Jump to content

KAD300, ulyd fra kompressor. (video)

Larss1

Recommended Posts

Kjøpte båten med 2 x KAD 300 i fjor, årlig service hos volvo penta merkeverksted og timetall 1000 timer på hver motor, samme eier og samme verksted siden ny. Etter overtakelse ønsket jeg full overhaling av motorer og drev og kom nettopp fra service. Den ene motoren vandret på turtall mellom 2800-3400 omd før service. De byttet turbo på denne, under testkjøring var det ikke bedre så de demonterte og rengjorde ladeluftkjøler og den var nesten tett. Det ble ok, så fjusket den andre motoren, de byttet ladeluftkjøler og turbo. Motorene går fint men har en ulyd fra kompressor ved oppstart (kompressor går en stund på disse ved start av motor), se video og hør i link nedenfor. Skal det være slik?

Når kompressor ikke ligger inne går motorene som en klokke, jeg når 3650 omd på begge motorer, skal ha (og hadde i fjor 3800 omd) men det tenker jeg blir en annen tråd, skal teste en del ting foreslått i andre tråder her ang. dette først. 

Video

• 3 år senere...

Har hatt en ulyd i kompressoren på min KAMD 300 også. Samtidig som sikringen går av og til. Etter feilsøking, så sier manualen at dette er feil på clutch til kompressor. Den har jeg nå demontert, og fant at lageret var helt utslitt og skranglete.Men før jeg kom så langt, måtte det selvfølgelig skje noe. Lageret med selve reimhjulet satt såpass godt fast at jeg måtte bruke en avdrager. Jeg brukte ikke mye krefter for å få det av, men likevel så ble selvfølgelig spindelen der lageret skal sitte ødelagt. :headbang:

Er det noen som kan ha en defekt kompressor liggende med denne intakt? Spindelen finnes på Marineparts, men den er ikke billig. Når man i tillegg må ha komplett clutch, begynner båtpengene å fly..:ghost:

Første bilde er av den gamle spindelen. Man kan tydelig se at her har det vært noe feil før også. Ringen der lageret skal ligge mot, er skikkelig frynsete. Kan se ut som om inneringen på lageret har gått rundt en stund og gnagd på metallet.

Neste bilde er av ny del. Ser at det er 2 typer spindel, med litt forskjellige diameter. Den har jeg ikke målt, men det må jeg gjøre ganske fort. Og det kan jo da tyde på at det er 2 typer lager i ny clutch også? Med forskjellig diameter på inneringen. Litt merkelig, for det har jeg ikke sett i noen dokumentasjon.

DSC_0230.JPG

Spindel kompressor.png

GeirFrode skrev for 14 timer siden:

Glimrende! ? Kompressorene skal være like på disse motorene. Jeg krysser fingrene. Er stadig i Oslo i jobbsammenheng, så ikke noe problem å hente den, i tilfelle. ?

Det eneste jeg ikke skjønner helt, er det som beskrives angående diameter på akseltappen. Men det får vi sjekke senere. 

Jeg har delen, men ser ut som den har en liten skade i endeflensen. Usikker på om dette er av noe betydning. Låsefjæren har jeg ikke.

91C8B5BD-6394-45A8-8A62-9BF05DE6CE44.jpeg

88761A2E-3E9F-48F8-82D9-DFFD4F5A20C2.jpeg

0D006F08-A9A2-4F2A-8BA1-540874B36C8A.jpeg

Etter litt fintenking, så har jeg bestemt meg for å bestille ny spindel i tillegg. Tar ikke sjansen på å montere en som er litt skadet. Har en mistanke om at det er litt belastning på den spindelen når kompressor slår inn og ut, og den er ikke laget av spesielt sterkt materiale.

Men så kom neste spørsmål. På Marineparts er det avbildet 2 slike spindler, med forskjellig diameter. Det står at en har diam på 45 mm, og en på 47 mm. Selve clutchen står det ingenting om diameter på. Hva er riktig her, er det noen som har vært borte i dette problemet før? :confused:  Og hvor skal det egentlig måles diameter? Jeg trodde det var lagertappen som var stedet, men på min gamle måler den bare 35 mm. Og det stemmer jo ikke med noen ting. Hele enheten med kompressor osv er merket med rødt, og spindelen er merket med gul ring på bilde, i tilelgg til rundt delenr.

Kompressor1.png

• 2 uker senere...

Tar opp igjen tråden for trolig å få en avslutning på den for min del.

Etter mye spørring både her og der, så ser det ut til at spindelen som er oppgitt med diameter 47mm er den jeg skal ha. Det er på baksiden av spindelen det skal måles, så vidt jeg har funnet ut. Tok sjansen og bestilte denne, og den har akkurat samme mål som den gamle. Så da gjenstår det bare å få montert den..:smash:

DSC_0233.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...