Chiefengineer
Joltus skrev 20 minutes ago:Men det bør også gå helt fint å ikke fortøye på denne måten. Uavhengig av konsekvenser.
Det er respektløst og unødvendig å gjøre slik.
Jeg har kjøpt en plass i et marinaanlegg beregnet for voksne folks behov. Da følger jeg havnereglemetet. Dette tilsier også at unger uten tilsyn ikke har adgang til anlegget, og det bør respekteres av alle parter. Det ligger verdier for millioner i anlegget og enhver foreldre med ørlite grann av ansvarsfølelse slipper ikke unger uten tilsyn ned hit da dette både går på muligheten for å skade ungene samt muligheten for å utføre skade på andres verdier gjennom skjødesløshet. Uansett om det er uskyldig.
Jeg er forbauset over at noen mener å ha personlige rettigheter for ungene sine ut over det som er stadfestet gjennom havnereglementet der de nærmest forlanger at man skal fortøye til ulempe eller fare for seg selv for å ivareta disse hensynene. Noe som kan bli konsekvensen.
For enkelte båter må man muligens benytte baugstigen for å entre sikkert om man ligger ved pontonger med dårlig oppdrift, har bredere båtplass enn bredden av båten tilsier etc.