Jump to content

Ekkolodd,innvendig svinger,kutter ut innimellom er det normalt?

nomen

Recommended Posts

Kjøpte ny Garmin 721 plotter/ekkolodd med innvendig svinger i våres.

Det har frem til nå fungert utmerket, men nå i helgen var det stadig tilfeller hvor dybdedataene bare blinket.

På ekkoloddet var det bare masse "skurring', og like plutselig begynner det å fungere igjen.

Hadde det vært slik fra dag en,  hadde jeg regnet med at det hadde vært en monteringsfeil, men dette har altså kommet først nå..2 mnd. etter installasjon.

Det forrige loddet mitt var også slik,der også var det innvendig svinger.

Kan det ha noen sammenheng, må man forvente dette? 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hadde samme problem med en Airmar P79 innvendig svinger. Den var montert feil da vinkelen på skroget var 34 grader og den kan monteres på maks 22 grader «dead rise».  Prøvde forskjellige væske (frostvæske og lett mineralolje) men det hjalp bare litt. Til slutt så limte jeg svingeren rett på skroget det eneste sted som var noenlunde flat men ikke hadde plass til væskebeholderen. Nå blinker den av og til på rundt 9 meter men finner fort dybden igjen.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har samme utfordring med med Airmar P79 som er koblet til en Simrad CX33. Jeg gjorde for litt siden en master reset (holdt CLR tasten inne mens jeg skrudde på plotteren med PWR knappen). Det hjalp, men ikke 100%, dvs at dybde fortsatt ser ut til å falle ut til tider.

Jeg har to plottere og dybdegivere i båten, så nå kjører jeg Simrad på 50kHz og Garmin på 200kHz. Det kan være at de to forstyrrer hverandre om de ligger på samme frekvens.

I dag har jeg kjøpt Blåtind rød frostvæske og vil etterfylle væske i P79. Det blir spennende å se om jeg finner feilen.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Hovedgrunnen til at Airmar anbefaler propylenglykol er fordi den er mer miljøvenlig (mindre toksisk) en etylenglykol. Opprinnelig så anbefalte de lett mineralolje, type klar parafin,  med fikk en del tilbakemeldinger om at den reagerte med silikonet som var brukt til å feste beholderen med.

Jeg har lest at ren vann er det beste men man skal leser mye rart på nettet. Da jeg prøvde med en blanding vann og frostvæske så dannet det seg luftbobler på overflaten av svingeren. Ikke bra.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

2 hours ago, Fantino said:

Blåtind rød er etylenglykol. Denne fra Biltema er basert på propylenglykol som visstnok er optimalt.

1 hour ago, PiperBill said:

Hovedgrunnen til at Airmar anbefaler propylenglykol er fordi den er mer miljøvenlig (mindre toksisk) en etylenglykol.

Hm. Jeg forstår det slik at fargen på frostvæsken har en betydning? Stemmer det at rød alltid er etylenglykol, mens blå alltid er propylenglykol?

I hvert fall har jeg rød frostvæske i min Airmar P79 nå. Det betyr kanskje at det jeg (ifølge Airmar) burde skiftet ut med den blå fra Biltema, som som er propylenglykol?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

@nomen, bare pass på at det ikke blir som i min båt. Var i båten i dag og åpnet svingeren. Så til min fortvilelse at det ene feste var brutt av. Limte det sammen igjen med to-komponent epoxy. Planlegger å bruke Tec7 for å lime svingeren på igjen i morgen, slik du også har gjort.

Jeg vet ikke om det var jeg selv som forårsaket bruddet, eller om det var slik fra før.IMG_20170703_202748_ed.jpg.07ad29409ad223f4f4e04e9a8f0b8e3f.jpg

@PiperBill Det er dessverre ikke på braketten (altså den som er limt fast til skroget) bruddet har skjedd. Det er på selve svingeren. Men, det er kanskje det du mener - at det er en festebrakett der som kan avmonteres og skiftes? Hm, interessant. I så fall vil jeg gjerne ta i mot ditt tilbud :smiley:

Hvis vi snakker om det samme vil jeg takke tusen takk for tilbudet og sende deg en PM med adressen min - og så kan du sende meg ditt kontonr for overføring av det du vil ha for braketten pluss porto :thumbsup:

Ja det en plast ring som festes til svingeren med 2 skruer så klikkes det hele sammen på beholderen. Det er vel en av taggene på plastringen som er knekt hos deg. Bare sender adressen på PM så slenger den i posten så snart vi er hjemme. Skal ikke ha noe for det. Bare hyggelig å kunne bistå og så slipper jeg å samle på ting jeg ikke har bruk for ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...