Jump to content

Er du en baugspydgeneral? Hvordan man ikke fortøyer.

Shore

Recommended Posts

Amen :thumbsup: fra en som legger baugspydet over brygga om utriggeren tar skade av at je trekker meg lengre ut. Har vindfang som en halv seilbåt. Ja, jeg har også en 8-åring som ikke har skalla enda.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Chiefengineer skrev 36 minutes ago:

Jeg har kjøpt en plass i et marinaanlegg beregnet for voksne folks behov. Da følger jeg havnereglemetet. Dette tilsier også at unger uten tilsyn ikke har adgang til anlegget, og det bør respekteres av alle parter. Det ligger verdier for millioner i anlegget og enhver foreldre med ørlite grann av ansvarsfølelse slipper ikke unger uten tilsyn ned hit da dette både går på muligheten for å skade ungene samt muligheten for å utføre skade på andres verdier gjennom skjødesløshet. Uansett om det er uskyldig.

Jeg er forbauset over at noen mener å ha personlige rettigheter for ungene sine ut over det som er stadfestet gjennom havnereglementet der de nærmest forlanger at man skal fortøye til ulempe eller fare for seg selv for å ivareta disse hensynene. Noe som kan bli konsekvensen.

For enkelte båter må man muligens benytte baugstigen for å entre sikkert om man ligger ved pontonger med dårlig oppdrift, har bredere båtplass enn bredden av båten tilsier etc.

Hadde egentlig tenkt å la denne tråden dø ut uten mer innblanding fra meg, men så dro noen den igang igjen og dermed kom det enda flere motargumenter på banen, som jeg fikk lyst til å komentere.

Si meg chiefengineer, har du stått så lenge i maskinen at du ikke har sett at det er blitt ganske vanlig med barnefamilier i marinaene? Står det i reglementet for marinaen du er ved at det eksplisit er de voksnes behov den er beregnet for? Når mor og far kommer med hendene fulle og barna litt løst etter seg, mener du det er synonymt med at de skal ødelegge verdier for millioner? Er det barkbåter du driver med? Mener du at mor eller far må gå med ungene i bånd, midt på brygga, med max 20 cm frislipp?

Har du også virkelig så store problemer at du ikke klarer å fortøye slik at ene siden på båten ligger inntil/nære utstikkeren, selv om båtplassen er bredere enn båten? Da er det vel på tide å ta et kurs hos matrosen ombord.

Det er regler for merking av uthengende last på landejorden, det er vel ikke uten grunn at det er slik? Pleier du å la det stikke ut jernstenger av sidevinduet på bilen når du parkerer langs et fortau, under henvisning til at det står millionverdier der og unger pent har å gå på geledd så de unnngår utstikkende gjenstander?

Jeg ligger ved en marina med plenty av plasser tilpasset en mengde forskjellige båtlengder og bredder. Argumenter som at baugspydet må stikke inn grunnet skjevbelastning av bryggeanlegget og ilandstigningsproblemer er helt tatt ut av sammenhengen. Om det er slik andre steder, vet jeg ingenting om, men hos meg er det ingen, absolutt ingen som jeg har observert, som trenger la baugspydet stikke én eneste cm over bryggekanten. 

Jeg har baugspyd med stige. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg én eneste person som ville gå opp eller ned denne stigen uten å ta et solid tak i rekka samtidig. Hvorfor skulle det da være behov for å ha baugspydet langt inn på brygga? Jeg har enda ikke opplevet noen situasjon som tilsier annet enn at stigen kan ende flush med kaikanten. Hva gjør dere når dere går av eller på en buss, trikk eller annet? Må dere ha trappa 1 meter inn på fortauet for å tørre å bruke den?

At man ikke er enig i at et slikt baugspyd representerer en fare, er en ting, men å finne på vikarierende motiver for å forsvare en slik handling virker litt dumt for meg. Jeg ser på det på samme måte som jeg ser på skjevparkering rundt om. Noen bare utfører en handling til enkleste eller beste måte for seg selv, uten tanke for andre. Det er milevis unna min oppførsel, derfor bryr jeg meg. At det faller noen tungt for brystet har jeg forstått, men verden går videre, sommaren är kort,  som Thomas Ledin sier, så vi får ta det med et smil.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kjetil1 skrev for 2 timer siden:

Jeg har i alle år sagt til ungene idet de hopper iland. Ingen løping på bryggene!

Det får de beskjed om fordi smale brygger ikke er lekeplass eller løpebane. Med å ta det med ro har de bedre tid til å se seg for, bli sett av folk som hopper i land eller bare går på brygga. Ved å ikke løpe minsker sjangsen for å løpe på ting, snuble i tau, kabler, campingstoler, sparkesykler, hundebånd og alt annet man måtte dra med seg på brygga. Så med litt sunn fornuft er problemet løst...

Det er mye man kan si til barn som man ikke kan stole på blir overholdt.  Gjestehavner og adkomstbrygger til båter bør være et sted man kan ferdes trygt. Hvis man sammenligner med et fortau og huseieren  sperrer fortauet delvis  med et spyd stikkende 1 meter ut i gangveien tror jeg det blir rabalder. Hvis man gjør tilsvarende på en byggeplass vil verneombudet ta affære. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at båteiere synes de har rett til å fortøye båten langt innover gangveien  som utelukkende er tenkt som adkomstvei til båten for folk , hunder og bagasje. 

Shore skrev 4 minutes ago:

Hadde egentlig tenkt å la denne tråden dø ut uten mer innblanding fra meg, men så dro noen den igang igjen og dermed kom det enda flere motargumenter på banen, som jeg fikk lyst til å komentere.

Si meg chiefengineer, har du stått så lenge i maskinen at du ikke har sett at det er blitt ganske vanlig med barnefamilier i marinaene? Står det i reglementet for marinaen du er ved at det eksplisit er de voksnes behov den er beregnet for? Når mor og far kommer med hendene fulle og barna litt løst etter seg, mener du det er synonymt med at de skal ødelegge verdier for millioner? Er det barkbåter du driver med? Mener du at mor eller far må gå med ungene i bånd, midt på brygga, med max 20 cm frislipp?

Har du også virkelig så store problemer at du ikke klarer å fortøye slik at ene siden på båten ligger inntil/nære utstikkeren, selv om båtplassen er bredere enn båten? Da er det vel på tide å ta et kurs hos matrosen ombord.

Det er regler for merking av uthengende last på landejorden, det er vel ikke uten grunn at det er slik? Pleier du å la det stikke ut jernstenger av sidevinduet på bilen når du parkerer langs et fortau, under henvisning til at det står millionverdier der og unger pent har å gå på geledd så de unnngår utstikkende gjenstander?

Jeg ligger ved en marina med plenty av plasser tilpasset en mengde forskjellige båtlengder og bredder. Argumenter som at baugspydet må stikke inn grunnet skjevbelastning av bryggeanlegget og ilandstigningsproblemer er helt tatt ut av sammenhengen. Om det er slik andre steder, vet jeg ingenting om, men hos meg er det ingen, absolutt ingen som jeg har observert, som trenger la baugspydet stikke én eneste cm over bryggekanten. 

Jeg har baugspyd med stige. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg én eneste person som ville gå opp eller ned denne stigen uten å ta et solid tak i rekka samtidig. Hvorfor skulle det da være behov for å ha baugspydet langt inn på brygga? Jeg har enda ikke opplevet noen situasjon som tilsier annet enn at stigen kan ende flush med kaikanten. Hva gjør dere når dere går av eller på en buss, trikk eller annet? Må dere ha trappa 1 meter inn på fortauet for å tørre å bruke den?

At man ikke er enig i at et slikt baugspyd representerer en fare, er en ting, men å finne på vikarierende motiver for å forsvare en slik handling virker litt dumt for meg. Jeg ser på det på samme måte som jeg ser på skjevparkering rundt om. Noen bare utfører en handling til enkleste eller beste måte for seg selv, uten tanke for andre. Det er milevis unna min oppførsel, derfor bryr jeg meg. At det faller noen tungt for brystet har jeg forstått, men verden går videre, sommaren är kort,  som Thomas Ledin sier, så vi får ta det med et smil.

I vårt havnereglement står det at båt med utstyr skal ikke stikke lengre inn enn 0,5 meter over bryggen. Det betyr at alle omstendigheter er vurdert og konklusjonen er gjort. Holder du deg innenfor dette har du fortøyd innenfor det som er tillatt. Så enkelt er den saken enten du liker det eller ikke. Ønsker du å endre på dette må du ta saken opp i styret.

Om jeg kjøper båtplass i en annen marina forholder jeg meg til det som denne marinaen har til havnereglement.

Jeg håper å se langt flere barn og voksne på bryggene som kan ferdes trygt  og færre båt monstre med baugspyd med svære ankere som stikker ut som rambukker. Jeg tror de fleste forstår det med litt empati , ettertanke og sunn fornuft. Når noen tar seg tilrette har mange andre lett for å følge etter. 

Med min Sjømann 22 er det lett å fortøye uten å stjele plassen til barna og alle de andre som ferdes forbi. Kanskje flere bør tenke over det?

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Jeg har kjøpt en plass i et marinaanlegg beregnet for voksne folks behov. Da følger jeg havnereglemetet. Dette tilsier også at unger uten tilsyn ikke har adgang til anlegget, og det bør respekteres av alle parter. Det ligger verdier for millioner i anlegget og enhver foreldre med ørlite grann av ansvarsfølelse slipper ikke unger uten tilsyn ned hit da dette både går på muligheten for å skade ungene samt muligheten for å utføre skade på andres verdier gjennom skjødesløshet. Uansett om det er uskyldig.

Jeg er forbauset over at noen mener å ha personlige rettigheter for ungene sine ut over det som er stadfestet gjennom havnereglementet der de nærmest forlanger at man skal fortøye til ulempe eller fare for seg selv for å ivareta disse hensynene. Noe som kan bli konsekvensen.

For enkelte båter må man muligens benytte baugstigen for å entre sikkert om man ligger ved pontonger med dårlig oppdrift, har bredere båtplass enn bredden av båten tilsier etc.

Å. Kan ikke huske at eg har sett at dette kun gjelder hjemmehavna?Og at i min hjemmehavn har unger ikke lov å ferdes?

Hva med gjestehavna? Skal ikke eg få lov å ha med ungene mine? Har du mer rettigheter der også? Det er ikke bare din hjemmehavn det er snakk om dette.

Dessuten plukkes nok en gang ungene ut av innlegget. Som eg bevisst tonet ned i mitt innlegg. Ungene er en ting. Hvorfor skal du være til irritasjon for andre? I andre tråder er jo det verste man kan gjøre, å lage irritasjon for andre....

Chiefengineer skrev 27 minutes ago:

I vårt havnereglement står det at båt med utstyr skal ikke stikke lengre inn enn 0,5 meter over bryggen. Det betyr at alle omstendigheter er vurdert og konklusjonen er gjort. Holder du deg innenfor dette har du fortøyd innenfor det som er tillatt. Så enkelt er den saken enten du liker det eller ikke. Ønsker du å endre på dette må du ta saken opp i styret.

Om jeg kjøper båtplass i en annen marina forholder jeg meg til det som denne marinaen har til havnereglement.

Da er det jo bare å holde seg til dette da. I din havn.

I min havn, som jo egentlig er offentlig eid, men disponeres av en båtforening, så er det heldigvis ikke slike syke regler, at unger ikke har tilgang. Der er det faktisk heller ikke spesifikk regler for trådens tema, men har heller ikke opplevd det som et problem.

Hensyn. Som når kompisen min tok ned masta si og hadde behov for å la båten gå innover brygga. Han likte ikke det. Og gjorde hva han kunne for å minske tiden. Null problem. (Du vet hvem du er, så flinke vet du :p )

Redigert av Joltus (see edit history)
VannTro skrev for 1 time siden:

Amen :thumbsup: fra en som legger baugspydet over brygga om utriggeren tar skade av at je trekker meg lengre ut. Har vindfang som en halv seilbåt. Ja, jeg har også en 8-åring som ikke har skalla enda.....

Må du så må du. Selvsagt. Da er det jo kun reglene som kan begrense deg. Alle skjønner jo det.

Noe annet ville vært trist. 

Følg reglene i den havna du fortøyer så er det ingen som kan si noe som helst på det. Er vel forøvrig ikke mange gjestehavner som er anlagt med uteriggere til gjestebåter så følgelig gjelder vel denne (oppkonstruerte?) problemstillingen i hovedsak hjemmehavner.  En stor andel av disse er avlåste for å forhindre ureglementert adgang.

Og dette er som nevnt løst hos oss gjennom havnereglementet selv om det åpenbart vekker stor grad av irritasjon for en brøkdel av minioriteten. Men det er derfor det er nødvendig med et havnereglement fastsatt gjennom styret i demokrati.

En båthavn/båteier kan ikke dekke seg bak noen regler som ikke holder vann  hvis et barn/voksen løper inn i ett anker og får livstruende skader og dette skjer på en gangvei ment for gående. Dette blir for enkelt  Chiefengineer.

Erna Solberg får ikke bevege seg 1 cm inn på et industri/anleggsområde  uten vernevest og hjelm. Nå må du bestemme deg Chiefengineer er brygga et industriområde eller ei brygge åpen for alminnelig ferdsel?

UGLESETT skrev for 7 timer siden:

En båthavn/båteier kan ikke dekke seg bak noen regler som ikke holder vann  hvis et barn/voksen løper inn i ett anker og får livstruende skader og dette skjer på en gangvei ment for gående. Dette blir for enkelt  Chiefengineer.

Erna Solberg får ikke bevege seg 1 cm inn på et industri/anleggsområde  uten vernevest og hjelm. Nå må du bestemme deg Chiefengineer er brygga et industriområde eller ei brygge åpen for alminnelig ferdsel?

Og hva med lysmaster, strømsøyler eller fordelingsskap? Plassert mer eller mindre vilkårlig på flytekaier og langs etter sterkt trafikkerte fortauer? Hva med bordkanter som stikker ut i tilsvarende høyde ved uteserveringer langs fortausrestauranter? Hva med hull i veien kun avmerket med sperreband dere treåringen kan komme seg under? Hvor langt skal man gå i å dytte ansvaret over på andre ved å børste det vekk fra egne skuldre?

Nei kom dere på banen foreldre og ta anvar for at ungene går sikkert i avlåste anlegg beregnet for voksne. Klarer dere å låse inn ungene i anlegget så skal dere også kjenne til havnereglementet og ta ansvar for at ungene ikke faller på hav eller skader seg også. Selv om det betyr en ekstra tur opp til bilen igjen for å hente mer pikkpakk.

Jeg ville aldri sluppet en unge på høyde med et baugspyd ned alene i et marinaanlegg uten tilsyn. Og blir kollisjon med andre objekter ansett som et betydelig problem kan ungen utstyres med både hjelm og redningsvest før entre gjennom port finner sted.

Det kalles for å ta ansvar.

I marinaen jeg har båten er det forholdsvis få regler, man regner sikkert med at det er et ganske ansvarsfult publikum. Der fisker barna krabber, der ser man på andres båter. Der får barna ferdes ganske fritt, de minste går selvsagt ikke alene, men får gjerne lov å holde på med sin hov eller fiskesnøre med salami på for å lure krabbene, passet på av storesøster eller storebror, alle iført flytevest. Mange bruker båten som en hytte, bor nærmest på marinaen, man betaler tross alt ganske mange tusen i året.Da synes jeg det er fint at de fleste gjør sitt for at man skal trives.

I mangel på regler er det altså noen som slipper ut "avfallet" de har i tankene før de kaster loss, til tross for at det er åpent hav kun minutter unna. Antagelig hadde ikke regler hjulpet heller.

Det nærmeste man forøvrig kommer en port i vår marina, er antagelig portvin, og den holder man nok unna barna, ingen port som holder barna unna. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Det er da ingen som sier at man skal slippe en unge på f.eks 6 år alene ned i en båthavn uten tilsyn? Slutt å legg meninger i andres uttalelser. Det er heller ikke snakk om å la en unge ta med nøkkelen og låse opp en avlåst brygge. Vis meg gjerne hvor noen sier at dette er tanken.... 

Men det skal heller ikke være nødvendig å holde de i handa i en havn der det ikke er forbudt å ha unger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...