Jump to content

Hva heter denne delen på en seilbåt, og finnes de brukt?

Chrmeland

Recommended Posts

Hei

Litt på siden men jeg antar kompetansen og evt brukt utstyr finnes her inne, så....

Jeg skal lage solseil til uteplassen i hagen, og vil gjerne ha mulighet til å rulle det opp når det ikke er i bruk. Ser at mange seilbåter har utstyret jeg trenger, til fokka (er det rett navn på det forreste seilet tro?)

Så spørsmålene er;

hvis jeg skal søke på brukt "rulledings", hva søker jeg da etter (hva heter denne greia?)

Er det noen som har til salgs (vet ikke om den kan bøyes/sendes i posten, holder til i Trondheim), og hva må jeg evt regne med å betale? den bør vær 4,5-5,5 meter lang.

mvh

Chr

Redigert av Chrmeland
Skrivefeil (see edit history)

Det går dårlig å sende i posten. Ta kontakt med seil maker eller rigg-verksted i området. De bytter slikt på båter, og du kan muligens overta noe som de har demontert. Et produktnavn er furlex, røret heter forstagsprofil for rulleseil. Søk på finn.no, seilbåtutstyr. Rulleforstag+furlex, Fant denne, er lang, men den kommer i seksjoner, så du trenger ikke montere alle...https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98430030

Aluminiumsprofilen som du ruller opp seilet på ser ut til å følge med. 6.75 meter som kan kappes kortere.

Det du trenger i tillegg er wire med termineringer/festeøyer som skal være inni.

Ligger en monteringsveiledning her: https://seatronic.no/productattachments/index/download?id=859 hvor sammenstilling er vist i punkt 5.2.

Seilet må være sydd for rullesystem så det kan tres inn i aluminiumsprofilen og festes i hver ende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...