Jump to content

Sterling PDAR, slår seg av når turtallet øker

Jori

Recommended Posts

Siden flere av disse Sterling PDAR debattene blir litt "varme" er jeg nesten litt "småredd" for å stille spørsmål her nå. Jeg har som noen andre slitt litt med å få i gang mine PDAR-er men ser nå ut som det meste fungerer ok. Men helt kompiser er vi ikke enda, derav spørsmålet under.

Fakta:

Jeg har + dynamo

Jeg har Gel batterier og PDAR er innstilt etter det

PDAR fungerer utmerket opp til ca +- 2000rpm.

Jeg har sjekket alle lampene når PDAR fungerer og de lyser som de skal

En PDAR styrer/lader startbanken, den andre styrer/lader forbruksbanken gjennom hver sin motor med dynamo.

Jeg har koblet på senseledning til batteriet for hver PDAR (lurer på om her problemet kan ligge?)

Har ikke senseledning på dynamo, da jeg mener denne utgaven PDAR ikke har den muligheten. (Proreg BW10) eller noe slikt heter den.

Feil:

Når jeg øker til rundt 2000 rpm eller mer (SKAL I PLAN) så kutter begge PDAR-ene ut (Mao de oppfører seg likt). Når jeg sjekker PDAR lyser kun den blå ledlampen som viser at PDAR er på. Når jeg så slår av tenning og starter på nytt, så fungerer alt fint igjen.

Spørsmål:

- Kan dette skyldes at batteribankene som begge sitter i motorrom, men på hver sin side, gjennom senseledningen får mer enn 50 grader og dermed slår seg av? Ser i instruksjonen at da skal så skje, men ser ut som det skal lyse en rød ledlampe da, noe det ikke gjør hos meg. Hvis man kutter senseledningen vil de måle på jevnt 20 grader konsekvent, tyder jeg manualen til å si.

- Kan det skyldes noe annet forhold? Ser på voltmetrene at begge holder riktig volt inntil de bare kutter ut, så virker ikke som det er spenningsforskjell som er årsaken.

Har igjen å prøve å ta bort senseledning for å se hva som skjer da, men er egentlig litt ute etter å forstå disse PDAR-ene bedre, da jeg synes dette har vært veldig komplisert for min del. Vil også gjerne skjønne hva konsekvensen kan bli om PDAR virker som den skal kutter jeg ut senseledningen til batteriene? (Null og ingenting? Selv antar jeg jo de sitter der for en grunn, høye temperaturer skaper fortere uttørking kanskje?, men gjelder kanskje bare for syrebatterier etc)

Som alltid takknemlig for innspill og råd.

Trolig ikke.

Det finnes nok ingen "noen andre" som sliter med å få PDAR i gang.
Den pleier å gjøre som den skal, vanligvis perfekt over mange år.

Ellers.

Du har ikke PDAR, men antakeligvis vanntette DAR12 med betegnelse ProReg B / ARW12 til 12V system.
Dette burde endres i trådtittelen.

ARW12 har forresten ikke noe temperaturovervåkning på dynamo og burde derfor ikke anbefales til bruk på annet enn et mindre bly-batteribank.
Dynamoen ville da bli varm uten kontroll, derfor anbefaler vi kun PDAR eller vanntett versjonen PDARW med temperaturkontroll.

Ang. ditt problem.

"det samme problemstilling" finner du nok ikke.
Det har nok ikke noe å gjøre med regulatorene (2 stykke?), men med en fellessynder, eller skader som også kan påføres regulatorene.

Jeg ville først og fremst sjekke minus, og begge pluss (gul og brun) for løse kontakter / problemer med vibrasjoner, reléer som sitter imellom dem og spenningskilden mm.
Ligger begge gule på D+ av et Volvo panel da kan du måle spenninger der fordi den kan gå ned -etter oppstart- til så lite som ca. 3,5V.
Og dette er for lite for Sterling sine AR som trenger mer enn 7V som startsignal.
For å teste dette uten brukelig måleverktøy kan du koble gul direkte til batteri (bare for test, ellers kobles gjerne til f.eks. tenningslås).

Lykke til og en fortsatt god sommer.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du har antakelig rett JB.

Betegnelsen er: Universal Advanced Digital Regulator Pro Reg BW (waterproof) AR12W.

Moderator kan  gjerne endre tittel så det blir riktig.

Kan nok være at jeg bør sjekke den gule ja JB. Den er i dag koblet på tenning. Så sitter vel hvertfall ett startrele på disse motorene.

Minusene er gode.

Takk for tips, jeg får starte feilsøke igjen da.

Jeg tolker deg som at hvis spenningen da detter til under 7V i drift vil AR kutte ut?

De starter jo opp helt fint, men ved høyere turtall over 2000 rpm, mer belastning kutter de ut. Er 90amp dynamoer, så det skulle være innenfor hva de klarer. Er montert inn dummyregulatorer. Ja begge ter seg likt og kutter ut omtrent ved samme turtall virker det som. Så må jo være noe der som skjer. Jeg får prøve flere forsøk, notere ned hva jeg gjør, så eliminerer jeg hvertfall bort en del ting underveis. 

Ja.

<7VDC på gult kabel betyr "off" for regulatorene.

Og ellers:
Det spiller ingen rolle for regulatorene hva dynamoene gjør, eller om dynamoene er belastet med noe.
Dine regulatorer ser ikke mer enn spenning.

Hvis den slår seg av, i tillegg uten varselstegn (og her nå begge to),

da ligger problemet trolig et sted i strømkretsene som forsyner regulatorene.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk JB. Skal måle hvor det feiler neste gang jeg har provosert de til å slå ut. Noe sier meg at det er noe med gule ledningen ja, etter dine forklaringer. Skal også gå over jord en gang til, slik at de er individuelt jordet og ikke koblert sammen i ett endeklips. Husker ikke hvordan jeg gjorde det.  Ja. de går fra slik 13,8 v lading til å kutte rett ut. Ikke noe løft eller senking i ladingen. skjer ved ca. 2000 rpm. Kan det skyldes at noe skjer med dynamoene ved disse belastningene? (rart det skal skje med begge, så tviler selv)

Har ellers målt at de lader som de skal på tomgang, og at strømmen inn på den røde er lik batteriet. Men har ikke målt dette etter at de har gått feilmodus/slått seg av. Så kanskje greit å gjøre dette systematisk og notere ned. Finner jeg årsak skal jeg hvertfall oppdatere tråden med hva som skjedde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...