Jump to content

Suzuki DF 115, betalt 20k for reparasjon, men motoren er fortsatt defekt.

aborgan

Recommended Posts

Heisann

Har en suzuki DF 115 med turtallsproblemer. Ble først levert inn september 2016. Fikk den igjen par uker etterpå, men var ikke bra likevel. Leverte den så tilbake igjen. Feilen ble utbedret etter mange måneder. Lot den da stå på marinaen over vinteren. Så hentet jeg den igjen tidlig mai. (rep ble da betalt på ca 20000kr) Etter kort kjøretur var feilen FORTSATT ikke rettet. Båt/motor tilbake. Nå har den stått der i nye 7 uker uten at de klarer ordne opp i dette. Er så drittlei hele denne saken nå. Sommeren er halvveis.

Noen som har et råd til hva som kan gjøres? Link til formelt klageskjema? Refusjon av beløp?

Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Klage på verksted"

Kan det evt. være andre forhold på drivstoffsiden som gjøre dette?

Hvor får denne motoren bensin fra, og har du kontroll på at denne bensinen er ny/fersk, og helt uten vann/kondens?

Hvis overstående er under kontroll, er alt av bensinrør- og slanger sjekket/byttet (slanger kan svelle innvendig)?

Fungerer luftingen av tanken, og er denne sjekket?

Er stigerør i tanken sjekket (at det er helt åpent, og ikke delvis blokkert)?

Osv.

Men har du avtalt noe? Om du leverer inn motoren og ber de finne feilen, uten noen form for avtale osv så kan det jo balle på seg. De skriver jo med gaffel om de har muligheten...

ville vært litt kritisk til å betalt så mye uten at feilen er funnet jeg da.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Var i samme situasjon, fikk ett veldig diffuset kostnadsoverslag på en omtrent like gammel motor. Tviler det er mulig å få fastpris når feilen ikke er identifiserbar. Endte med å skru motoren i småbiter og fikse det som var ødelagt. Deler for 15-20 000 (kjøpte delene blilig). Reperasjon på verksted hadde blitt ca 70k, hadde vært riktig å kondemnere hvis en ikke skrudde selv. 4 år siden, motoren har aldri gått renere, så verdt noen timer i kjellerstua.

Tror dessverre ikke du har noen sak. Gamle ting koster.

Har de byttet høytrykksfilteret? 

Jeg hadde lignende problemer med min 2006 DF115 i fjor. Det startet med vann i drivstoffet som gjorde at motoren mistet trekkraft da jeg ga på, fikk ordnet dette og etter en tid så kom problemet tilbake, gikk gjennom hele drivstofflinja, problemet forsvant igjen etter at jeg byttet høytrykksfilteret. Etter kort tid fikk jeg turtallsproblemer igjen men på en litt annen måte, byttet så plugger og siden det har motoren fungert perfekt. 

Høytrykksfilteret har papir innvendig som går i oppløsning når det kommer vann i drivstoffet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...