Muggebigge Startet 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2017 Hva gjør trebåtfolket her når de vasker lakkerte dollbord og dekk i mahogni og teak? Jeg vasker vanligvis med grønnsåpe, men opplever at det blir flekkete når jeg er ferdig. Enten fordi såperester tørker opp, eller fordi det egentlig ikke er helt rent. Noen tips på hvordan jeg kan unngå disse flekkene? Gjelds det å tørke bedre eller blir det perfekt ved å polere? Hva polerer man med i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Nå har ikke jeg lakkert trebåt så muligens litt dårlig erfaringsgrunnlag, men når du vasker med grønnsåpe legger du jo fett oppå lakken. Grønnsåpe bygger et fettlag, som igjen trekker til seg skitt og møkk. Det eneste jeg kjenner til som til nød kan anbefales vasket med grønnsåpe i dag er vel gammeldagse (porøse) gulvfliser. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Du kan vaske med salmiakk. Salmiakken er sterkt fettløsende og fordamper fullstendig uten å etterlate noen film. Men den bør tynnes godt ut da den kan tære på lakken. Det var før i tiden helt vanlig å vaske malte flater med salmiakkvann før overmaling. Flaten ble da litt mattet ned og ga perfekt heft for nytt malingstrøk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Flow Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 På lakket overflate er det vel bare å gjøre det enkelt og greit og vaske med bilsjampo, gjerne med voks. Kan også kjøpe "båtsjampo", som i bunn og grunn har samme innholdet som bilsjampo, men som gjerne koster det 3-5 gangern fordi navnet begynner med Båt..... Kan også bruke en dasj Zalo. Zalo funker som bare det men tar også evt. voks/polering. F. eks. denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Sjampo/Bilsjampo-2000017122/ eller denne med voks: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Voks-og-lakkpleie/Vokssjampo-Premium-2000034866/ Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 (redigert) Jeg bruker salmiakk og en liten dæsj Ajax på min lakkerte (epifanes) mahogneybåt. Selvasagt uttynnet i vann etter anbefaling på flasken. Red. Etter pussing og før lakkering gjør jeg som NilsPils skriver, vasker med kun salmiakk. Redigert 4.Juli.2017 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
NilsPils Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Og så er jo salmiakk veldig billig, da. Spesielt om en ikke nødvendigvis skal ha den mest kjente merkevaren . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.