Dykker Startet 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2017 Har idag Simrad NX40-plotter tilknyttet Simrad RS35 VHF m/AIS. Har altså AIS (fra VHF'en) på plotteren (og internett AIS på Seapilot på nettbrettet). I tåkehavet så bruker jeg Simrad 3G-radar som jeg er fornøyd med. Tenkte jeg skulle montere AIS-sender/mottaker (ønsker dette primært brukt for utsending av egen båts posisjon).Har tittet litt på nettet, og ser at utvalget er stort. Hva anbefaler dere? Pris er selvsagt avgjørende. . Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Ville valgt en av de nye som sender med 5w, i hvertfall om du ønsker å lett kunne følges på marinetraffic. For skip til skip holder det med en god gammel type. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dykker Svart 1.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 (redigert) Framtia skrev 12 minutes ago: Ville valgt en av de nye som sender med 5w, i hvertfall om du ønsker å lett kunne følges på marinetraffic. For skip til skip holder det med en god gammel type. AIS Class B/SO? https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48415 Ser Seatronic har fått godkjent Amec WideLink B600 SOTDMA AIS mottaker og sender nå https://seatronic.no/amec-widelink-b600-sotdma . Redigert 1.Juli.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Framtia skrev 32 minutes ago: Ville valgt en av de nye som sender med 5w, i hvertfall om du ønsker å lett kunne følges på marinetraffic. For skip til skip holder det med en god gammel type. Sannsynligvis det dårligste argumentet for å velge utstyr til dobbel pris! -Men det finnes helt klart andre og gode argumenter. Hyppigere oppdatering feks, og for all del, bedre sendereffekt og bedre prioritet på klasse A båndet. Marinetraffic er for "kjærringer" som vil følge med på andre. Det har jo overhodet ingen relevans til sikkerhet på sjøen. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 Du har kanskje ikke prøvd å følge med på en pågående regatta som feks Twostar? Ofte mye bedre en regattaens egne trackere. Er vel ikke aktuelt for Vanntro, men om man ferdes på langtur langs kysten er marinetraffic fint for venner og kjente. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dykker Svart 1.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2017 En ting har jeg merket meg med mottatte AIS-data. MT ligger langt etter. Seapilot (som bruker Stockholm Radio) er i realtime (har sammenliknet dette med AIS mottatt på Simrad plotter i båten). Men det jeg som nevnt lurer på er hvilken AIS sender/mottaker som anbefales. Men svaret er jo kanskje allerede gitt; En eller annen AIS Class B/SO-type. Men nå er vel den eneste på markedet Amec WideLink B600 SOTDMA. Bør vel kanskje gå for den med WiFi-modul? Men både den med og uten WiFi var jo ikke akkurat billige. Men AIS Class B/SO blir vel kanskje litt billigere når flere fabrikanter kommer på markedet? . Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Har brukt Vesper Marine XB8000 i noen sesonger og er veldig fornøyd med den. Black box med Wifi og konverterer NMEA 0183 til/fra 2000 om det er et behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.