pacuare Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 MegaTrondy skrev for 17 timer siden: Klarer jeg meg ikke uten senkekjøl hvis jeg ikke seiler i for kraftig vind og kompanserer vekten? Trenger ikke å ødelegge noe på båten. Jeg lager bare nye tofter med feste til tauverk og mast og tar vare på de originale. Roret fester jeg bare på akterspeilet med et par små hull i treplaten (motorfestet). Vet at man fikk with jollen i seil utgave også. Usikker på om det var med dromedille skroget eller vanlig skrog. Den hadde senkekjøl. Fant en på finn uten seilutstyr, men den er bygget som seiljolle. Jeg har en filosofi om at når jeg ikke har peiling velger jeg en helt standard løsning som mange velger. Først når jeg får kompetanse går jeg for sære løsninger. Da vet jeg at det kan fungere. Har kommet mange råd her om å kjøpe en standard seilbåt/jolle eller ta ett kurs i en seilforening. Hvis en setter seg litt inn i ting skal det være mulig å kjøpe en liten båt og selge den om ett år uten alt for mye tap. Det er en grunn til at en aldri ser løsningene du har lyst til å prøve på. De fungerer ikke i praksis. (Jeg har vært med på å gjøre noe av det du tenker, som fungerer. Men det krever mye kompetanse og ble ikke billig. Og brukes ikke i praksis, det var prosjektet som var gøy). Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Jeg skjønner at det er forskjell på å seile en fullverdig seilbåt med overnatting kontra å seile en jolle med et enkelt seil. Det blir som å sammenligne en liten jolle med påhengsmotor med en stor motorbåt. Tingen er at jeg ønsker å teste ut seiling som konsept, og jeg tenker det kan være greit å starte med det grunnleggende for å se om det i det hele er noe for meg før jeg investerer tid og penger i noe større. Man må lære seg å forstå vinden og hvordan man skal behandle båten uansett om det er en liten jolle eller stor båt. Har fått kontakt med en kar som kan selge meg en optimist for en 1000 lapp. Den ser ikke strøken ut, men alt skal være i ok stand. Vurderer derfor nå å kjøpe den for å teste ut. Får uansett pengene igjen hvis jeg ikke klarer å seile den eller jeg finner ut at det ikke er noe for meg. Hvis det gir mersmak får jeg se om jeg kjøper en større seiljolle eller melder meg på et seilkurs slik at jeg kan kjøpe en fullverdig seilbåt med overnatting senere. Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Husk vest og våtdrakt. Så spørs det om du får mersmak eller avsmak... (de rådene du får er at om du virkelig er nyskjerrig på seiling og vil utforske dette, så gjør det med noen som har gjort det før. Men du vil gjøre det på din måte... ) Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Hører på råd, men inngangen er så billig i dette tilfellet at jeg har lyst å prøve. Jeg liker å bli våt så det er ikke noe problem. Jeg trives like godt på vannet som i. Hvis ikke det funker har jeg en walker bay eller askeladden for hånden. Link to post
quantumduck Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) On 7/6/2017 at 4:57 PM, MegaTrondy said: Klarer jeg meg ikke uten senkekjøl hvis jeg ikke seiler i for kraftig vind og kompanserer vekten? Senkekjølen bidrar til å hindre avdrift, den hjelper ikke så mye på stabiliteten (riktig nok blir båten litt mindre "sjanglete", men den hindrer ikke båten i å krenge i vinden, det må du uansett kompensere for med kroppsvekten). Redigert 9.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Link to post
BårdK Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Er Walker Bay 10 RID så lett at den kan trilles på tralle et par hundre meter for håndkraft? Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Nå er optimisten i hus. Betalte rett over 1000 kroner for den. Den er litt sliten og falmet i finishen, men utstyret og er i orden. Seilet ser også helt ut. Har nå rigget den for første gang. Brukte 10 minutter, og da har jeg aldri rigget en båt med seil før. Har testet den på land, og jeg tror det skal gå greit å bevege seg rundt på den lille plassen. Forsøkte å slå med bommen og det er ikke mye plass, men det går. Denne båten har isopor støpt inn i skroget, så jeg tror det er litt mer plass å bevege seg på enn i en optimist med oppblåsbare flyte element. Det blir riktig nok anderledes på vannet med bølger og en båt som beveger seg når jeg flytter på meg. Har for resten satt en knute på skjøtet for å hindre at seilet går for langt ut. Har sett at en del kullseiler på grunn av det. Er det riktig at man alltid skal holde i skjøtet, eller kan man feste det? Gleder meg til å teste den på sjøen. Venter på litt bedre vær og på noen som kan være med meg i følge båt slik at det ikke skjer noe tull. Regner med at jeg kommer til å bli litt våt selv om jeg har lest og studert videoer med små seiljoller. Link to post
Gunga Din Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 det er riktig på en Optimist att aldri feste skjøtet.........det var ivart fall ikke lov for 50 år siden da jeg seilte Optimist du kan ha en knop (en 8) eller noe lengst ut på skjøtet, for att det ikke skall rappe ur......... S/Y Gunga Din Link to post
MegaTrondy Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Gunga Din skrev 12 minutes ago: det er riktig på en Optimist att aldri feste skjøtet.........det var ivart fall ikke lov for 50 år siden da jeg seilte Optimist du kan ha en knop (en 8) eller noe lengst ut på skjøtet, for att det ikke skall rappe ur......... Ok, da har jeg fortsått det riktig =) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn