Jump to content

Jolle på siden i gjestehavn

Lazyjack

Recommended Posts

Ligger i Strømstad og studerer folks gjestfrihet og mangel på sådann. Her har det ligget en Østfold-skøyte i indre havn noen dager med jolle fortøyd på utsiden. Mange har vært innom og snust etter ledig plass men eier har ikke gjort mine til å flytte jolla og by på en ledig plass på utsiden. Andre steder i havna ligger det både to og tre utenpå hverandre.

Så kommer det en bekjent og da forsvinner jolla i en fart og kameraten ønskes velkommen til å legge seg utenpå. Kameraten har med seg jolle hengende bak og så snart han er på plass flytter han sin jolle på utsiden av sin båt. 

Slik synes jeg ikke man skal oppføre seg i en gjestehavn.

Da er det på sin plass å nevne slikt til havneverten tenker jeg :-) Legger man seg slik på f.eks Kyrkosund og havnkungen for greie på slikt, blir båtene enten forvist bort, eller de må gjøre ganske raskt. Vi møtte noen som skyldte på at de hadde hunder om bord som ikke likte fremmede folk på båten....Legg dere et annet sted vekk fra vennlige båtfolk fikk de til kommentar. Slik adferd er meget irriterende og skaper irritasjon blant båtfolk. Heldigvis er det ikke mange av de, men husk om de ligger longside har du full rett til å si ifra om det er plass på utsiden. Stemningen blir vel ikke særlig god etterpå kanskje, men slikt er irriterende og vitner om dårlig båtmanerer eller oppdragelse på sådan. 

Jeg kan jo leke fandens advokat og spørre; er det påbudt å ha andre (fremmede) utpå seg i havn der det er longsideplasser? Man betaler jo full pris for den plassen man bruker. Og må vel få kunne ha den plassen alene om man ønsker...

Jeg kan forstå de som "holder" plassen utenpå seg til kjente som kommer senere. Man vet ikke hvem som måtte komme dumpende. Alt fra veldig festglade som er halvveis i andre kartongen før middagen er ferdig, til "flytende kenneler" som skal ha x antall lufteturer utført hver dag... Over båten innenfor...

Det er litt ukjent problemstilling siden vi ofte er tre-fire båter i følge, og selv i havner med mange longsideplasser ligger vi utpå hverandre slik at de andre longsideplassene er ledige for andre. Og dermed "fyller" opp den ene longsideplassen.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Så flaks at du er der Lazyjack og følger med for da så du sikker Marexen som ikke fant plass igår og ble invitert til å ligge på utsiden av oss :-) Godt å bli observert når man for engangsskyld gjør noe rekti!

Det finnes tullebukker overalt. Skøyter/seilbåter/motorbåter. Noen er teite, det er bare synd på dem med begrensede sjelsevner :-)

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ære være dere for det Windy37GM selv om jeg ikke så dere  ?

Til Kjetil1 vil jeg si: 

I Strømstad som i mange andre havner så er etterspørselen vesentlig større enn tilbudet i ferietiden. Det innebærer at flere båter må dele på longsideplassene. Selv om du har betalt havneavgift så "eier" du ikke disse bryggemetrene. Jeg synes det er trist å se at båter som søker havn når kulingen herjer blir vist en kald skulder av enkelte "folk i båt". Ta dere en tur til Skagen i sesongen og lær. Der pakker man både 10 og 15 båter utenpå hverandre for at alle skal få plass. At man ikke alltid får "ønskenaboen" ved siden av seg får så være, som regel er båtfolk hyggelige folk..

Redigert av Lazyjack (see edit history)

De fleste båthavner regner at båter skal legge seg utenpå hverandre. Da får en betale for to plasser da når en legger jolla utapå. På Oscarsborg kom det inn en 42 Hallberr Rassy og la seg longside på brygga for båter over 14m. Han skulle selvfølgelig ikke lagt seg der i utgangspunktet men jeg og en annen hjalp han inn. En annen båt tom flytta på seg så han skulle få plass. Deretter legger fyren jolla utenpå seg! Det blåste friskt og det kom inn en Bavaria seilbåt med barn ombord som gjerne skulle til havn men neida, de fikk ikke legge seg utenpå han for han venta på noen. De fikk legge seg utenpå den båten som lå utenpå oss, så vi lå 3 båter i bredden. Greit nok og ikke noe problem. Så kommer vennebåten, en 37fots Najad som i hvert fall ikke skal legge seg på den brygga! Den la seg kjekt utenpå og da kom rosinen i pølsa. Den hengte et skilt med teksten RESERVERT på utenpå seg for at andre ikke skulle legge seg der! Aldri sett maken. Skikkelig ufordragelige var de også da flere murret over dette. Her mener jeg Berit og co må være mye strengere på plasseringen av båtene. 

Er helt enig I at hovedregelene er at man skal gi plass for at folk skal kunne ligge på utsiden, men har opplevd at dette ikke er greit også.

- Det kan bli mange båter på utsiden, noen fortøyer ikke slik man bør, og det kan oppstå skader.

- Det hender folk gir blaffen i egen båt og båter rundt seg, tramper over dekk med sykler barnevogner, også nattestid

- Det hender at folk gir blaffen, høylydt fyllerør krangler osv

- Det hender man blir sperret inne I timesvis. selv om man skal gå tidlig.

Jeg innrømmer gjerne at jeg ser an folk før de får legge seg inntil, men har ikke avvist noen så langt. Men har holdt av plass på utsiden flere ganger. Dette har jeg også spurt havnevert om og aldri fått kommentar på.

God Sommer

Det er dessverre den typen oppførsel som gjør at jeg tidvis skulle ønske jeg ikke hadde båt. Men jeg har god hukommelse så når jeg ser slikt så passer jeg på å betale med samme mynt - jeg hjelper feks ikke sånne folk til/fra havn, om de kjører med tau i vannet, om de mister en fender så ser jeg en annen vei. Mulig jeg er "slem", men det føles godt. Unngår steder der jeg vet mange egosentriske ferdes. Tips: kontakt havnevakta så bruker de å ordne opp, bedre det enn å si i fra selv til halvfulle og breiale lavpanner. 

Hei

Eg unngår helst gjestehamner, men stiller tre krav for at båtar skal få ligga utanpå vår båt.

-Dei må fendra før dei legg båten utanpå. (Mange motorbåtfolk fendrar av ein eller annan ukjent grunn ikkje før dei legg til.)

-Det må ikkje vera andre ledige plassar i nærleiken.

-Båten må ikkje vera for stor. (Er det store båtar tilbyr eg heller å legga min båt ytterst.)

Ask

En viktig regel ved å ligge utenpå en annen er å ikke legge seg utenpå en betydelig mindre båt, vekta kan bli for mye. Jeg har 36fot og kommer det noe mer enn 9-10tonn i første båt på utsiden av meg så får jeg problemer (for mye energi) ved påvind og bølger - da må jeg si nei, men beklager og forklarer samtidig. Tar da gjerne en sjekketur i havna om jeg kan hjelpe vedkommende inn et annet sted. 

Ask skrev 1 minute ago:

Hei

-Dei må fendra før dei legg båten utanpå. (Mange motorbåtfolk fendrar av ein eller annan ukjent grunn ikkje før dei legg til.)

ASK

Har opplevet begge deler

Vi lå innerst på Bohus Malmøn med vår tidligere Bavaria seilbåt. Da kom det en kar med familien på siden som lekte med fenderne i vannet. Han hadde montert på teak lister på båten for tillegging mellom påler. Skruene var ikke skrudd inn. Resultatet etter tillegging var 2 meter mindre gelcoat. Kan trygt skrive at jeg fikk han til å måtte innrømme at dette var dumhet slik at forsikringen dekket dette. Hadde dette skjedd fordi han var uheldig, skulle jeg ikke sagt noe. Men frue og 2 voksne sønner bør vite bedre.

Vi sees!

JRK skrev 17 minutes ago:

Løser seg fint ved å si ifra kvelden i forveien.

Ask skrev 8 minutes ago:

-Båten må ikkje vera for stor.

Lå engang på Koster med 26 foteren som innerste båt av sju.

Så kom det ei diger seilskøyte og ville legge seg ytterst.

Da gjorde jeg anskrik.

Forstår at dette skaper debatt og engasjement.

Har gjort meg noen refleksjoner de siste årene da jeg noen ganger har vært innom f. eks. Risør midt i fellesferien, og det ligger 40-50 pinnebåter inne i gjestehavnen i dagevis. Ikke som i gamle dager da seilbåtene faktisk var ute å seilte på dagtid, og gjerne overnattet i uthavn.

Så kommer den ene etter den andre Bavaria 40+ inn i havnen på kveldstid, hvor den som står til rors stirrer storøyd på at det er fullt i gjestehavnen. Hva tror de egentlig? At gjestehavnene er dimensjonert for den mest travle perioden på året, med båter som har vokst 10-20 fot i størrelse siste tiår.

Deretter begynner moroa når de forsøker å finne seg en plass longside. Noen er flinke og båtvante, men det er nok av de som kommer uten fendre ute og gjerne kjører inn i siden på båten de skal utpå, uten å ha klargjort tauverk - av og til med kun en hyssingstump i hver ende, de tar i mot i nabobåtene sine rekker istedenfor å strekke ut en fot og ta i mot med foten mot skroget, haler og drar i rekker, og det som ellers måtte passe seg å dra i/av på nabobåten, osv.

Uansett god underholdning, ikke minst når engasjementet stiger både hos båten som får ny nabo, og hos den som vil ha seg en ny nabo på innsiden.

1 hour ago, JRK said:

Er helt enig I at hovedregelene er at man skal gi plass for at folk skal kunne ligge på utsiden, men har opplevd at dette ikke er greit også.

- Det kan bli mange båter på utsiden, noen fortøyer ikke slik man bør, og det kan oppstå skader.

- Det hender folk gir blaffen i egen båt og båter rundt seg, tramper over dekk med sykler barnevogner, også nattestid

- Det hender at folk gir blaffen, høylydt fyllerør krangler osv

Jeg innrømmer gjerne at jeg ser an folk før de får legge seg inntil, men har ikke avvist noen så langt. Men har holdt av plass på utsiden flere ganger. Dette har jeg også spurt havnevert om og aldri fått kommentar på.

God Sommer

Sånn er det bare i en del gjestehavner på sommeren. Det høres ut som du burde holde deg unna disse havnene på den tiden.

JRK skrev for 2 timer siden:

Så lenge det ikke er for mange på utsiden ordner dette seg. Verste var i Guersey en gang, en Moody 64 hadde lagt seg utenpå oss og forlatt båten rett før vi skulle gå. Blåste ganske mye. Å få ut båten vår i en trang havn med en båt som veide 35-40 tonn utenpå var en prøvelse. 4 fra båten vår ble igjen for å fortøye Moddyen, fikk i tillegg hjelp fra flere på kaia til å dra i tau.

En ulempe med stor båt er at det sjelden er noen en kan legge seg utenpå i havner. Ligger gjerne innerst, gjør ikke noe å ha lettere båter på utsiden.

Jeg blir provosert når folk holder av plasser, enten det gjøres på den ene eller andre måten. Det er heller ikke akseptabelt å gi signal om at man helst ikke vil ha noen utenpå seg i gjestehavn. Men ser poenget om at noen naboer kan være hyggeligere enn andre. Jeg pleier alltid henge ut fendre umiddelbart for å invitere til at man kan legge seg utenpå. I tilllegg hender det at jeg viser gester til kandidater jeg tror vil være spesielt hyggelige å ha utenpå seg. Småbarnfamilier f.eks er alltid hyggelig, folk med felles båtinteresse, eller slikt. Kommer det en guttegjeng som skal på byen tenker jeg det er litt av prisen ved å legge seg i gjestehavn (men forventer så klart at de ikke skråler hele natta).

Var på Oscarsborg forrige helg, og der lå det en seilbåt longside med jolla på siden. Skjønner ikke at folk ikke skjønner egoismen i dette.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg er virkelig glad jeg har hatt muligheten til å unngå dette stresset med båter på utsiden eller innsiden. Når vi er på båtferie, er store delen av ferien å ligge i havn flere dager i strekk for å kose oss i en trivelig havn og å utforske stedet. Da velger vi havner der vi ikke ligger kailangs, bortsett fra i mai, tidlig juni da vi har havnene for oss selv.

Gled dere til dere blir pensjonister og slipper de "forferdelige" problemene dere sutrer over, mener er null problem osv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Løser seg fint ved å si ifra kvelden i forveien.

Lå engang på Koster med 26 foteren som innerste båt av sju.

Så kom det ei diger seilskøyte og ville legge seg ytterst.

Da gjorde jeg anskrik.

Det har jeg sett ved flere anledninger at ikke nytter!

ohm skrev for 2 timer siden:

Hvordan holder man av plass uten å avvise noen?

Shore skrev 26 minutes ago:

:thumbsup:

Ingen problem, har gjort avtale med havneverten ved 2 anledninger

Sahara skrev for 3 timer siden:

Sånn er det bare i en del gjestehavner på sommeren. Det høres ut som du burde holde deg unna disse havnene på den tiden.

Les innlegget mitt en gang til. "Som hovedregel skal folk kunne legge seg utenpå" og "Jeg har aldri avvist noen".  Allikevel, det må være lov å stille spørsmålstegn ved andres adferd. Noen av poengene jeg nevner,  finnes faktisk I regelverket til de fleste havner, så kanskje det er du selv som er I uttakt med havneværtene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...