
Svee
Hei!
Det er vanligvis 3 feil som kan forårsake sluring. Utslitte clutchlammeller - feilen utvikles over laaang tid - og en utbedring krever splitting av gearkassa - og overhaling av clutchene. En annen årsak til sluring kan skyldes slitt/defekt oljepumpe som gir lavere oljetrykk enn forutsatt - mener driftstrykket skal ligge på drøye 23 kg/cm2. Dette kan du måle ved å montere på et manometer på ventil-enheten. Er oljepumpa slitt må den byttes ut. En tredje muligheten for feil ligger i selve ventilenheten - om trykkreguleringsventilen åpner for tidlig - og gir lavere driftstrykk enn forutsatt. Denne sistnevnte feilen skyldes at fjæra som styrer trykkreguleringsventilen er blitt slitt (for kort/slakk), og feilen kan nok lett forveksles med den nevnte oljepumpefeilen. Feilen utbedres ved skifte av trykkreguleringsfjæra.
De to siste feilene kan utbedres med gearkassa på plass i båten, men skal en jobbe med dette må en vite hva en holder på med!
Har du forresten sjekket at du har nok olje på gearkassa? Og er du 100 % sikker på at det er gearkassa som slurer?? Kanskje akselen slurer i klemflensen? Merk i tilfelle aksel og klemflens med en tusjstrek og ta en prøvetur og se om markeringene endrer seg. Det er lurt å sjekke ut det enkle før du begynner med gearkassa.
Lykke til!