KongKing Startet 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2017 Hei har en vp 41a med 290dp drev Når jeg vrir på rattet virker det som det glipper. Ved omdreining gir rattet motstand for så å gi etter. Så motstand og gi etter. jeg mener denne har en hydraulisk styring. Her er bilde av sylinder ved motor: rattet har en oljepåfylling: tror dere feilen løses ved å fylle på olje ved rattet? Eller det noe annet som kan være galt? det er også en stang festet på baksiden av sylinderen. Er dette Rudder (drevplassering)? Den virker ikke hos meg, men enden på røret er det noe som har løsna. Ser ikke ut til å ha noen funksjon... kk Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Det du beskriver er typiske symptomer på for lavt oljenivå i rattpumpen. Har du hatt oppe pluggen og sjekket nivået? Du må finne ut hva som er riktig olje for din styring. Ulike styringer har ulike krav til olje. Jeg synes jeg ser en rorføler på ett av bildene. Har du autopilot? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Mest sansynlig lite olje på styringen. Skru opp proppen bak rattet og fyll opp med hydraulikkolje til ca en cm under kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Jeg ville også begynt med å fylle olje og lufte. Hvis du har servopumpe bør motor gå mens du lufter. Og så klarer jeg ikke å la være å nevne at du bør sjekke eksosriser (antar jeg det er) for korrosjon/lekkasje. Se utsnitt av det ene bildet ditt. Når denne evt gir seg kan det bli veldig vått i motorrommet.. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) Takk for svar. Det er ikke servo. Ang lufting: har jeg da proppen ved rattet åpen og vrir rattet frem og tilbake? Eller skal det luftes noe på sylinder ved motor? hydraulikkolje for rattpumper på maritim/seasea bør vel være ok? Har forresten autopilot... Kjør det noe med luftingen? kk Redigert 2.Juli.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Fantino skrev 48 minutes ago: Og så klarer jeg ikke å la være å nevne at du bør sjekke eksosriser (antar jeg det er) for korrosjon/lekkasje. Se utsnitt av det ene bildet ditt. Når denne evt gir seg kan det bli veldig vått i motorrommet.. Hei ja, tenkte å ta en sjekk/bytte dette før neste sesong. Har kjøpt båten i våres så jeg skal ha en brukbar gjennomgang av motor/drev når båten kommer opp. Det er vel delen under gummidelen som er den som er kritisk? Kan jeg ta av den gummimoffa og inspisere når båten ligger på vannet? kk Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 KongKing skrev 40 minutes ago: hydraulikkolje for rattpumper på maritim/seasea bør vel være ok? Du bør velge en olje som din rattpumpe produsent anbefaler. Den må ha rett viskositet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 For lufting har jeg hatt mest suksess med slike flasker som har innebygget 'luftetut' med gjenger som passer i påfyllingshullet. Du tar tuten av flaska, skrur den i hullet, knekker den og skrur i flaska igjen og snur så flaska på hodet. Så kan du kjøre radiobil med rattet mens olje fylles på og evt luft bobler opp i flaska. Hvis autopilot har 'power steer' kan du kanskje kjøre roret i borde begge veier noen ganger, men hvis den har virket fram til nå er det sikkert ikke luft i den? (Pleier jo også være montert lavt i båten slik). Ang eksosriser så er vel spørsmålet om muffa er under eller over vannlinja. Er den under er det en dårlig ide å åpne mens en ligger på vannet. Med såpass mye saltvannssvetting som du har ville jeg lokalisert ny riser før jeg begynte å klå på det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 En slik flaske er det jeg mener. Tror det sto Dexron ATF steering fluid på den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 KongKing skrev for 14 timer siden: Hei ja, tenkte å ta en sjekk/bytte dette før neste sesong. Har kjøpt båten i våres så jeg skal ha en brukbar gjennomgang av motor/drev når båten kommer opp. Det er vel delen under gummidelen som er den som er kritisk? Kan jeg ta av den gummimoffa og inspisere når båten ligger på vannet? kk Min erfaring er at de fleste av disse ligger rett i vannlinjen eller gjerne litt under, så jeg ville ventet til du tar den opp. Det bendet er 3 eller 4" avhengig av motortype du har, så der kan det fosse fort inn. Står vann i det bendet hele veien opp til vannlinjen. Den høye vannlinjen er også ofte en av årsakene til at turboene korroderer på utblåsingssiden. Et tips, hvis det bare er maling og litt korrosjon ellers er det å få kjøpt plastringsett som settes/limes på endestussen og dermed skal forhindre korrodering på enden av røret. Nye eksosbend har gjerne denne ringen påmontert nå ved levering. Aner ikke når dett kom på markedet, men registrerer at eldre bend ofte savner denne plastringen. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 dieselfan skrev for 15 timer siden: Du bør velge en olje som din rattpumpe produsent anbefaler. Den må ha rett viskositet. Hørte med forrige eier. Fant olje på maritim ? Fylt på nå og det er mye bedre.kun en liten antydning nå ? Da et det ut på tur Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Den fjelltoppen i bakgrunnen får en til å tro at du forlater Vollen... Ha en flott problemfri sommer Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 dieselfan skrev 34 minutes ago: Den fjelltoppen i bakgrunnen får en til å tro at du forlater Vollen... Ha en flott problemfri sommer Korrekt ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 (redigert) Hvis eksosbendet må skiftes og vannet står helt opp mot kanten, løser du det ved å kjøpe inn 10 pils og be 5-6 kompiser sitte helt i baugen. Da løfter rompa på båten og vips: mer klaring :-) det tar va 1-2 pils i tidsforbruk å skifte den. mvh Windy37GM Redigert 3.Juli.2017 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Haha, høres trygt ut! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 En kompis skiftet girvaier på en KAD44 installasjon på den måten :-) Helt uproblematisk Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Girwire VP KAD44 DPE ligger i vanntett ytterstrømpe slik at du kan bytte wire dersom motoren ikke ligger dypere enn at toppen av motoren er ca 20cm under vannflaten. (hyggelig med kompiser og en kald øl, men ikke strenkt tatt nødvendig for å kunne gjøre denne jobben ) Om du løsner wire på aktuatorsiden først så kan du tjene mer høyde. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Hei. spurte litt lenger opp i tråden her, men fikk ikke noe svar. Hva er den stanga som er festet på baksiden av styresylinderen? Den sitter løst og kan dyttes frem og tilbake i slangeklemmen. Sitter noen ledninger inn i enden av den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 For meg ser det ut som innretning for å beskytte ledningene mot gnag. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Rorindikator wema? http://www.seakingmarine.no/28-elektrisk/479648-giver-for-rorindikator-wema-rod-5 Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 snuska skrev for 5 timer siden: Rorindikator wema? http://www.seakingmarine.no/28-elektrisk/479648-giver-for-rorindikator-wema-rod-5 Kan virke som det er dette, men hvordan funker den? Røret er ikke koblet til styresylinderen på noen annen måte enn at den er festet på siden. Mulig det mangler noen deler på den... kk Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Fungerer som en tankmåler. Delen med sirkel rundt blir som flotøren, denne skal stå midtstilt når du kjører rett frem. Den er gjerne montert nærme styrehjem på drevet. Resten er montert som hos deg fast på styresylinder.( ser ut som den er montert motsatt vei hos deg, hvis stempelet ditt forsvinner helt inn i styresylinder når du svinger styrbord detter giver av eller hindrer full sving) Personlig synes jeg denne giveren er vrien å kalibrere og gir for grov indikasjon på drevets posisjon. Redigert 14.April.2018 av snuska (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.