OddArild Startet 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2017 Hei. Noen her som har erfaring med mercruiser motorer på 220hk i fairline ? Ligger en her som har ligget en del år og den ene har satt seg. Hvordan er motorene? Er den tyngre og selge i forhold til en med VP ? 220hk pr stk hørtes undermotorisert ut? Odd Arild Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Ingen som har vært borti sånn? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Jeg har ikke noe kjennskap til Fairline Corsica 37. Men selv har jeg en Fairline Phantom 37 1996 modell. Min båt er bestykket med 2 stk VP TAMD63P motorer, totalt 750 HK. Prøvekjørte før en lik båt, men da med 2 x Volvo KAD 42 på totalt 460 HK. Den var undermotorisert, lå med baugen opp, og grov seg dypt i hekken. TAMD63P har masse skyvekraft og er enkle å vedlikeholde. For å få tatt livet av en slik motor må man ta den med bak låven og skyte den og hive den ned i en vulkan etterpå. Men jeg er usikker på forskjellene mellom Fairline Phantom 37 og Fairline Corsica 37 mht vekt, faktisk skroglengde (men ser at Corsica er 35 fot) osv. Jeg har en historikk på Fairline på hjemmesiden om Ronja som kan ses på linken under. http://www.fairlinephantom.no/2017/02/18/fairline-modeller-historikk/ Redigert 30.Juni.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Det er vel mer tilfelles mellom Phantom 37 og Corsica 37 enn Ph 37 og Ph38. Corsica og Ph37 ser jo nesten ut som samme båt, innrednings detaljer etc. Skal ikke skrive under på Dykker sin voldsomme tiltro til sine motorer, men er et helt klart foretrukkende alternativet i en så stor båt. Vanskelig å skjønne at den er levert med så små motorer fra fabrikk. På en annen side, hvis du kjører 99% av tiden i 6-10knop og skal ha mulighet til 16-18knop en skjelden gang, så kan det jo forsvares å kjøpe, hvis prisen er tilstrekkkelig lav. For å utnytte skoget bør den nok ha minimum 2 x 300hk Mercruiser 220hk er vel den velkjente 4,2 literen, hvis du kjøper den nyere versjon av 4,2liter( 2004?), så kan du få den på 320hk, den ville vel være enkel å tilpasse og vil gi båten nok skyv, kanskje.. blir ikke det samme som Volvo P63, 5,5litere og 370hk uansett.. Redigert 30.Juni.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Som Førstefender sier, så er jo ikke VP TAMD63P de beste motorene. Men jeg trives med de, og sikkert noen andre gjør det også. Sikkert riktig som Førstefender sier at Phantom 37 og Corsica 37 er helt like båter. Phantom38 som kom året etter Phantom 37 er selvsagt større. har i tilllegg to bad, men dertil mindre areal inne. Ikke mye man kan utnytte av areal på båter i 37 fotere. Skal man ha god plass må man over 40 fot. Både Phantom 37 og Corsica 37 er jo gamle båter med dertil gamle løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Hårsår Dykker? Ville bare ikke skrive under på denne: "For å få tatt livet av en slik motor må man ta den med bak låven og skyte den og hive den ned i en vulkan etterpå", sterk påstand på 20år gammel marine motor Skriver jo at Volvo P63 ville være det foretrukkende valget. Volvo p63 er svært bra motorer det, holdt på å "kjøpe et par" ved forrige båt bytte Så ikke missforstå.. God helg! Redigert 30.Juni.2017 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) 37 Corsica er 8.5tonn og 11.3meter x 4.75. Tidligere corsica var 35 mener jeg? Takk for svar. Edit: 3.75 bredde selvsagt. Redigert 30.Juni.2017 av OddArild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Med en motor på 220hk, så tror jeg ikke den kan gå særlig over 12 knop. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 bellen skrev 6 minutes ago: Med en motor på 220hk, så tror jeg ikke den kan gå særlig over 12 knop. Som jeg skrev : 220hk pr stk hørtes undermotorisert ut? Men ja, som den ligger så går den kun på en :P Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Nimbus 380c ble levert med 2xYanmar '222' på v-gir, og klarer rundt 25-26kn. under optimale forhold, meen dette er jo en ganske liten og smal 38-foter sammenlignet med Fairline. Vp 63 er nok mer hva skroget fortjener, og slipper å ligge med Max rpm for såvidt å oppnå planefart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.