Jump to content

Viksund 270 St. Cruz Fly - 1997/1998, erfaringer

generaIen

Recommended Posts

Vurderer kjøp av en VIKSUND 270 ST. CRUZ FLY. Rimelig pris og grei størrelse for helgeturer. 

Har sett på et par varianter av denne;

1. VIKSUND 270 ST. CRUZ FLY, 1997 modell. Mercruiser 4,2 D-tronic på 250 hk (står at motoren er fra 1999 og er kjørt 810 timer).

(https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76563555)

2. VIKSUND 270 ST. CRUZ FLY, 1998 modell. Denne har en Volvo Penta AD41P-A på 189 hk. 

(https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86864586)

Har dere erfaringer med denne båttypen? Ut fra de få opplysningene her, er det en jeg burde velge over den andre? 

Redigert av cptolsen (see edit history)

Med forbehold om at jeg ikke har kjenskap til disse båtene, så synes jeg at den med Volvoen virker undermotorisert. Toppfart på 21 knop på en planende båt? Tror du skal slite med å få den over "kneika" og opp i plan med litt last ombord...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Er skroget ekte helplaner, eller er det arv fra 800-900 Futura? Ved for stor maskin i halvplanerskrog, vil båten lett jage etter skrå sjø og man vil ha hendene fulle med å holde båten på rett kurs...

Opplevde dette på en 290/310 jeg prøvde. KAD44 på drev. Uansett drevvinkel og flaps måtte båten rattes aktivt fra ca 17 knop og opp såsnart det ble antydning til litt skrå sjø...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ikke at det betyr mye, men 41P har 200hk opprinnelig. Hva som er igjen, spørs jo. Det er en veldig bra og slitesterk motor. Står ikke noe om vekt i den annonsen, den andre annonsen sier 4200 kg, noe som da antakelig er fabrikkvekt, reel vekt mye mer. Da virker 200hk noe undermotorisert, synes jeg personlig. Mercruiser kan jeg ikke noe om og vil ikke uttale meg om den, men har nok mer riktig antall hk versus vekt (om 4200 kg er riktig, er tungt for en 27 fots båt?)

VIKSUND 270 ST. CRUZ FLY, 1998 modell. Denne har en Volvo Penta AD41P-A på 189 hk. 

Han sier at den selvsagt blir litt tregere å få i plan med 4 passasjerer om bord, men ikke mye. Han var på havet i helga og da var de 4 om bord. Han marsjet da på 17 knop. Han har ikke målt, men anslår forbruket ca 25 l/t. 

Vekt skal være ca 4,2 tonn.

Motoren kan muligens være litt liten da den ifølge eier topper på 21 knop. 

----

Hva mener dere om denne, er det et bra kjøp? 

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Etter mange og lange år har jeg endelig blitt båteier igjen og jeg kjøpte en Viksund 270 st cruz.  Denne har en KAD 43 med 218 hk på propellen ( mener jeg ) Jeg syns dette skroget med denne maskinen er en meget god kombinasjon.  Kompressoren hjelper godt til inntil turbo tar over og skyver skroget fint opp i plan.  I tillegg får man en cruisefart på 22-23 knop med et forbruk like under 30 l/time.  Det er brukbare tall med tanke på båtens vekt.  Jeg gleder meg til levering om 14 dager ??

Gratulerer med ny båt!

Disse båtene ble vel bare produsert i en kort periode og er ikke like vanlige som de andre St.Cruz-modellene. Selv har jeg aldri vært ombord i en 270. 

Kanskje du kan legge ut noen bilder når du har overtatt båten. Lurer litt på hvordan lugarene er på disse båtene. 

For øvrig: Det finnes en egen tråd for St.Cruz båtene her på forumet. ?

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...