quantumduck
34 minutes ago, MegaTrondy said:
Snekken min er bare 25 fot stor. Ser litt voldsomt ut å ha en 14 eller 16 fot askeladden som slepejolle vel? Dessuten vil jeg ha en liten og kjapp slepejolle med meg på tur slik at jeg kan utforske skjærgården med den. Da kan jeg tøffe i snekke fart til en uthavn og utforske nærområdet med den lille båten. Vet at noen bruker walker bay jolle til slepe jolle og seiling, men den er vel ikke godkjent med spesielt stor motor, og det er vel plass til maks 3? With jollen min har plass til 4 og går passe kjapt med 15 hk.
Du får ikke noe som går bra med 15hk og 4 pers, og som samtidig er brukbart å seile med, trur eg. Tror den mest dugelige kombinasjonen her blir noe a'la Askeladden 14. Det vil nok se enda mer voldsomt ut med en With OG en Laser, eller Optimist, på slep? Evt. kan du kanskje legge en av disse med bunn i været oppi With'en?
Siden det høres ut som målet ditt er å finne ut om seiling er morro, syns jeg du skal gi det en ordentlig sjanse, med en ordentlig seilbåt/jolle, og ikke et "kit" til With'en din. Edit: Er også litt skeptisk til Optimist for voksne, blir vel en slags yogaøvelse til sjøs, men heller dét, en det "kit"'et det var lenket til her...
Lærling er jeg litt usikker på slepe-egenskapene til, men i snekkefart kan det kanskje gå greit.