Hakkannen
Har nettopp tatt opp båten på land for ei ukes tid og skal til å skifte noen gjennomføringer til Trudesign. Båten (Beneteau Oceanis 443) har alt for mange gjennomføringer som jeg ikke bruker og som jeg heller ikke ser at jeg kommer til å bruke de neste ti årene (og skulle jeg ha bruk for en gjennomføring og to til har jeg både drill og hullsag, i flere størrelser). Trudesign har en svært lite hyggelig pris, derfor kom jeg på tanken å støpe igjen de gjennomføringene jeg ikke bruker.
Har ikke tatt ut noen av gjennomføringene enda, tenkte begynne med å ta ut gjennomføringene i morgen, så vet ikke skrogtykkelsen foreløpig. Ser for meg å slipe ned til null mot hullet og lage en skråslipt kant på 12x tykkelsen av skroget, som beskrevet både her på forumet og andre steder.
Spørsmålet er da; rekker jeg gjøre dette på ei lita uke? Båten lå på vannet helt fram til i går. Tenker da på om glassfiberen trenger lang tørketid før støping med epoksy og vev. Har forsåvidt jobbet med epoksy tidligere, men da på trebåter og helt nye bygg der det aldri var et spørsmål om underlaget var tørt nok (materialen lå til tørk innendørs i luftfuktighetsregulert lokale). Trekker polyester/glassfiber såpass med fuktighet at jeg ikke rekker la den tørke ut for støping i løpet av ei ukes tid?
Ideelt sett skulle Trudesign ha lagd en blindplugg som man kunne blende gamle hull med, men så geniale er de dessverre ikke.