Jump to content

Edit History

Fred89

Fred89

Hei,

 

Kjøpte meg en Askeladden 525 Excel med en Mercury 115EFI for noen uker siden, jeg skrev i en annen post tidligere at styringa på den var meget treg.

jeg har nå brukt båten en del og har kanskje litt mer opplysninger til dere  mer båtkyndige som kanakje kan hjelpe meg å oppklare dette :)

Den har hydraulisk styring med merket baystar.

Det jeg har gjort selv til nå er å grease opp svingleddet på påhengsen, det hjalp lite.

 

Det som skjer er at den er så tung på rattet at jeg må bruke makt med to hender når båten er i halvplan også når jeg går sakte i havna (skummelt når man skal legge til kai), men når motoren er i fri så er den noe lettere på rattet, om jeg kjører i 30-35knop så er den også helt ok på rattet, oppfører seg litt merkelig da også i form av at den er tung til ene siden men meget lett til andre siden.

i dag når jeg var ute å kjørte så testet jeg å tilte motoren litt opp mens jeg kjørte i 5-10knop, da ble den mye lettere på rattet, men når jeg tiltet den helt ned igjen så ble den like tung som den pleier.

det er også heftig slakk i rattet, noe som kanskje er et resultat av at tidligere eier ikke har fikset dette å brukt mye makt ved sving over lengre tid?

 

noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

 

Setter stor pris på konstruktive svar :)

 

til info så ser styresylinderen slik ut:

 

59556517913a8_WEB_Image20-264455235.jpg.94f7b3d3298208fca6e58e20e3f83a0b.jpg

 

Fred89

Fred89

Hei,

 

Kjøpte meg en Askeladden 525 Excel med en Mercury 115EFI for noen uker siden, jeg skrev i en annen post tidligere at styringa på den var meget treg.

jeg har nå brukt båten en del og har kanskje litt mer opplysninger til dere  mer båtkyndige som kanakje kan hjelpe meg å oppklare dette :)

Den har hydraulisk styring med merket baystar.

Det jeg har gjort selv til nå er å grease opp svingleddet på påhengsen, det hjalp lite.

 

Det som skjer er at den er så tung på rattet at jeg må bruke makt med to hender når båten er i halvplan også når jeg går sakte i havna (skummelt når man skal legge til kai), men når motoren er i fri så er den noe lettere på rattet, om jeg kjører i 30-35knop så er den også helt ok på rattet, oppfører seg litt merkelig da også i form av at den er tung til ene siden men meget lett til andre siden.

i dag når jeg var ute å kjørte så testet jeg å tilte motoren litt opp mens jeg kjørte i 5-10knop, da ble den mye lettere på rattet, men når jeg tiltet den helt ned igjen så ble den like tung som den pleier.

 

noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

 

Setter stor pris på konstruktive svar :)

 

til info så ser styresylinderen slik ut:

 

59556517913a8_WEB_Image20-264455235.jpg.94f7b3d3298208fca6e58e20e3f83a0b.jpg

 



×
×
  • Create New...