Seilersnobben Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Jeg fikk ikke med meg at du har tenkt å slepe denne seilbåten. Da synes jeg optimist er et helt greit valg, hvis du skal ha en liten jolle. Vil du ha noe som tar noe særlig motor og har plass til 4, som du nevner, er nok en Askeladden 14 ikke så dum. Så må du velge om du går for noe som ikke ser "rart" ut å slepe bak en 25 fots snekke, eller om du vil ha noe med plass til flere og med motor. Tror ikke du får begge deler. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) MegaTrondy skrev On 2.7.2017 at 10.40: Snekken min er bare 25 fot stor. Ser litt voldsomt ut å ha en 14 eller 16 fot askeladden som slepejolle vel? Dessuten vil jeg ha en liten og kjapp slepejolle med meg på tur slik at jeg kan utforske skjærgården med den. Da kan jeg tøffe i snekke fart til en uthavn og utforske nærområdet med den lille båten. Vet at noen bruker walker bay jolle til slepe jolle og seiling, men den er vel ikke godkjent med spesielt stor motor, og det er vel plass til maks 3? With jollen min har plass til 4 og går passe kjapt med 15 hk. Vis hele sitatet Du får ikke noe som går bra med 15hk og 4 pers, og som samtidig er brukbart å seile med, trur eg. Tror den mest dugelige kombinasjonen her blir noe a'la Askeladden 14. Det vil nok se enda mer voldsomt ut med en With OG en Laser, eller Optimist, på slep? Evt. kan du kanskje legge en av disse med bunn i været oppi With'en? Siden det høres ut som målet ditt er å finne ut om seiling er morro, syns jeg du skal gi det en ordentlig sjanse, med en ordentlig seilbåt/jolle, og ikke et "kit" til With'en din. Edit: Er også litt skeptisk til Optimist for voksne, blir vel en slags yogaøvelse til sjøs, men heller dét, en det "kit"'et det var lenket til her... Lærling er jeg litt usikker på slepe-egenskapene til, men i snekkefart kan det kanskje gå greit. Redigert 2.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) HWG skrev On 2.7.2017 at 6.00: Lærling så ut som en herlig førstegangsseiler! Noe spesielt man skal se etter på en slik? Hvordan frakter man er lærling på greiest måte, og sjøsetter den? Er det en 2 manns jobb med bæring og vassing? Vis hele sitatet Som nevnt allerede. Tar man ut blyvekten/ballasten så kan man løfte denne opp på et biltak eller oppned på en henger. Og dom allerede nevnt så er det nok en båt man helst bør ha en båtplass til eller som kan legges igjen et passende sted slik at den ikke må opp/ut hver gang man skal seile. En stor fordel med denne båttypen er at det er en stor båt i liten utgave og gir mye seilglede. Hva man skal se etter? Vel, at den er nogenlunde hel egentlig og at alt av utstyr er på plass. Enkel båt å selge igjen. Solgte faktisk vår med fortjeneste sågar. Ikke noen typisk bår for slep! Redigert 2.Juli.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 RS Feva. Start med bare storseilet Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) Seilersnobben skrev On 2.7.2017 at 11.07: Jeg fikk ikke med meg at du har tenkt å slepe denne seilbåten. Da synes jeg optimist er et helt greit valg, hvis du skal ha en liten jolle. Vil du ha noe som tar noe særlig motor og har plass til 4, som du nevner, er nok en Askeladden 14 ikke så dum. Så må du velge om du går for noe som ikke ser "rart" ut å slepe bak en 25 fots snekke, eller om du vil ha noe med plass til flere og med motor. Tror ikke du får begge deler. Vis hele sitatet Jeg trenger ikke å slepe den bak snekken, men jeg har ikke plass til en slepejolle og en båt som er større enn denne. Optimisten hadde jeg klart å finne en plass til hjemme, også kunne jeg fortsatt ha brukt withen som slepejolle. Så hvis det er noen båt i samme størrelse... Kjøper jeg en større båt må jeg ha en båt som jeg kan bruke til alt. Ser for meg at en 14 fot båt kan blir litt upraktisk å slepe på? Redigert 2.Juli.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilersnobben Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 MegaTrondy skrev On 2.7.2017 at 14.38: Jeg trenger ikke å slepe den bak snekken, men jeg har ikke plass til en slepejolle og en båt som er større enn denne. Optimisten hadde jeg klart å finne en plass til hjemme, også kunne jeg fortsatt ha brukt withen som slepejolle. Så hvis det er noen båt i samme størrelse... Kjøper jeg en større båt må jeg ha en båt som jeg kan bruke til alt. Ser for meg at en 14 fot båt kan blir litt upraktisk å slepe på? Vis hele sitatet Jeg har aldri slept noe stort større enn optimisten, og selv den tok vi på dekk under lange overfarter. Har slept en litt større jolle en sommer, men da holdt vi oss i hjemmefarvann. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Ser hvertfall for meg at jeg vil miste mye fart med en større båt enn 10 fots jollen jeg har nå. Båten går ikke fortere enn 7-8 knop, kanskje 9 på en god dag uten slep. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Kjøp en kurant optimist (feks winner) og prøv. Funker det ikke er den grei å selge etterpå. Og gir det mersmak selger du den også, for d vil du helt sikkert ha noe større :) kanskje ... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 quantumduck skrev On 2.7.2017 at 17.23: Kjøp en kurant optimist (feks winner) og prøv. Funker det ikke er den grei å selge etterpå. Og gir det mersmak selger du den også, for d vil du helt sikkert ha noe større :) kanskje ... Vis hele sitatet Litt kjedelig å krysse hjem igjen, kanskje...? ?? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
quantumduck Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) Popeye70 skrev On 2.7.2017 at 17.35: Litt kjedelig å krysse hjem igjen, kanskje...? ?? Vis hele sitatet Krysse hjem? Hvorfor skal man det? Du ser på farten at han der er på vei hjem til mors kjøttkaker ;-) Redigert 2.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Jeg syns det er relativt tøvete å fyre oppunder en voksen(?) manns tanker rundt å anskaffe en Optimistjolle til eget bruk. Den er og blir en barnejolle, og er fullstendig uegnet til bruk for voksne personer. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
MegaTrondy Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Noen som har erfaring med walker bay jolle? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Artekno skrev On 3.7.2017 at 4.03: Jeg syns det er relativt tøvete å fyre oppunder en voksen(?) manns tanker rundt å anskaffe en Optimistjolle til eget bruk. Den er og blir en barnejolle, og er fullstendig uegnet til bruk for voksne personer. Vis hele sitatet I utgangspunktet enig, men her er det noen restriksjoner som krever kompromisser. Ingen som fyrer opp her, forøvrig ... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Artekno skrev On 3.7.2017 at 4.03: Jeg syns det er relativt tøvete å fyre oppunder en voksen(?) manns tanker rundt å anskaffe en Optimistjolle til eget bruk. Den er og blir en barnejolle, og er fullstendig uegnet til bruk for voksne personer. Vis hele sitatet Tja, som sagt har jeg seilt optimistjolle både som ungdom og voksen og selv om den i utgangspunktet klart er beregnet for barn så har jeg hatt mye moro av denne seilingen også etter at barnet ble ungdom og sågar voksen. Kan heller ikke se at noen her har "fyrt opp" noe som helst, men kun kommet med egne erfringer og vurderinger og så får TS til slutt gjør sine egne valg som oss andre. Har forøvrig både eid og seilt de aller fleste båttypene som er nevnt her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Xtian Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Hvis du kan seile fra før, fungerer det nok å seile Optimist også som voksen, enten alene eller med både en og to unger ombord, hvis de ikke er for store. Det har jeg gjort, og det var som sagt morsomt i 10 minutter, men ikke i 20, da begynte det å gjøre litt for vondt i diverse ledd og knær ;-). Men jeg vil fortsatt mene at det ikke er noen god løsning for en voksen nybegynner. Hvis jeg forstår trådstarter rett, er han ute etter noe med seil, som er enkelt å rigge og ukomplisert å seile og som kan fraktes på biltaket. Laser, enten radial eller standard er spesifikt designet for dette, men den er ikke egnet for "turseiling". Mulig "Enkrona", også kjent som den nye "a-Jollen" fyller samme funksjon, og her sitter man også mer oppi enn oppå, og det er kanskje mulig å ha med seg litt "stæsj" for å seile en slags tur. Hvis du kan få tak i en gammel "Mirror"-jolle, kan den også kanskje være egnet. Den er egentlig en to-mannsjolle beregnet på to barn/ungdommer, men skal visstnok være brukbar for en voksen med telt og sovepose for turseiling. Den skal også være designet for å kunne fraktes på et biltak. Jeg har seilt optimistjolle og europajolle, og har også prøvd laser (en gammel hyttelaser) i godt og vel frisk bris. Jeg opplevde laseren som både stødig og lettseilt, og jeg hadde ingen problemer med å holde den "på bena", heller ikke når jeg jibbet. Du blir nok våt om det blåser såpass at du må ri, men det er på grunn av lavt fribord, ikke nødvendigvis på grunn av kullseiling. Den kullseiler ikke uten videre i lett eller middels vind. Og som nevnt tidligere, synes du standardseilet blir for stort, kan du altids heller skaffe en laser radial. Det er samme båten men med lavere rigg og mindre seil. Vil du senere ha mer "action", kan du skaffe standard-mast og -seil til den senere. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
MegaTrondy Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 (redigert) Trenger litt gode råd nå. Kan få en eldre Askeladden 14 svært billig med motor og 2 seil (storseil pluss fokk, også kan jeg få en nyere 10 fot walker bay (ikke rid) med mast og storseil til omtrent det dobbelte. Askeladden er større, tyngre og har mer plass. Er sannsynligvis en bedre sjøbåt også. Walker bay jollen er relativt ny, lite brukt og er lett og transportere og stue unna. Den har et hjul bak på kjølen slik at den lett kan sjøsettes av en person. Spørsmålet er om walker bay jollen til doble prisen er et godt kjøp for å lære seg og seile? Walker bay jollen er godkjent for maks 3 personer og askeladden er vel godkjent for 5, men det er vel uansett ikke plass til mer enn et par stykker i båten om man velger å seile? Med motor og seilene nede er det vel straks bedre plass? Askeladden båten er gammel men kanskje like god. Jeg må skaffe henger eller selge den andre jollen for å få plass til den. Walker bay båten kan jeg frakte på vanlig varehenger eller på taket, og jeg trenger ikke å selge with jollen min for å få plass. Walker bay 10 Askeladden Kombi (uttern kopi) Redigert 4.Juli.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Walker Bay 10ft er OK hvis RID. Ellers ikke. Men jeg kan virkelig ikke forsvare prisen. Disse har jeg Forøvrig både solgt og seilt, og kjenner godt. Mine barn ville ikke fått reise ut med den med mindre den var en RID. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
MegaTrondy Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Artekno skrev On 5.7.2017 at 5.27: Walker Bay 10ft er OK hvis RID. Ellers ikke. Men jeg kan virkelig ikke forsvare prisen. Disse har jeg Forøvrig både solgt og seilt, og kjenner godt. Mine barn ville ikke fått reise ut med den med mindre den var en RID. Vis hele sitatet Er den så ustødig uten rid? Er det 8 eller 10 fot du snakker om? Det er ikke snakk om så mange kroner. Skal få walker bay for 14000 penger og askeladden for 8000 med motor. Problemet er som sagt plass til Askeladden. Hvis walker bay er en ok begynner båt er det lettere å gå for den, men spørsmålet er om det er et godt kjøp. Skal jeg ha Askeladden må jeg enten ha en ekstra båtplass, ny henger eller selge slepejollen jeg akkurat har kjøpt. Walker bay kan jeg frakte på taket og kan enkelt stue den unna. Fant et klipp av samme type båt jeg vurderer med to nybegynnere. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Ut fra størelsen, tror jeg Askeladden blir vesentlig mer komplisert å rigge, da den har en staget mast, to seil og er større. Da må du nesten ha med noen. Walker bay kan du antagelig håndtere alene, og den oppfyller kriteriene dine bedre. Begge mangler litt for å være fullverdige seiljoller ut fra det jeg kan se på bilder, blandt annet ristropper og rorkultforlenger. Som alternativ til Walker Bay, får du både En-krona/A-jolle eller brukt Laser til omtrent samme pris eller billigere. Bedre alternativ til Askeladden hvis du likevel skal rydde plass ville være Wayfarer eller Snipe. Seiler mye bedre, men ikke vanskeligere enn Akseladden. Wayfarer har jeg sett til 13000, kurant Snipe får du får 20-30000. Snipen har en aktiv regattaklasse, og er kurant å bli kvitt igjen hvis den ikke faller i smak og du har et kurrant eksemplar. Wayfarer har høyere fribord og er mer "sjøbåt" og er egnet for turseiling (for to personer, vantette bager, soveposer og bomtelt). Tenk også på at en gammel billig brukt båt (som ikke har vært brukt de siste årene ) antageligvis vil trenge litt "TLC" og nesten helt sikkert et sett nye seil og endel ny "hardware" før du kan lære å seile med den. For å vite hva du trenger, bør du nesten kunne seile fra før ;-) Nyere eller i det minste kurrante båter i aktiv bruk er sannsynligvis klare til bruk med en gang, og eieren kan hjelpe deg igang. Hør med selgeren av Askeladden om når han seilte med den sist. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
MegaTrondy Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Fikk en liten idé, men vet ikke hvor lett det lar seg gjennomføre. Hva hvis jeg tar masten fra for eksempel en optimist og monterer den på min gamle with jolle? Er det lett å lage til et feste for masten og lage til et ror? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Du må også sage sprekk i bunnen som du bygger opp en kjølkasse rundt til en senkekjøl eller montere sidesverd, men da er du tilbake til "kit"-et som du viste til tidligere. Og så må du beregne riktig størelse og plassering av senkekjølen, velge fornuftig størelse på roret og plassere masten på riktig sted så trimmen blir riktig. Skroget er heller ikke så egnet til seiljolle. Det ville være veldig veldig synd å ødelegge en god og klassisk motorjolle for i beste fall å lage en ikke så veldig bra seiljolle. For å svare på spørsmålene dine: Ikke så veldig vanskelig hvis du har litt peiling fra før, men skal du ha dette for å prøve/lære seilig så tror jeg ikke det er så god idé. Hva med et søk på "finn.no" etter "seiljolle"? Såvidt jeg kan se finnes mange alternativer som kan være egnet, bl.a. flere "Enkrona/a-joller". Finnes også en gammel mirror-jolle. Er den hel og komplett kan den kanskje være et alternativ? Mulig den trenger en kjærlig hånd og et sett nye seil etterhvert, men hvis alle beslag o.l. er på plass skulle den være egnet til å få deg igjang i hvert fall. Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
MegaTrondy Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Klarer jeg meg ikke uten senkekjøl hvis jeg ikke seiler i for kraftig vind og kompanserer vekten? Trenger ikke å ødelegge noe på båten. Jeg lager bare nye tofter med feste til tauverk og mast og tar vare på de originale. Roret fester jeg bare på akterspeilet med et par små hull i treplaten (motorfestet). Vet at man fikk with jollen i seil utgave også. Usikker på om det var med dromedille skroget eller vanlig skrog. Den hadde senkekjøl. Fant en på finn uten seilutstyr, men den er bygget som seiljolle. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Nei, du klarer deg ikke uten senkekjøl uansett hvor lite det blåser. Senkekjølen har ikke balast og er ikke der for å stabilisere båten, den er der for å hindre avdrift. Uten senkekjøl vil du bare være i stand til å seile mer eller mindre rett med vinden (og å krysse vil være helt uaktuellt). Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
MegaTrondy Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Ok. Jeg forstår :) Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Forstår det slik at hensikten i hvert fall delvis er: - lære litt seiling - finne ut om seilbåt kan være alternativ for (familiens?) båtliv framover Jolleseiling er svært forskjellig fra turseiling i en båt stor nok til å bo i, og seilbåtlivet innebærer mange elementer som du ikke får føling med i en seiljolle. Jeg vil foreslå at du tar et seilkurs, helst et helgekurs eller ukeskurs så du får bo i båten og seile i åpen sjø. Frister det å lære mer etterpå, er det å bli med som mannskap i den lokale seilforeningens regattaer topp. Jeg og fruen gjør dette og lærer veldig mye, i tillegg til at det er sosialt og gøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.