Jump to content

Ford 351w smal block. Hvordan virker breather?

Oystein Ny

Recommended Posts

Har byttet longblock for 2 år siden og fikk problem med at toppdeksel pakking på babor side begynte å lekke ved full gass, skjedde 2ggr. Byttet toppdeksel og skiftet over til gummipakning så har det holdt tett foreløpig, men jeg stoler ikke helt på dette så jeg går lite med mye gass. 

I dag tilfeldig så merker jeg at det blåser luft fra breather fra babord side på tomgang, kjenner ikke noe fra styrbord side. Ka farsken?

Åssen fungere dette?

motoren går som den skal på lavere turtall, på høyere vet jeg ikke enda. 

Stoler ikke på shiten ? Altså jobben jeg har gjort.....

Hvis du hadde korkpakninger tidligere så er det ikke så rart om de lakk. Folk skrur som regel til litt hardt slik at dekselet blir deformert og pakningene varer heller ikke evig. 

Oljelekkasje på full gass kan komme av at motoren da heller mere bakover i høyere fart og at det renner mere olje fra vippearmene. Veivhusventilasjonen kan være litt forskjellig men én løsning er at det sitter en lite "luftfilter" på det ene toppdekselet og det sitter en slange til innsuget fra det andre toppdekselet. Denne har da enten en liten struping eller en pcv ventil som begrenser "suget".  Luft blir da sugd inn på den ene siden og går ut på andre siden slik at veivhuset blir ventilert for kondens og blow-by gass. 

Om dette er i Volvo dressur så er det pcv ventil på eine siden til vacuumport på spacer under forgasser og påfyllingslokk med ventilasjon på andre siden.

Det høres ut som du nå har den andre varianten som ikkje er tvangsluftet typisk brukt på andre modeller. Da er det bare en slange fra hvert toppdeksel til to stusser på utsiden av flammedemperen. 

Å du vil nok kjenne trekken på styrbord side også om du dekker over babord. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...