Jump to content

Er du en baugspydgeneral? Hvordan man ikke fortøyer.

Shore

Recommended Posts

Artekno skrev for 1 time siden:

Jeg tror dere bare er misunnelige jeg...    :lol:

18118871_10154379093155896_1828748206844225260_n.jpg

Pass deg, eller så begynner folk å klage på den "floken" du har hengende under baugsprydet ditt. Lavtflygende fugler kan jo få skader hvis de flyr inn i tauet en sen nattetime...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Otto R skrev for 10 timer siden:

Hvis vi tar med litt godt humør hjelper det.

Jeg har nå gått hele vestlandskysten alene og opplever at det er mangel på hjelp i de fleste havner. I Ålesund fikk jeg litt hjelp og det var selvsagt av en engelsktalende .

I Flere andre havner sitter godt voksne mannfolk og ser på om jeg klarer å legge til alene - det gjør jeg siden jeg har både tau og fender klare, men det hadde vært greit å hjelpe hverandre litt ?

Da har du ikke vært langt nok sør på vestlandet, her hjelper vi hverandre. Eller så gir du uttrykk for ved ankomst at du har stålkontroll og ikke trenger hjelp.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Må si jeg sitter ganske overrasket her en søndags kveld etter en fin helg i båten. Jeg satt inn et anonymisert bilde av noe jeg synes var en ganske ubetenksom tillegging av en båt, mest fordi jeg synes det var ganske farlig for mindreårige sjørøvere, som det er en del av i vår marina, sikkert også i de fleste andre. Bildet jeg tok kunne vist hvilken(s) båt det var og for kjentfolk, hvilken marina. Det valgte jeg å maskere, slik at ingen ble hengt ut. En god del av kommentarene viste at slik tillegging ikke ble godtatt overalt, m.a.o. det er ikke bare jeg som har tenkt tanken.

Så opplever jeg at noen føler seg truffet og kommer med forsvar av egen handling, helt legitimt, selv om argumentene ikke passer i denne aktuelle marinaen. Der er det for det første mer enn nok plass bak båten, slik at ingen behøver bruke bryggearealet til baugspydet, for det andre er det ingen heksekunst å sørge for at båten ikke okkuperer bryggearealet. Jeg, som ganske nybakt båteier klarer det med glans, jeg hjelper gjerne andre som trenger assistanse. Det jeg synes er temmelig ille, er at man bruker argumenter som agurknyheter og begynner å harselere med barns mulige hodeskader, basert på trådstarters bekymring. Ren mobbing spør du meg. Jeg tåler det godt, men jeg vil tro enkelte personer vil vegre seg for å komme med innlegg i forumet, av frykt for hakkeordenen her inne.

Det er brukt ord som "oppkonstruert problem". Verden og historien er full av hva som var oppkonstruerte problem igår, men som er realitet idag. Forebyggende arbeide virker som fremmedord for enkelte. Snakk med en ambulansearbeider, eller ta en tur på legevakta og snakk med personalet der, så får dere kanskje et innblikk i hva som ikke er oppkonstruerte problem.

At jeg brukte ordet baugspydgeneral henspeiler på det velbrukte ordet hekksjøgeneral, begge deler vitner om folk som kanskje ikke helt tenker over at ens handlinger kan gå ut over andre mennesker. I mitt tilfelle tenkte jeg på små personer som har hodet i 1 meters høyde, ikke voksne som ser hindringen og som eventuelt kun fikk et lite slag i magen pga uoppmerksomhet.

Ha en fortreffelig sommer, hilsen en som har baugspyd, men bruker det som menig soldat, ikke general.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg kan si meg enig i at baugspydet på bildet som ble postet innledningsvis stikker lenger inn over bryggekanten enn det jeg mener er akseptabelt, spesielt med tanke på at det er plass til å legge båten lenger ut slik at baugspydet ikke kommer så langt inn. Det er hensynsløst å ta seg friheter på den måten.

Men jeg er uenig i at hensynet til barn som løper rundt uten å se seg for veier spesielt tungt i denne forbindelse. Verden er nå en gang slik at man må se seg for for å unngå å gå på ting, enten det er baugspyd, lyktestolper, postkasser, vannslangestativer eller noe annet. Jeg har sett små barn gå rett inn i slike ting fordi de ikke ser seg for, det er faktisk ikke så uvanlig. På den måten lærer de seg betydningen av å se seg for. Man kan selvsagt markere baugspydet med en fender og trekke båten litt tilbake, men det fjerner ikke problemet som trådstarter tar opp. Man må fortsatt se seg for og barn vil fortsatt gå på ting og slå seg.

Stradivarius skrev for 2 timer siden:

Men jeg er uenig i at hensynet til barn som løper rundt uten å se seg for veier spesielt tungt i denne forbindelse. Verden er nå en gang slik at man må se seg for for å unngå å gå på ting, enten det er baugspyd, lyktestolper, postkasser, vannslangestativer eller noe annet. Jeg har sett små barn gå rett inn i slike ting fordi de ikke ser seg for, det er faktisk ikke så uvanlig. På den måten lærer de seg betydningen av å se seg for. Man kan selvsagt markere baugspydet med en fender og trekke båten litt tilbake, men det fjerner ikke problemet som trådstarter tar opp. Man må fortsatt se seg for og barn vil fortsatt gå på ting og slå seg.

Mener du at alle kan fastmontere krakker, slangevogner og la båten stikke 1 meter inn på bryggegangen? Her ferdes alle typer mennesker til alle døgnets tider , gamle som unge. Lysforholdene kan vareiere. Hva om en 4 åring løper på et baugspyd og ender opp med hjerneskade.

Bryggene er åpen for alminnelig ferdsel og bryggeeier /båteiere har et særlig ansvar at ferdselen  skjer på en trygg måte. Slanger skal ikke ligge å slenge og elektriske kabler skal være forsvarlig sikret. 

Jeg tror bryggeeier/båteier har en dårlig sak hvis de må møte i retten i en erstatningssak.

Guest Avmønstret#
UGLESETT skrev for 8 timer siden:

Jeg tror bryggeeier/båteier har en dårlig sak hvis de må møte i retten i en erstatningssak.

Men vi forutsetter vel at brygga er i Norge og ikke i en amerikansk advokatserie fra 90- tallet? 

Gode og lange utriggere i Horten. Da trenger ikke spydet stikke inn over brygga ??

20170703_083716.jpg

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

8 hours ago, UGLESETT said:

Mener du at alle kan fastmontere krakker, slangevogner og la båten stikke 1 meter inn på bryggegangen? Her ferdes alle typer mennesker til alle døgnets tider , gamle som unge. Lysforholdene kan vareiere. Hva om en 4 åring løper på et baugspyd og ender opp med hjerneskade.

Bryggene er åpen for alminnelig ferdsel og bryggeeier /båteiere har et særlig ansvar at ferdselen  skjer på en trygg måte. Slanger skal ikke ligge å slenge og elektriske kabler skal være forsvarlig sikret. 

Og hva om ungen ramler på sjøen og drukner? Er jo ikke en gang rekkverk på de der bryggene. Tipper bryggeeier har en dårlig sak hvis de må møte i retten... /s

Guest Avmønstret#

Ja tenke seg at de tør å ha bryggene liggende på sjøen, folk kan jo drukne fra de og få svææære erstatningssøksmål mot seg fra folk som trodde de var i Amerika når de gikk på brygga. 

Shore skrev for 12 timer siden:

Må si jeg sitter ganske overrasket her en søndags kveld etter en fin helg i båten. Jeg satt inn et anonymisert bilde av noe jeg synes var en ganske ubetenksom tillegging av en båt, mest fordi jeg synes det var ganske farlig for mindreårige sjørøvere, som det er en del av i vår marina, sikkert også i de fleste andre. Bildet jeg tok kunne vist hvilken(s) båt det var og for kjentfolk, hvilken marina. Det valgte jeg å maskere, slik at ingen ble hengt ut. En god del av kommentarene viste at slik tillegging ikke ble godtatt overalt, m.a.o. det er ikke bare jeg som har tenkt tanken.

Så opplever jeg at noen føler seg truffet og kommer med forsvar av egen handling, helt legitimt, selv om argumentene ikke passer i denne aktuelle marinaen. Der er det for det første mer enn nok plass bak båten, slik at ingen behøver bruke bryggearealet til baugspydet, for det andre er det ingen heksekunst å sørge for at båten ikke okkuperer bryggearealet. Jeg, som ganske nybakt båteier klarer det med glans, jeg hjelper gjerne andre som trenger assistanse. Det jeg synes er temmelig ille, er at man bruker argumenter som agurknyheter og begynner å harselere med barns mulige hodeskader, basert på trådstarters bekymring. Ren mobbing spør du meg. Jeg tåler det godt, men jeg vil tro enkelte personer vil vegre seg for å komme med innlegg i forumet, av frykt for hakkeordenen her inne.

Det er brukt ord som "oppkonstruert problem". Verden og historien er full av hva som var oppkonstruerte problem igår, men som er realitet idag. Forebyggende arbeide virker som fremmedord for enkelte. Snakk med en ambulansearbeider, eller ta en tur på legevakta og snakk med personalet der, så får dere kanskje et innblikk i hva som ikke er oppkonstruerte problem.

At jeg brukte ordet baugspydgeneral henspeiler på det velbrukte ordet hekksjøgeneral, begge deler vitner om folk som kanskje ikke helt tenker over at ens handlinger kan gå ut over andre mennesker. I mitt tilfelle tenkte jeg på små personer som har hodet i 1 meters høyde, ikke voksne som ser hindringen og som eventuelt kun fikk et lite slag i magen pga uoppmerksomhet.

Ha en fortreffelig sommer, hilsen en som har baugspyd, men bruker det som menig soldat, ikke general.

Jeg ser at det har blitt endel avsporing, og tildels flåsete utsagn, i denne tråden din, og jeg selv har bidratt med mitt.

Men hvorfor gjør du ikke dette enkelt? Spør den båteier det gjelder, om han ikke kan flytte båten lenger ut. Da får du hans svar på grunnen til at båten ligger slik den gjør. Det kan jo hente han er helt enig med deg, men har bare ikke tenkt over mulige konsekvenser.

Jeg forstår ikke problemet med lange eller korte utriggere, eller problemet med å fortøye slik at ikke baugspydet stikker vesentlig inn på brygga. Har man fortøyningsmulighet midtskips, som jeg ser de fleste har, er det jo kun en tamp i den og til bakre feste på utriggern? De som har baugspyd, har jo også ofte en stige ned fra den, som de bruker til å entre båten via?

Jeg har ingen fortøyningsmulighet midtskibs, men har ingen problem med å fortøye slik at baugen på båten holder seg klar av brygga. Her jeg ligger, er det forholdsvis lange utriggere, jeg ser ingen som vil tjene på å ha baugspydet langt inn på brygga, likevel er det temmelig mange som har det, men som allikevel ikke okkuperer halve bredden som båten på bildet viser, det er kun noen ytterst få. 

Ut ifra kommentarene som er kommet i denne tråden, er det visst mange som synes frihet til å opptre som man selv ønsker, er det viktige med å ha båt, uansett om det legger hindringer for andre. Lurer på om det også gjelder det meste annet? Selv er jeg kanskje i overkant ivrig på å gjøre hverdagen lettere for andre, selv om jeg aldri har gått i speideren. Det gjør seg utslag i at jeg gjerne slipper deg ut fra en sidevei, hvis jeg ser trafikken er tett, blinker ut av rundkjøringer så du slipper å stå de ekstra sekundene det tar å forstå hvilket valg jeg gjør, plager deg aldri med høy musikk eller aggregatkjøring, hjelper til om jeg ser du er bevegelseshemmt, ja stort sett......

På lørdag gjorde paret i en av nabobåtene seg klare til å forlate båthavna, forskjellige ting skulle ordnes.  Se at vannet rundt båten plutselig forandre farge, fra klart blått til brunhvitt, ugjennomsiktig som man skulle helle melk i vannet. Dette pågikk  1 minutt, en betydelig mengde væske ble sluppet ut. Tør egentlig nesten ikke fortelle det her, for det er vel slikt man bare gjør?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev 12 minutes ago:

På lørdag gjorde paret i en av nabobåtene seg klare til å forlate båthavna, forskjellige ting skulle ordnes.  Se at vannet rundt båten plutselig forandre farge, fra klart blått til brunhvitt, ugjennomsiktig som man skulle helle melk i vannet. Dette pågikk  1 minutt, en betydelig mengde væske ble sluppet ut. Tør egentlig nesten ikke fortelle det her, for det er vel slikt man bare gjør?

Hvis det var kloakk de slapp ut så er vel det forbudt langs kysten i større deler av landet. Jeg tipper båthavnen deres også har en setning eller to om dette i havnereglementet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For et par år siden var det et innlegg i avisen fra en lege som uttalte at han så det som et positivt tegn når unger kom med skrubbsår og småskader . . . . .

Ellers må jeg si at jeg føler meg ganske ung når jeg leser en del av innleggene her.

Fortsatt god sommer til ALLE.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

33 minutes ago, Shore said:

Jeg forstår ikke problemet med lange eller korte utriggere, eller problemet med å fortøye slik at ikke baugspydet stikker vesentlig inn på brygga. Har man fortøyningsmulighet midtskips, som jeg ser de fleste har, er det jo kun en tamp i den og til bakre feste på utriggern? De som har baugspyd, har jo også ofte en stige ned fra den, som de bruker til å entre båten via?

Du svarer jo egentlig på det selv. Noen er kanskje nødt til å bruke baugspydet for å entre og forlate båten. Dette tilsier jo at man legger båten veldig nær bryggekanten og i verste fall at baugspydet stikker inn over bryggekanten. Jeg prøver ikke å forsvare dem som beslaglegger halve bryggens bredde med baugspydet sitt, men jeg forstår hvorfor det at baugspydet stikker inn over bryggekanetn kan ha sammenheng med korte utriggere.

Forøvrig er jeg også tilhenger av å vise hensyn til andre og gjerne mer enn lover og regler strengt tatt pålegger oss. Men det å vise hensyn går som regel begge veier og omfatter faktisk ganske mye, det innebærer f.eks. at man av og til finner seg i ting fra andre som kanskje er på kanten, men som det likevel går an å leve med. Jeg har en nabo som snekrer et tilbygg til verandaen sin for tiden og i forrige uke holdt han på ganske sent på kvelden. Han har tydeligvis begynt ferien sin, men jeg har ikke begynt ferien min ennå, så jeg hørte ham etter at jeg hadde lagt meg. Jeg tenkte at han ser vel på klokken snart og innser at han burde ta kvelden, slik at folk fikk sove, men jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge han holdt på. Jeg sovnet til slutt og tenkte ikke noe mer over det. Det er en måte å vise hensyn på, i motsetning til å gå bort og klage og hver gang man mener man har funnet noe å rette pekefingeren mot. Nå skal det sies at jeg ikke kan huske at denne naboen har laget mye bråk før, dersom dette stadig gjentok seg, ville det selvfølgelig etterhvert blitt aktuelt å si ifra.

Når det gjelder faren for små 4-åringer som løper inn i ting fordi de ikke ser seg for, mener jeg på ingen måte at det skal være fritt frem for å legge ut feller for disse. Jeg påpeker det enkle faktum at når man går på ting fordi man ikke ser seg for, har man på mange måter seg selv å takke. Hvis ungen din løper inn i noe og slår seg, gir det kanskje ikke alltid så mye mening å legge all skyld for sammenstøtet på eieren av den tingen som ble påløpt. Ungen selv og dens foresatte burde også kunne forventes å ta nødvendige forholdsregler, innen rimelighetens grenser, for å unngå sammenstøt. Det blir omtrent som sjøveisreglene, det gir sjelden mening å gi motparten all skyld for et sammenstøt, spesielt i en situasjon hvor motparten ligger stille og du beveger på kollisjonskurs til det smeller. Noe annet som er viktig for alle å være klar over er at verden er full av ting som ikke er ideelle og folk som ikke oppfører seg ideelt. Generelt vil jeg påstå at man er best tjent med å ta dette inn over seg og tilpasse seg, det er ofte lettere og mer bekymringsfritt enn å prøve å forandre verden. Stikker det ut et baugspyd på bryggen, kan du ta ungen i hånden og gå rundt, i hvert fall i første omgang. Så kan du heller snakke med eigeren av baugspydet når anledningen byr seg.

Hvis min egen 4 åring løpt inn i et baugspyd som stakk innover brygga, hadde det i alle fall ikke falt meg inn å skylde på båteieren...

Jeg liker heller ikke at folk tar seg til rette eller ikke tar hensyn. Men synes heller ikke det er sympatisk med regelryttere som gjør en stor sak ut av filleting. 

Popeye70 skrev 41 minutes ago:

Hvis det var kloakk de slapp ut så er vel det forbudt langs kysten i større deler av landet. Jeg tipper båthavnen deres også har en setning eller to om dette i havnereglementet.

Nei, det står ingenting om det i reglementet, heller ikke om utstikkende baugspyd eller andre hindringer. Så da er vel alt greit, bare å kjøre på.

Stradivarius skrev 4 minutes ago:

Du svarer jo egentlig på det selv. Noen er kanskje nødt til å bruke baugspydet for å entre og forlate båten. Dette tilsier jo at man legger båten veldig nær bryggekanten og i verste fall at baugspydet stikker inn over bryggekanten. Jeg prøver ikke å forsvare dem som beslaglegger halve bryggens bredde med baugspydet sitt, men jeg forstår hvorfor det at baugspydet stikker inn over bryggekanetn kan ha sammenheng med korte utriggere.

Jeg kan ikke huske jeg har nevnt med et ord at jeg synes en baugstige eller baugspyd som brukes til å entre båten er til sjenanse. Men må man ha baugspydet eller stigen stikkende nær meteren inn på brygga av den grunn? Det holder vel egentlig at den er litt over bryggekanten, eller flush med brygga for den saks skyld?

Om det ligger en båt I hjemmehavnen som er til irritasjon med baugspyd eller annet, så hjelper det som regel å prate med vedkommende. Det er vel de færreste som ønsker å være til sjenanse for omgivelsene. Utrolig at en sak som dette, som I de fleste tilfellene kan løses enkelt, tar så av her på båtplassen.

Redigert av JRK (see edit history)
10 minutes ago, Sahara said:

. .           . . .Men synes heller ikke det er sympatisk med regelryttere som gjør en stor sak ut av filleting. 

EN båt hadde baugspydet litt vel langt innn over bryggga . . .

Husk det er agurktid. Selv den minste filleting kan bli stor sak nå . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Shore skrev On 30.6.2017 at 15.28:

Ser rundt omkring i båthavner at enkelte ikke ser ut til å tenke over hvor stort faremoment et godt utstikkende baugspyd kan være overfor en liten vilbasse som har et slikt i hodehøyde. 

I sterkt sollys og med riktig/gal bakgrunn kan et slikt baugspyd være nær umulig å se for en som ikke er oppmerksom nok. 

Baugspydgeneral1 (2).jpg

Siterer hovedpoenget i mitt åpningsinnlegg sammen med bildet av baugspydet som var foranledningen til innlegget. 

Jeg kan ikke på noen måte se at dette baugspydet har noen større funksjon der det opptar halve bredden av bryggen, enn om det hadde vært trukket tilbake til bryggekanten. En del av kommentarene i denne tråden er av en slik art at jeg lurer på om de som kommenterer i det hele tatt har sett bildet som fulgte med åpningsinnlegget. 

For vedkommende båteier har denne plasseringen ingen funksjon, da adkomst skjer fra utrigger, utriggere er også så lange at de dekker hele båtens lengde. 

Jeg tråkket tydeligvis noen på tærne her, får håpe ømheten går raskt over slik at sommeren kan nytes i fulle drag.

Fortsatt god sommer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...