Jump to content

Fairline 37 Corsica med Mercruiser 220hk, erfaringer?

OddArild

Recommended Posts

Jeg har ikke noe kjennskap til Fairline Corsica 37. Men selv har jeg en Fairline Phantom 37 1996 modell. Min båt er bestykket med 2 stk VP TAMD63P motorer, totalt 750 HK.

Prøvekjørte før en lik båt, men da med 2 x Volvo KAD 42 på totalt 460 HK. Den var undermotorisert, lå med baugen opp, og grov seg dypt i hekken. TAMD63P har masse skyvekraft og er enkle å vedlikeholde. For å få tatt livet av en slik motor må man ta den med bak låven og skyte den og hive den ned i en vulkan etterpå.    

Men jeg er usikker på forskjellene mellom Fairline Phantom 37 og Fairline Corsica 37 mht vekt, faktisk skroglengde (men ser at Corsica er 35 fot) osv. Jeg har en historikk på Fairline på hjemmesiden om Ronja som kan ses på linken under.

http://www.fairlinephantom.no/2017/02/18/fairline-modeller-historikk/

Redigert av Dykker (see edit history)

Det er vel mer tilfelles mellom Phantom 37 og Corsica 37 enn Ph 37 og Ph38. Corsica og Ph37 ser jo nesten ut som samme båt, innrednings detaljer etc.

Skal ikke skrive under på Dykker sin voldsomme tiltro til sine motorer,:wink: men er et helt klart foretrukkende alternativet i en så stor båt. Vanskelig å skjønne at den er levert med så små motorer fra fabrikk. På en annen side, hvis du kjører 99% av tiden i 6-10knop og skal ha mulighet til 16-18knop en skjelden gang, så kan det jo forsvares å kjøpe, hvis prisen er tilstrekkkelig lav.

For å utnytte skoget bør den nok ha minimum 2 x 300hk

Mercruiser 220hk er vel den velkjente 4,2 literen, hvis du kjøper den nyere versjon av 4,2liter( 2004?), så kan du få den på 320hk, den ville vel være enkel å tilpasse og vil gi båten nok skyv, kanskje.. blir ikke det samme som Volvo P63, 5,5litere og 370hk uansett..

Redigert av Førstefender (see edit history)

Som Førstefender sier, så er jo ikke VP TAMD63P de beste motorene. Men jeg trives med de, og sikkert noen andre gjør det også. Sikkert riktig som Førstefender sier at  Phantom 37 og Corsica 37 er helt like båter. Phantom38 som kom året etter Phantom 37 er selvsagt større. har i tilllegg to bad, men dertil mindre areal inne. Ikke mye man kan utnytte av areal på båter i 37 fotere. Skal man ha god plass må man over 40 fot. Både Phantom 37 og Corsica 37 er jo gamle båter med dertil gamle løsninger.

Hårsår Dykker? Ville bare ikke skrive under på denne: "For å få tatt livet av en slik motor må man ta den med bak låven og skyte den og hive den ned i en vulkan etterpå", sterk påstand på 20år gammel marine motor :wink: Skriver jo at Volvo P63 ville være det foretrukkende valget.

Volvo p63 er svært bra motorer det, holdt på å "kjøpe et par" ved forrige båt bytte :wink: Så ikke missforstå.. God helg!

Redigert av Førstefender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...