Jump to content

Rattet "glipper/hakker" - VP drev 290DP

KongKing

Recommended Posts

Hei

har en vp 41a med 290dp drev

Når jeg vrir på rattet virker det som det glipper. Ved omdreining gir rattet  motstand for så å gi etter. Så motstand og gi etter.

jeg mener denne har en hydraulisk styring. Her er bilde av sylinder ved motor:

image.jpeg.aad28484ded92f81f462d788930ac37f.jpeg

image.jpeg.0f4a4bfc92c3e84d56c05ba63b395551.jpeg

rattet har en oljepåfylling:

image.jpeg.6c48321e833037b39db0e5bd737baa14.jpeg

image.jpeg.1f521de8ed49c29756ff58b135497315.jpeg

tror dere feilen løses ved å fylle på olje ved rattet? Eller det noe annet som kan være galt?

det er også en stang festet på baksiden av sylinderen. 

image.jpeg.aad28484ded92f81f462d788930ac37f.jpeg

Er dette Rudder (drevplassering)? Den virker ikke hos meg, men enden på røret er det noe som har løsna. Ser ikke ut til å ha noen funksjon...

image.jpeg.ff3b9e89ce0cd5bad43447be34185c77.jpeg

kk

Det du beskriver er typiske symptomer på for lavt oljenivå i rattpumpen. Har du hatt oppe pluggen og sjekket nivået?

Du må finne ut hva som er riktig olje for din styring. Ulike styringer har ulike krav til olje. 

Jeg synes jeg ser en rorføler på ett av bildene. Har du autopilot?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg ville også begynt med å fylle olje og lufte. Hvis du har servopumpe bør motor gå mens du lufter.

Og så klarer jeg ikke å la være å nevne at du bør sjekke eksosriser (antar jeg det er) for korrosjon/lekkasje. Se utsnitt av det ene bildet ditt. Når denne evt gir seg kan det bli veldig vått i motorrommet..

IMG_2812.JPG

Takk for svar.

Det er ikke servo. 

Ang lufting: har jeg da proppen ved rattet åpen og vrir rattet frem og tilbake? Eller skal det luftes noe på sylinder ved motor?

hydraulikkolje for rattpumper på maritim/seasea bør vel være ok?

Har forresten autopilot... Kjør det noe med luftingen?

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Fantino skrev 48 minutes ago:

Og så klarer jeg ikke å la være å nevne at du bør sjekke eksosriser (antar jeg det er) for korrosjon/lekkasje. Se utsnitt av det ene bildet ditt. Når denne evt gir seg kan det bli veldig vått i motorrommet..

IMG_2812.JPG

Hei

ja, tenkte å ta en sjekk/bytte dette før neste sesong. Har kjøpt båten i våres så jeg skal ha en brukbar gjennomgang av motor/drev når båten kommer opp. 

Det er vel delen under gummidelen som er den som er kritisk? Kan jeg ta av den gummimoffa og inspisere når båten ligger på vannet?

kk

For lufting har jeg hatt mest suksess med slike flasker som har innebygget 'luftetut' med gjenger som passer i påfyllingshullet. Du tar tuten av flaska, skrur den i hullet, knekker den og skrur i flaska igjen og snur så flaska på hodet. Så kan du kjøre radiobil med rattet mens olje fylles på og evt luft bobler opp i flaska. Hvis autopilot har 'power steer' kan du kanskje kjøre roret i borde begge veier noen ganger, men hvis den har virket fram til nå er det sikkert ikke luft i den? (Pleier jo også være montert lavt i båten slik). 

Ang eksosriser så er vel spørsmålet om muffa er under eller over vannlinja. Er den under er det en dårlig ide å åpne mens en ligger på vannet. Med såpass mye saltvannssvetting som du har ville jeg lokalisert ny riser før jeg begynte å klå på det. 

KongKing skrev for 14 timer siden:

Hei

ja, tenkte å ta en sjekk/bytte dette før neste sesong. Har kjøpt båten i våres så jeg skal ha en brukbar gjennomgang av motor/drev når båten kommer opp. 

Det er vel delen under gummidelen som er den som er kritisk? Kan jeg ta av den gummimoffa og inspisere når båten ligger på vannet?

kk

Min erfaring er at de fleste av disse ligger rett i vannlinjen eller gjerne litt under, så jeg ville ventet til du tar den opp. Det bendet er 3 eller 4" avhengig av motortype du har, så der kan det fosse fort inn. Står vann i det bendet hele veien opp til vannlinjen. Den høye vannlinjen er også ofte en av årsakene til at turboene korroderer på utblåsingssiden. Et tips, hvis det bare er maling og litt korrosjon ellers er det å få kjøpt plastringsett som settes/limes på endestussen og dermed skal forhindre korrodering på enden av røret. Nye eksosbend har gjerne denne ringen påmontert nå ved levering. Aner ikke når dett kom på markedet, men registrerer at eldre bend ofte savner denne plastringen.

Hvis eksosbendet må skiftes og vannet står helt opp mot kanten, løser du det ved å kjøpe inn 10 pils og be 5-6 kompiser sitte helt i baugen. Da løfter rompa på båten og vips: mer klaring :-)

det tar va 1-2 pils i tidsforbruk å skifte den.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Girwire VP KAD44 DPE ligger i vanntett ytterstrømpe slik at du kan bytte wire dersom motoren ikke ligger dypere enn at toppen av motoren er ca 20cm under vannflaten.

(hyggelig med kompiser og en kald øl, men ikke strenkt tatt nødvendig for å kunne gjøre denne jobben :thumbsup: :thumbsup:  )

Om du løsner wire på aktuatorsiden først så kan du tjene mer høyde. 

• 9 måneder senere...

Fungerer som en tankmåler. Delen med sirkel rundt blir som flotøren, denne skal stå midtstilt når du kjører rett frem. Den er gjerne montert nærme styrehjem på drevet. Resten er montert som hos deg fast på styresylinder.( ser ut som den er montert motsatt vei hos deg, hvis stempelet ditt forsvinner helt inn i styresylinder når du svinger styrbord detter giver av eller hindrer full sving)

Personlig synes jeg denne giveren er vrien å kalibrere og gir for grov indikasjon på drevets posisjon.

86709CEA-B197-4A23-8AFF-0CBE8E289F73.jpeg.393d729e9cfbc8a8561c648e948969dc.jpeg

Redigert av snuska (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...