Jump to content

Er du en baugspydgeneral? Hvordan man ikke fortøyer.

Shore

Recommended Posts

Ser rundt omkring i båthavner at enkelte ikke ser ut til å tenke over hvor stort faremoment et godt utstikkende baugspyd kan være overfor en liten vilbasse som har et slikt i hodehøyde. En ting er at det er litt irriterende at enkelte okkuperer fellesarealet på denne måten, men det er kun noe man kan ignorere, i likhet med en del andre ting som irriterer i hverdagen. En helt annen greie er at dette, som står i ca 1 meters høyde og for en smårolling kan være umulig å få øye på før han/hun nettopp får øyet på, eller munnen/halsen, kan få store skader til følge.

I sterkt sollys og med riktig/gal bakgrunn kan et slikt baugspyd være nær umulig å se for en som ikke er oppmerksom nok. En liten pjokk er sjelden det, eller har formaning om å se etter kabler, tau, vannslanger eller annet som ligger i veien. Få forventer en hindring i hodehøyde. Må si at jeg forundres over hvor lite hensynsfulle enkelte er med hvordan de etterlater båt og baggasje så de ikke er til hinder for andre som også bruker brygga.

Baugspydgeneral1 (2).jpg

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hos oss skal ikke ting stikke inn mer enn maks 30cm over bryggekanten, men så er bryggene en del breiere enn den på bildet.

Mulig vinkelen bildet er tatt får det til å se verre ut enn det er, men ut fra bildet virker det jo som om baugspydet tar nærmere halve bredden av brygga, da blir det noe drøyt synes jeg. Bør jo være en mulighet for folk å passere hverandre uten å måtte stoppe helt opp.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Guest Avmønstret#
Big Horn skrev for 5 timer siden:

Hmmm. Baugspyd skal dem ha, men å bakke inn i båsen er for vanskelig......

Ja det er jo ikke så enkelt, er det? Har prøvd det to ganger bare for å prøve, men syns ikke noe om det fordi jeg liker å ha litt privatliv og å kunne bade ut fra akter på båten når jeg ligger i båsen. Så det ble med forsøket. 

Kom meg inn med hekken først begge gangene, men båten min er nå engang laget for å i hovedsak gå fremover, så det fungerer strengt tatt best, også til finmanøvrering inn i bås :-)

Guest Avmønstret#
jotto skrev 1 minute ago:

men man bør jo heller ikke la ungene løpe i fri dressur på brygga.

? Så lenge ungene ikke er helt rabiate eller noe så må de da få gjøre som de vil på brygga... 

Kan selvsagt hende jeg tar feil, men jeg vokste opp sånn og ungene mine har vokst opp sånn. Har aldri fått noen negativ tilbakemelding på det eller opplevd noe negativt med det. 

Tvert i mot syns jeg det er veldig hyggelig å ligge på ei brygge med litt liv, unger som fisker krabber, løper, flirer, bader og koser seg. Fine greier. 

--

42 minutes ago, Pinkvin said:

Ja det er jo ikke så enkelt, er det? Har prøvd det to ganger bare for å prøve, men syns ikke noe om det fordi jeg liker å ha litt privatliv og å kunne bade ut fra akter på båten når jeg ligger i båsen. Så det ble med forsøket. 

Kom meg inn med hekken først begge gangene, men båten min er nå engang laget for å i hovedsak gå fremover, så det fungerer strengt tatt best, også til finmanøvrering inn i bås :-)

Helt OK det, men da har du sikkert heller ikke baugspyd som blokkere store deler av bredden på brygga?

jotto skrev for 2 timer siden:

Det baugspydet så litt i veien ut ja, men man bør jo heller ikke la ungene løpe i fri dressur på brygga.

Der må jeg si meg enig med pingvin,  det er jo med hov og fiskestang ungene blir interessert i sjølivet. Her jeg ligger er det til tider et yrende liv av små krabater som sammen med eldre søsken utforsker livet i sjøen. Uansett behøver det ikke engang være i fri dressur, med et slikt stengsel kan minstemann selv i følge med foreldre lett bli skadet.

Bildet lyver forøvrig ikke mye, ca halve brygga var stengt av dette baugspydet. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ungene har vel på seg hjelm?

Det bør i dagens samfunn være en selvfølge for en hønemor (og hanefar) å sørge for at barna er vernet og at de ikke blir utsatt for farer under oppveksten. Man kan ikke alltid stole på at våre politikere har sørget for lover og regler som beskytter oss i enhver situasjon . . . .

Vi som vokste opp på 40- og femtitallet, den gangen det var lov å løpe fritt i naturen, klatre i trær, kaste sneball og ha sprettert, har nok fått varige hodeskader og forstår ikke at baugplattformen vår kan kveste barn som ikke er passet godt nok på.

Med vennlig hilsen fra en baugspydgeneral.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ting fra båt skal ikke stikke inn over bryggen. Det er vel normal folkeskikk og ofte beskrevet i lokale reglement. I min forening er det en båt som stikker like langt inn som den på bildet. Det er ikke lov hos oss, men fyren bryr seg ikke. Jeg har holdt på å krasje med denne noen ganger når jeg kommer til fots med ting og tang som skal lastes mellom bil og båt. Spesielt de gangene vi kommer med gummibåten. Hadde en slik "BAUGSPYD GENERAL" lagt helt på en ende hadde det kanskje vært bedre, men fortsatt bør de fortøyes slik at ikke ting stikker inn over bryggen. Hva hvis det kommer en båt med baugspyd som blir liggende rett mot den andre båten? Skal folk krype under?

NilsPils skrev 30 minutes ago:

Ungene har vel på seg hjelm?

Det bør i dagens samfunn være en selvfølge for en hønemor (og hanefar) å sørge for at barna er vernet og at de ikke blir utsatt for farer under oppveksten. Man kan ikke alltid stole på at våre politikere har sørget for lover og regler som beskytter oss i enhver situasjon . . . .

Vi som vokste opp på 40- og femtitallet, den gangen det var lov å løpe fritt i naturen, klatre i trær, kaste sneball og ha sprettert, har nok fått varige hodeskader og forstår ikke at baugplattformen vår kan kveste barn som ikke er passet godt nok på.

Med vennlig hilsen fra en baugspydgeneral.

Du vokste tross alt opp på den tida da alle hadde refleksbånd på  klær og refleksbrikker i hver lomme fordi du var livredd for å bli påkjørt  .Selv om det kom en bil hver andre time. Man kan ikke forlange at  barn skal gå med hjelm og tannbeskyttelse fordi noen  folk i  båt ikke klarer å fortøye båten sikkert og må beslaglegge gangveien til naboenes  båter.

Big Horn skrev for 17 timer siden:

Hmmm. Baugspyd skal dem ha, men å bakke inn i båsen er for vanskelig......

Ikke alle båter passer så godt til å ligge med hekken mot brygga. Hos meg stikker propellerene et stykke ut bak badeplattformen så jeg kommer ikke i land via denne. De fleste utriggere er forøvrig alt for korte, så da blir det å ligge med baugen så langt inn som mulig uten å være til sjenanse. Jeg har forøvrig ikke noe sånn påskrudd landgang da baugen har rikelig framspring til å gå i land på.  

5 minutes ago, Pinkvin said:

Ja her adresserer DieselDahl det egentlige problemet som vel bør løses. 

Det kroniske "for korte utriggere" problemet. 

Det blir vel som å ha bobil og samtidig klage over at parkeringshusene er for trange.....

Guest Avmønstret#
Big Horn skrev 1 time siden:

Det blir vel som å ha bobil og samtidig klage over at parkeringshusene er for trange.....

Nja... Tror jeg har 4.5 meters lysåpning i båsen jeg har nå, og utriggerne mangler jo egentlig 2-3 meter.. på den andre siden ville havna blitt ganske trang om utriggerne var "lange nok". 

Er vel de evige kompromissene for å spare noen kroner det handler om da, som vanlig ;-)

--

Vet ikke om jeg noen gang har hatt utriggere som jeg har opplevd som "lange nok". Hva er egentlig "lange nok"? Like lange som båten blir vel i overkant. Men et forhåndstall basert på lysåpning burde jo være greit å få til. 

Syns utriggerne passa bedre i lengde når vi hadde båt på 28 og 31 fot enn nå når vi har 39 fot. Tipper lengden på utriggerne er det samme. 

jotto skrev for 14 timer siden:

men man bør jo heller ikke la ungene løpe i fri dressur på brygga.

Nei de bør bindes fast, evt gjemmes nede i en mørk kjeller slik at de aldri blir utsatt for (les: opplært) i noe som er farlig.

Kan virkelig ikke en unge gå rundt på brygga hvis han har redningsvest? 

Selvfølgelig kan unger (utenom de aller minste) løpe rundt på brygga. Og skjønner ikke helt at de skal smelle inn i baugspyd selv om de stikker inn på brygga? Kan forøvrig aldri huske å hatt plass på en brygge hvor det har vært et praktisk problem med baugspyd innover brygga. Men noen skal jo alltid lete etter ting og irritere seg over

Guest Avmønstret#

Har da opplevd det, men kanskje ikke tenkt så mye over det. 

Grillparty på flytebrygga med stoler, griller, bikkjer osv som gjør at en nær må presse seg i mellom derimot, det syns jeg er litt "teit". 

Joda, problemet er høyst reelt. Spørsmålet er hvordan det kan løses. Ved neste anledning skal jeg bakke inn i båsen for å se hvor langt ute båten må ligge for at ikke badeplattformen skal kunne treffe skråstagene på utriggerne. 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Grillparty på flytebrygga med stoler, griller, bikkjer osv som gjør at en nær må presse seg i mellom derimot, det syns jeg er litt "teit". 

Det er vel et større opplevd problem for meg også. Et og annet baugspryd som henger over brygga ser jeg i løpet av en sommer og jeg har gått rett inn i et en gang også, men (motorbåt-)folk som griller på brygga det seg jeg hver eneste dag. Men det får bli en egen tråd, tror jeg. Nå diskuterer vi baugspryd.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...