10 meter, med seilbåt må en nord for Kjøkøya. Lurer på om brua der er 28 meter høy (høyden sto ikke på sjøkart på gule sider, masta vår er en god del høyere enn på båten i din signatur, så det går greit for deg). Innaskjærsruta Fremtida tegnet inn er fin for båter på 50 fot, så ikke veldig trang. Unntaket er som flere nevner, strømtangen pga rotesjø. Går jeg innenfor Rauøy går jeg alltid gjennom Hankøsundet. Vel verdt omveien. Har tilbrakt noen hundre dager på Hankø i forbindelse med seiling, så litt mimring. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Kostersekken: Er det mye vind fra S/W, blir det MEGET ubehagelig over kostersekken. Har selv stanget der i 2-3 m bølger og det er meget ubehagelig for å si det mildt... Vi snudde og gikk på innsiden mot Strømstad- da vi endelig fikk fortøyd kunne mannen i seilbåten ved siden av oss (som sto klar og tok imot tau- takk) melde at han målte 23 m/s... Et greit motto: Er du i tvil, er det ikke tvil... (=vent til det løyer). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.