Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Min erfaring etter å ha seilt i området som frivillig RS skipper i 8 år er at kuling som følger retningen til fjorden gjør sjøen svært ubehagelig i disse områdene.  Unntaket er østavind ettersom denne ikke får skikkelig "tak" i sjøen. Vest til sørvest gjør Selbjørnsfjorden skikkelig ubehagelig, spesielt i området der denne munner ut i Langenuen. 

Langenuen fra sørspissen av Huftarøy og nord til nordenden av Reksteren får en del sjø ved sterk sønnavind. Fra nordenden av Reksteren og over Korsfjorden til Buarøy/Bjelkarøy stemmer det Blanco sier BÅDE ved sønnavind og ved Nordavind. Østsiden av fjorden er spesielt ubehagelig i vind fra Nord til Nord-Vest ettersom en da får kraftig trakteffekt kombinert med strømsjø. 

Ved kraftig vestavind er Korsfjorden generelt ubehagelig ettersom en da får havdønningene rett inn fra havet, men perioden på bølgene pleier å være relativt jevn intill en kommer ut i løpet til Langenuen/Lysefjorden. Der blir sjøen mer rotete. 

I Langenuen er det generelt roligere på Huftarøy siden av fjorden, også når Korsfjorden skal krysses.

Med liten båt ville jeg ha holdt meg unna områdene dersom det blåser mer enn laber til frisk bris. 

kdtran

kdtran

Min erfaring etter å ha seilt i området som frivillig RS skipper i 8 år er at kuling som følger retningen til fjorden gjør sjøen svært ubehagelig i disse områdene.  Unntaket er østavind ettersom denne ikke får skikkelig "tak" i sjøen. Vest til sørvest gjør Selbjørnsfjorden skikkelig ubehagelig, spesielt i området der denne munner ut i Langenuen. 

Langenuen fra sørspissen av Huftarøy og nord til nordenden av Reksteren får en del sjø ved sterk sønnavind. Fra nordenden av Reksteren og over Korsfjorden til Buarøy/Bjelkarøy stemmer det Blanco sier BÅDE ved sønnavind og ved Nordavind. Østsiden av fjorden er spesielt ubehagelig i nordavind ettersom en da får kraftig trakteffekt kombinert med strømsjø. 

Det er generelt roligere på Huftarøy siden av fjorden, også når Korsfjorden skal krysses. Med liten båt ville jeg ha holdt meg unna området dersom det blåser mer enn laber til frisk bris. 

• Create New...