Jump to content

Håndholdt VHF, Standard Horizon HX870E eller Icom IC-M93D?

båtmannen2

Recommended Posts

Vi har båtplayy ytterst i Øygarden og er mye ute og fisker med skjærgårdsjeepen. Har i det siste tenkt på å kjøpe VHF som ekstra sikring. Den skal også brukes ved kajakkpadling.

Jeg har setefikat og mmssi nummer så radioen skal ha nødknapp.

etter litt leting på nett og besøk i butikk står jeg mellom Standard Horizon HX870E fra Maritim.no eller Icom IC-M93D til 3390 fra høcom.

Noen som har noen formening om hva jeg bør velge?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "hjelp til valg mellom to håndholdte VHF". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Kommentar fra moderator:
Fra reglene:

"Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel."
  • 1 måned senere...

Kjøpte denne i dag, via linken over. På linken er prisen oppgitt til 2500 etter rabatt, men når jeg kom til betalingssiden ble det kun trukket 2000 pluss frakt. Nettbank og kvittering på e-post bekrefter prisen. Ser altså ut til at jeg i dag har kjøpt HX870e til kr 2000 +frakt. Fornøyd med det:-)

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

• 1 år senere...

Drar opp igjen denne tråden litt, da jeg er på jakt etter håndholdt VHF i prisområdet 3000-3500. Det finnes flere tråder om disse to som er nevnt i denne tråden, og de virker til å være relativt like basert på folks erfaringer.

Standard Horizon har også kommet med en ny modell, HX890. https://seatronic.no/elektronikk/vhf/vhf-fastmontert-og-handholdt/standard-horizon-hx890-handholdt-vhf-med-gps-og-dsc

Fordelen med SH 870/890 virker å være at de kommer med en del nyttig ekstrautstyr inkludert, som 12V-kabel og AA-batterikasse. Icom tar 199 for 12V-kabel, som gjør at man ender på 3598 og ikke 2999(870)/3199(HX890).

SH oppgir også 20t batteritid på HX870, mens Icom oppgir 9t på M93 - stemmer det? HX890 oppgis til 11t "aktiv brukstid". Hvordan kan modellen over HX870 ha halve batteritiden med samme batterispecs (er det bare at én er oppgitt i aktiv, mens den andre i standby?)?

Er det verdt å gå for Icom? Og finnes Icom/SH på tilbud av og til? De er ikke en del av prisjakt/prisguide-systemet, så vanskelig å holde oversikt. Prøvde å se om noen på Dratilsjøs på Sotra til helgen hadde disse på salg, men fant ingen forhandlere(?).

Er selv på jakt etter en ny håndholt VHF. Tror jeg kommer til å gå for en Horizon, den er ikke så glatt å holde. Det er en stor fordel med Icom med det at den har to uavhengige mottaker på DSC-modellen. Slik jeg har forstått det får du da inn feks. nødmeldinger, his du er opptatt i en samtale på VHFen, men hvor ofte skjer det??

Horizon har, på papiret, lengre batterikapasitet.

Grunnen til Icom  har kortere batteritid kan sikkert skyldes at den opererer med 2 mottakere, som beskrevet over.

Har Icom IC-M93D. Dette er min første håndholdte VHF. Kunne godt vært gummiknapper på denne. Enheten fremstår som flat og glatt i hendene. Betjeningsknappene foran ligger tett og det er lett å trykke feil med kalde fingre. 

Batteritiden som nevnes her på 9 timer standby tror jeg er feil. Etter min erfaring nå i løpet av halvannet år med denne til alle årstider og tilhørende temperaturer kan jeg si litt om batterikapasitet i standby, men ingenting om kapasitet ved aktiv bruk. Der er det for mange variabler.

Jeg har ikke opplevd at denne har blitt tom for batteri etter 9 timer. Inkludert fikling i menyer, scanning og surr for å gjøre seg kjent med enheten. Lav lysstyrke på skjermen og lite aktivitet på høyttaleren riktignok. 

Dagstur på sommeren fra tidlig morgen til sen kveld Icom IC- M93D i standby hele turen. Mer enn 9 timer. Ikke tomt.

Har ikke pinet batteriet på vinterstid på grunn av sikkerheten. Har ikke lader til denne i båten. Lader mellom hver 2. eller 3. tur. Turene på vinteren er på minimum 4 timer. Radioen henger på redningsvesten under arbeid på dekket ved vinterfiske. Opplever ikke at batteriet tapper seg ved avslått enhet i en uke med minusgrader i styrhuset. Tror batterikapasiteten totalt sett er god, og det virker som batteriet har god evne til å holde på kapasiteten.

Man kunne ønsket seg en mer nyansert batteriindikator på disse radioene der batterikapasiteten er så viktig. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Code0 skrev for 9 timer siden:

@Viksund Bravo er du fornøyd med din Cobra? Merket har vel dårligere rykte enn icom og SH...

Fornøyd med det lille jeg har brukt den. Men måtte få ny med siste software, da det var noe krøll med tidligere versjoner.

Fin funksjon med blåtann mot tlf. Greit at tlf ligger tørt og trygt....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...