Jump to content

Skal kjøpe AIS sender/mottaker, hva anbefales?

Dykker

Recommended Posts

Har idag Simrad NX40-plotter tilknyttet Simrad RS35 VHF m/AIS. Har altså AIS (fra VHF'en) på plotteren (og internett AIS på Seapilot på nettbrettet).

I tåkehavet så bruker jeg Simrad 3G-radar som jeg er fornøyd med.

Tenkte jeg skulle montere AIS-sender/mottaker (ønsker dette primært brukt for utsending av egen båts posisjon).Har tittet litt på nettet, og ser at utvalget er stort. 

Hva anbefaler dere? Pris er selvsagt avgjørende.

.

plot.jpg

Framtia skrev 12 minutes ago:

Ville valgt en av de nye som sender med 5w, i hvertfall om du ønsker å lett kunne følges på marinetraffic. For skip til skip holder det med en god gammel type. 

AIS Class B/SO?

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48415

Ser Seatronic har fått godkjent Amec WideLink B600 SOTDMA AIS mottaker og sender nå https://seatronic.no/amec-widelink-b600-sotdma

.

Redigert av Dykker (see edit history)

Framtia skrev 32 minutes ago:

Ville valgt en av de nye som sender med 5w, i hvertfall om du ønsker å lett kunne følges på marinetraffic. For skip til skip holder det med en god gammel type. 

Sannsynligvis det dårligste argumentet for å velge utstyr til dobbel pris!   :clap:

-Men det finnes helt klart andre og gode argumenter. Hyppigere oppdatering feks, og for all del, bedre sendereffekt og bedre prioritet på klasse A båndet.

Marinetraffic er for "kjærringer" som vil følge med på andre. Det har jo overhodet ingen relevans til sikkerhet på sjøen.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

En ting har jeg merket meg med mottatte AIS-data. MT ligger langt etter. Seapilot (som bruker Stockholm Radio) er i realtime (har sammenliknet dette med AIS mottatt på Simrad plotter i båten).

Men det jeg som nevnt lurer på er hvilken AIS sender/mottaker som anbefales. Men svaret er jo kanskje allerede gitt; En eller annen AIS Class B/SO-type. Men nå er vel den eneste på markedet Amec WideLink B600 SOTDMA. Bør vel kanskje gå for den med WiFi-modul? Men både den med og uten WiFi var jo ikke akkurat billige. Men AIS Class B/SO blir vel kanskje litt billigere når flere fabrikanter kommer på markedet?

.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...