Jump to content

Optimistjolle til voksen nybegynner?

MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt lyst til å lære meg å seile. Jeg har aldri vært på en seilbåt som har seilt, bare gått for maskin. Jeg har faktisk lekt meg litt med tanken om å bytte ut snekken min med en seilbåt, men før jeg gjør det er det kanskje lurt å prøve ut seiling. En optimistjolle er enkel å transportere og er vel det enkleste man kan seile slik jeg har forstått. Ut i fra det jeg har lest er de vel bygget for barn opp til 15 år, men jeg har også sett voksne som seiler optimist. Spørsmålet er om det går an å seile med optimist på kortere turer, eller om man bør holde seg i nærheten av utgangspunktet? Man har vel ikke plass til motor på en slik jolle, og som jeg også har lest er det vanlig å kullseile. Motor er vel kanskje ikke så lurt heller med tanke på det. Bør man ha med seg følgebåt på tur eventuelt, eller klarer man å komme seg hjem igjen med padleårer om man ikke er flink nok til å seile mot vinden eller det er veldig stille?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Nylig rigget en del seilere opp kran i havna for heising/sjøsetting av små seilbåter av 2,4m type. Tror det er en slik seilbåt du bør se etter. Med skikkelig kjøl og ror. Disse tranporterer de på vanlig bilhenger. Er visstnok lette og seile.

Gå inn på Facebook-siden til Våganes båtforening,  der har vi bilde av en stående på tilhenger.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Laser, evt. laser radial hvis du synes standard-seilet blir litt stort til å begynne med. Voksne i optimist er morsomt i omtrent 10 min. Og ja, du bør nok holde deg i umiddelbar nærhet. 

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

I seilforeningen vår bruker vi to kronan til opplæring, du kan google og se bilder av den.... grei størrelse og pris. felles for alle joller er ar de kan velte / kullseile. De har ingen tung blykjøl, og må balanseres med kroppsvekten til mannskapet. Så du havner garantert i vannet. Sjekk tilbudet i seilforeningen(-e) i ditt distrikt. Meld deg på kurs om du finner. Bruksområdet til jolle vil jeg sammenligne med seilbrett. Primært et leketøy, men man kan krysse hav i det hvis du er ekstrem (gidder ikke starte en diskusjon rundt det...). Båter som ikke velter (ofte...) kalles kjølbåt, du finner små kjølbåter også, f. eks killing og andunge...

Hva med en 1-krona? http://www.kronaboats.com/vara-batar/1-kronan/

Den er litt mindre enn 2-krona, men fremdeles med plass til en voksen.

2-kronan har forøvrig den fordelen oven 1-kronan at den har vært brukt i flere seilforeninger som "ett-trinn-opp-fra-optimist"-jolle, som introduksjon til å seile med to ombord. Hvorfor det er en fordel? Flere av disse båtene har funnet veien til privatmarkedet og Finn.no etter noen år i seilforeningenes tjeneste.

1-kronan er mer sjelden å se, men den nye versjonen av "norske" A-jolla er egentlig en 1-krona.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg tenkte først og fremst på en liten sak som er lett å stue unna når den ikke er i bruk bare for å teste ut sporten. Hvis jeg senere finner ut at jeg vil bytte ut snekken med en seilbåt blir det nok med en båt på rundt 30 fot. Har fra før en snekke og en jolle til fisking og sleping. Madammen blir sur hvis jeg må ha en båt til på henger utenfor. Hehe...

Det går fint an å seile optimist for en voksen. Har oppdradd en haug av egne barn som medfølgende instruktør, på den måten. Men det er sabla ubekvemt og man får tresmak i baken rimelig fort (selv om jolla ble foret med liggeunderlag).

Anbefaler ikke Laser (som to av mine barn omtaler som badeleke) hvis du ikke er VELDIG sporty og syns kullseiling er en hverdagslig ting.

Det er kjempestor forskjell på en lett seiljolle og en kjølbåt, så hvis du ønsker å teste ut om seiling er noe for deg, ville jeg heller gått for en passe stor kjølbåt.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)

Selv med mine 190 centimeter så synes jeg det går an, og er moro faktisk, å seile en optimistjolle. En To-kronan blir noe helt annet etter mitt syn og erfaring som eier av en slik en del sesonger. Laserjolle er morsomt, morsommere, enn en Optimist, men da må man regne med mange kalde bad noe man langt letter kan unngå med en Optimistjolle.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

8 hours ago, Kjetil1 said:

Nylig rigget en del seilere opp kran i havna for heising/sjøsetting av små seilbåter av 2,4m type. Tror det er en slik seilbåt du bør se etter. Med skikkelig kjøl og ror. Disse tranporterer de på vanlig bilhenger. Er visstnok lette og seile.

Gå inn på Facebook-siden til Våganes båtforening,  der har vi bilde av en stående på tilhenger.

Nei, det bør man ikke, medmindre man spesifikt ønsker en slik båt, fordi man synes konseptet er kult, er handicappet, ønsker en "fullverdig" kjølbåt el. En vanlig jolle med senkekjøl er langt mer livlig å seile og enkel å håndtere. Laser, f.eks. ville jeg anbefalt.

Til TS: Optimist er altfor lite for en voksen person, selv om man jo rent fysisk får plass oppi. Du spør om du kan seile langt i en sånn, og alt er forsåvidt mulig, men  båten flyter tungt i vannet med en voksen oppi og det kan jo bli litt øsing hvis det er sjø.

3 hours ago, Mouche said:

Selv med mine 190 centimeter så synes jeg det går an, og er moro faktisk, å seile en optimistjolle. En To-kronan blir noe helt annet etter mitt syn og erfaring som eier av en slik en del sesonger. Laserjolle er morsomt, morsommere, enn en Optimist, men da må man regne med mange kalde bad noe man langt letter kan unngå med en Optimistjolle.

Du får Laser med ulik rigging, så man kan starte med noe mindre potent. Personlig synes jeg en overlasta Optimist virker mye mindre stødig enn en Laser med "passe" vekt ombord. Hvordan blir vektfordelinga med en voksen oppi en Optimist egentlig? Enten går den butte baugen ned i vannet, eller så må man sitte så langt akter (i den såkalte kosekroken :) at rompa subber og bremser?

Redigert av quantumduck (see edit history)
11 minutes ago, MegaTrondy said:

Det er ikke mulig å kjøpe universale kitt for å få en vanlig jolle til å fungere som seiljolle? Da kunne jeg eventuelt ha brukt dromedillen min til det av og til. 

Noen meninger om dette for eksempel? https://www.sailboatstogo.com/content/Fishing_Boat_Sail_Kit

Alt er mulig, men en Dromedille med sånt "kit" tror jeg nok blir ganske underrigget, tung og treg. Ville heller sett etter noe som er ment for kombibruk i utgangspunktet. Walker Bay? VG-jolle? Askeladden14? Fins sikkert mange nyere alternativer også som ikke jeg kjenner til. De blir jo ikke så artige med påhenger som en Dromedille da, klart en VG-jolle med 15HK blir spretten, men kanskje ikke på den måten man ønsker.... Behold påhengeren på Dromedillen og kjøpe en passe løen Laser ved siden av (sk. "Hage-laser" :)

50 minutes ago, quantumduck said:

Du får Laser med ulik rigging, så man kan starte med noe mindre potent. Personlig synes jeg en overlasta Optimist virker mye mindre stødig enn en Laser med "passe" vekt ombord. Hvordan blir vektfordelinga med en voksen oppi en Optimist egentlig? Enten går den butte baugen ned i vannet, eller så må man sitte så langt akter (i den såkalte kosekroken :) at rompa subber og bremser?

Det går nokså greit, men ikke ideelt. Kommer vl litt an på vekten da, og man må flytte seg rundt i diverse mer, eller rettere sagt mindre, komfortable stillinger. En Laser er en god ide, men skal man kjøpe til en større rigg (eller mindre hvis den har stor rigg) så blir det fort en del penger. Har tidligere sett på Laser selv som leketøy og de selger (solgte) før de ble lagt ut og ikke akkurat gratis.

Den beste båten til formålet mener jeg er en annen båt som vi også har hatt; Lærling! Kongen hadde en slik som han lærte opp sine barn i.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=99286871

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

4 hours ago, HWG said:

Lærling så ut som en herlig førstegangsseiler! 

Noe spesielt man skal se etter på en slik?

Hvordan frakter man er lærling på greiest måte, og sjøsetter den? Er det en 2 manns jobb med bæring og vassing?

Når du har fjernet blyballasten tror jeg det går fint å bære den for to stk. Hvis du skal raskt opp til stor kjølbåt er f.eks. Lærling fin, den har jo full seilføring, m. spinnaker osv. Men, hvis man skal skaffe seg en slik må det jo være fordi man er ute etter akkurat dette, istedenfor en helt vanlig seiljolle med ett storseil og senkekjøl, som utvilsomt er enklere å seile for en nybegynner, rigge, sjøsette, transportere, osv. Tror det vil oppleves som litt tungvint med Lærling om man ikke har båtplass til den. Riggen på f.eks. en Laser er jo ment å tas ned etter hver tur, det er superenkelt og raskt.

Hva skal man se etter? Det vet jeg ikke, sist jeg seilte Læring var eksemplaret såpass løent at skrog og dekk ikke hang ordentlig sammen, haikjeften åpnet seg bokstavelig talt når forstaget ble belasta ... ganske spennende. Vet ikke om dette er en vanlig svakhet.

Fjord28cs skrev for 3 timer siden:

Du kan bytte ut fiske båten din med en Askeladden 14 som kan rigges med seil. Ligger 1på Finn. 

Snekken min er bare 25 fot stor. Ser litt voldsomt ut å ha en 14 eller 16 fot askeladden som slepejolle vel? Dessuten vil jeg ha en liten og kjapp slepejolle med meg på tur slik at jeg kan utforske skjærgården med den. Da kan jeg tøffe i snekke fart til en uthavn og utforske nærområdet med den lille båten. Vet at noen bruker walker bay jolle til slepe jolle og seiling, men den er vel ikke godkjent med spesielt stor motor, og det er vel plass til maks 3? With jollen min har plass til 4 og går passe kjapt med 15 hk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...