Jump to content

Erfaringer med Plancraft Sabre 17ft? Nylig kjøpt!


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte igår en båt på impuls, en såkalt Plancraft 17, som jeg fant ut etter noe nærmere heter Plancraft Sabre 17. Ca 17 for lang, produsert i England, veier 315KG og kan ta opptil 125HK fra fabrikk. Ble produsert fra seint 70 til 90-tallet med noen forskjellige tweaks igjennom årene. 

 

Motoren er en Evinrude E-TEC fra 2007/2008 som har ca 120 timer på telleren, lite brukt og ser ut til å være i god stand. Var tut å kjør med denne båten, så blir moro å få testet den på sjøen. Tipper ca 40 knop med denne motoren på denne båten.

 

Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å beholde båten, men i og med at min far har en (nylig innkjøpte) Shetland 570 m/ E-TEC 90, så har vi både en "campingvong" på sjøen, samt da en liten lett "racer". For meg på 17 så tror jeg det kan være en artig båt, om ikke så selger jeg båt og evt. motor og skaffer meg en jeep eller lignende, eventuelt bare bruker fatterns. 

 

Noen som har erfaringer med disse såkalte "speedbåtene" for kosekjøring, A - B kjøring osv? 


Her i Kristiansand så er det svært vanlig at ting kan blåse opp, og er usikker på sjødyktigheten til disse båtene. Har aldri eid en, eller vært i en "speedbåt".

 

Om noen har erfaring ang båt/motor og eventuelt hvordan disse funker annet enn til maksfart på flatt vann, så gjerne skrik ut! :-)

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Sjekket motor. Motor har aldri vært overopphetet, EMM har vært kjøling og kald hele veien. Har blitt kjørt med 2% ekstra olje i bensinen, og blitt brukt med XD100 olje på XD100 setting. Endret dette til TWC-3 og skal ettefylle med noe vanlig halvsyntetisk og fortsette med 1% olje i bensinen.

 

Grunnen til det er at oljen kun kommer til de kritiske punktene, og ikke med bensinen. Så dersom injectorer og slikt får vann i bensinen så ruster de da de ikke får smøring. Så blir også kjøp av vannutskiller. 

 

Ellers har motor kjørt 180 timer. litt mer enn eier trodde. Glad jeg har fått tak i Evinrude sitt diagnose program. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Hei!

 

 

Tusen takk for svar! Hadde vært moro med en digital kopi av den utgitte utgaven. 

 

Holdt på endel timer igår, blir noen idag også. Skal også testkjøre båten idag. 

 

Den ligger en tank i baugen med væske i, hørte det skvulpe godt igår. Utifra det som ser ut til å ha vært et påfyllingslokk (som forrige eier har tettet med noe hvit fuge) på dekket. 
 

Blir spennende å se turtall. Det er en gammel OMC propell - 13 x 17, så får jeg se om jeg kan spandere stål etterhvert da den er hevet ganske høyt. Får se om den slipper veldig i sving.

 

Motor fikk seg en etterlengtet liten vask samt bytte av girolje og pakninger.

 

Nå skal båt og utvendig av motor få seg en real vask idag.

 

Planen sålangt er å få lakkert vindskjermen mørk svart igjen, montere ny fenderlist samt hvit bunnstoff.

IMG_0402.JPG

IMG_0400.JPG

IMG_0399.JPG

IMG_0396.JPG

IMG_0394.JPG

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Svart (redigert)

Kom just hjem etter å ha testet litt over en time. Kanon fornøyd! Beste sjøbåten jeg har vært i. Meg og en kamerat prøvde å hoppe i 1 m hekkbølger og var klare for å hoppe, såvidt noe skjedde, båten tok bølgene kanonbra og landet utrolig mykt. Hoppet var ikke like mye "hopp" som vi forventet med hardt slag, så svært takknemlig der!

 

Men fikk bare 4800 OMR. Har en gammel OMC 14 x 17P propell i alu, tenker jeg trenger en 15P stål? 

 

Vil stål kreve mer av motoren, slik at jeg må enda mer ned i stigning?

 

Ellers igjen, båten tok bølgene nydelig, var utrolig moro å kjøre. 

 

E-TEC er helt fantastiske motorer. Sjekket feil og historikk på motoren, ingen ting. Motoren sviver nydelig og starter bare du vrir om nøkkelen. På turen så brukte vi såvidt noe bensin, bare noen fåtalls liter. Dette er en helt annen verden enn den gamle totakteren på 125HK. :-D

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

evt prøv å løft motoren et hull eller 2 på speilet for å se om det gir etpar 100 omdreininger til.   Ville lagt meg nærmere 5000 enn 5500 på denne

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Svart (redigert)

Enig, men går jo ned i diamteren også, så¨mulig hans 15P vil fungerer fint på min.

 

Det glemte jeg å nevne. Den ligger 25 mm over bunnen. Prøvde harde svinger, og pga den konstante V-bunnen og steglistene så slapp den aldri, ikke sjanse om det var. 

 

Min far har en 13 (og noe) x 15P alu som er for stor for hans E-TEC 90. Så kan prøve den når han får byttet. Kan heve den to hull. 

 

Han har snakket om at han vil bytte propell, så kanskje vi bare forter oss med det, men for all del, den fungerer jo flott og et rask og kvikk, men å tune den hadde vært optimalt. Må bare få litt flere slanter i kassen. Er så og si blakk, har bare lagt av 2000,- til bensin. Har kjøpt nok olje for sesongen. :giggle: Må spare resten til lappen

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Svart (redigert)

Hehe, kun dette som er min. Alicraften og Shetlanden er faktisk fatterns. Jeg eide kun 125HKen. ^^ 

 

Solgte jo Ranaen m motor, og det alene nesten betalte inn denne motoren/båten (forteller om hvor kupp dette var), så har jeg litt til overs etter å ha solgt Mercuryen (som jeg også fikk billig), så går jo i pluss hele veien. Er 17, og lappen er nesten i boks. Så trenger jeg ikke å selge båten når jeg skal ha lappen, det er jo veldig kjekt. :-)))

 

Ikke alle som har klart å doble konf. pengene med kjøp/salg - lært mye de siste to årene, vært utrolig moro!

 

Back to topic: Kan heve den ytterligere to hull, men med alu. så tror jeg nesten at det begynner å bli bortkastet? 

 

Han E-TEC mekanikeren som fikset min fars motor hadde en 15P i stål, sendte han en mld om den er til salgs/pris han evt. skal ha.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Svart (redigert)

F#"¤! 

 

Da røyk styringen, midfjords igår.. Meg og en kamerat lekte oss imellom Rona og Odderøya (ish) og hoppet i en bølge, tror hele båten m motor kom opp av vannet. var en liten stund med det motoren hylte, landet og jeg mistenkte at styringen røyk, sakket ned ganske fort og fant ut av det var tilfelle. Vi kjørte 3 NM før noe gikk i stykker, samtidig som vi fikk ut over 40L vann når vi kom hjem..

 

Så nå må jeg tette en evt. lekkasje og montere ny styring.. Tok ut kabelen og den var utrolig rusten og fæl, samtidig er det en styresnekke til maks 55HK. 


Ang lekkasje: På vei hjem fra Porsgrunn så tok jeg ut bunnpluggen, den satt så godt at jeg dro rundt selve inngestningen til skroget, tettet aldri dette, kan vannet ha kommet derfra? Båten har et par merker på bunnen der man kan se glassfiber, men ingen ting er vassentrukket, pirket i det med et skrujern og det så helt fint ut. 

 

Ellers et helt rått leketøy. All hoppingen i bølger og slikt er silkemykt, ingen harde slag ol. 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

.. nå hadde den ultraflex styringa du hadde kommet godt til nytte..   greit å oppgradere styringa på en sånn båt, den får mye juling om det kjøres litt friskt. 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, istedenfor å bruke 2700,- for ny mekanisk styring, så ble det bare ny kabel. 

 

Jeg har planer om hydraulisk styring til neste år, men haster å få den på sjøen. 

 

Så meg og en kamerat skal montere styring samt heve motor et hakk idag, så er den klar for sjøen imorgen.

 

gamle kabelen var rustet i filler, tror det var med på å svekke den. Så regner med at ny skal holde noen år. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Agder kalesje skulle ha 6000-7000,- for en havnkalesje.. Noe som er helt sinnsykt for en havnkalesje til en liten båt, så dropper nok ideen om en havnkalesje. En kamerat fikk tak i en havnkalesje til en 15" With Vital for snaut 3000,-, noe jeg regnet med min ville koste.

 

Er jeg på villspor, eller er det virkelig så dyrt?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Går kun 33-34 knop med propellen som er på nå. :-(

 

Kan for høy montering senke farten?

 

Kan noe gjøre slikt at motoren ikke får fullt utslag på gassen?

 

Har byttet benisnfilter.

 

Motoren lugger ved 900-1000 RPM. 500-600 på tomgang, og alle andre hastigheter er fine, er dette unormalt?

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...